آخرین اخبار از اخذ مالیات خانه‌های خالی

دسته بندی : اخبار مسکن
۱۳۹۹/۰۶/۳۱
تازه‌ترین اخبار از برنامه دولت برای اخذ مالیات از خانه‌های خالی حاکی است مرحله شناسایی به سرانجام رسیده و طی این روزها فهرست خانه‌های مذکور به سازمان امور مالیاتی ارسال می‌شود.
پایگاه خبری بانک مسکن

به گزارش پایگاه خبری بانک مسکن – هیبنا، بر اساس اعلام وزارت راه و شهرسازی تا پایان شهریور ماه از مجموع 28 میلیون واحد مسکونی موجود در کل کشور، نزدیک به 14 هزار واحد مسکونی شناسنامه‌دار شده‌اند. شناسنامه‌دار شدن واحدهای مسکونی در بانک‌های اطلاعاتی رسمی نزد دولت به منزله این است که هر واحد دارای یک شناسه منحصر به فرد باشد که بتوان وضعیت آن را به لحاظ اینکه آیا خانواری در آن سکونت دارد یا نه، تعیین تکلیف کرد. در کشورهای پیشرفته نیز تهیه بانک اطلاعاتی جامع از تمام املاک مسکونی، مقدمه اجرای برنامه‌های مختلفی از قبیل اخذ مالیات بر عایدی مسکن و مالیات خانه‌های خالی است. به این ترتیب نزدیک به 50 درصد از واحدهای مسکونی کشور اکنون شناسنامه‌دار شده‌اند.
بر اساس اعلام محمود محمودزاده، معاون مسکن و ساختمان وزیر راه و شهرسازی، از میان تعداد واحدهای شناسنامه‌دار تاکنون مشخص شده حدود 1.5 میلیون نفر مالک بیش از یک واحد مسکونی هستند و برای آنها پیامک ارسال شده تا به صورت خوداظهاری، وضعیت سکونت خانه‌های خود را مشخص کنند.
وی با بیان اینکه تا پایان شهریورماه اطلاعات مربوط به خانه‌های خالی شناسایی‌شده را به سازمان امور مالیاتی ارائه می‌دهیم، اعلام کرده که مالکان بیش از یک واحد مسکونی، باید با مراجعه به سامانه املاک و اسکان که نشانی آن در پیامک‌ها درج‌شده، وضعیت خانه‌های خود را اعلام کنند. طبعا هر واحد مسکونی یا به سکونت شخصی مالک اختصاص دارد یا اینکه وی آن را به اجاره سپرده و یا اینکه خالی باقی مانده است که از طریق خوداظهاری، بررسی این موضوع از چند هفته قبل در دستور کار قرار گرفته است. هر مالک نیز از زمان دریافت پیامک 10 روز فرصت داشته تا با مراجعه به سامانه املاک و اسکان، تکلیف وضعیت سکونتی املاک خود را مشخص کند. سکوت در قبال این پیامک‌ها نیز به منزله خالی بودن خانه تلقی می‌شود.
در واقع بر اساس رویه‌ای که وزارت راه و شهرسازی برای اجرای قانون اخذ مالیات از خانه‌های خالی در پیش گرفته، پیش فرض سامانه املاک و اسکان در مورد املاکی که به مالکان آن‌ها پیامک ارسال شده، خالی بودن آن است؛ مگر اینکه مالک توأم با اظهار به سکونت در یکی از املاکش در سامانه املاک و اسکان، مدارکی دال بر واگذاری سایر واحدها به مستأجر ارائه کند. اما اگر مدارک ارائه نکند یا تأیید کند خانه، خالی است؛ آن واحد مسکونی به سازمان امور مالیاتی معرفی می‌شود.
صرف‌نظر از اینکه سرنوشت نسخه اصلاحی طرح مالیات بر خانه‌های خالی در مجلس، فعلا نامشخص است و مصوبه مجلسی‌ها برای رفع اشکال از سوی شورای نگهبان به مجلس بازگشته است، اما نسخه مصوب سال 94 قانون اخذ مالیات از خانه‌های خالی به نحوی تنظیم شده که به ازای هر سال خالی ماندن یک واحد مسکونی، معادل تقریبا یک ماه اجاره‌بهای آن واحد باید به عنوان مالیات توسط مالک پرداخت شود.
دولت معطل نسخه اصلاحی که مجلس با هدف افزایش هزینه خالی نگه داشتن خانه و مقابله با احتکار مسکن تدارک دیده نمانده است و اجرای طرح اخذ مالیات از خانه‌های خالی را بر اساس مصوبه پیشین کلید زده است. به این ترتیب اولین گام با هدف برخورد با محتکران مسکن در دولت دوازدهم پیموده شد و به زودی مالکان املاک خالی ناگزیر به پرداخت مالیات مذکور در مهلت سه ماهه خواهند بود.



ارسال نظر

تعداد کاراکتر 0 از 4000