گزارش شاخص بهای مصرف کننده در شهریور ماه نشان می دهد

نقش کاهشی تورم مسکن در شاخص کل

دسته بندی : اقتصاد کلان
۱۳۹۹/۰۷/۰۵
بررسی ها نشان می دهد که بخش مسکن در شهریور ماه تورم کمتری نسبت به تورم کل را در بازه های مختلف زمانی ثبت کرده است.
پایگاه خبری بانک مسکن

به گزارش پایگاه خبری بانک مسکن-هیبنا، گزارش شاخص بهای مصرف کننده مرکز آمار ایران در شهریور ماه منتشر شد. این گزارش، بر اساس هزینه کرد خانوارها در گروه های مختلف خوراکی و غیرخوراکی تهیه و تنظیم می شود. این گزارش، شامل 12 گروه اصلی است که مهمترین آن گروه مسکن است. گروه مسکن به تنهایی 31 درصد از کل وزن شاخص بهای مصرف کننده را تشکیل می دهد. به این معنی که خانوارهای ایرانی حدود یک سوم از هزینه های خود را در بخش مسکن انجام می دهند. بررسی ها نشان می دهد که در شهریور ماه سال جاری تورم بخش مسکن به میزان 2.7 درصد بوده است. این رقم نسبت به تورم کل کمتر بود و در این گزارش تورم کل ماهانه در شهریور ماه به میزان 3.6 درصد گزاش شده بود. بنابراین از این موضوع می توان دریافت که تورم ماهانه بخش مسکن اثر کاهشی و کنترل گر در تورم کل داشته است. زیرا تورم این بخش به مراتب کمتر تورم کل بوده است. تورم نقطه به نقطه بخش مسکن نیز در شهریور ماه 29.6 درصد گزارش شده است. این رقم برای تورم نقطه به نقطه کل 34.4 درصد بوده است. در مجموع این دو آمار نشان می دهد که تورم بخش مسکن از تورم کل کمتر بوده و در نتیجه نقش کاهشی را در تورم آخر تابستان ایفا کرده است.

تورم نقطه به نقطه، تغییرات شاخص را در یک ماه نسبت به مدت مشابه سال قبل در نظر می گیرد. نکته قابل توجه این است که تورم متوسط یا 12 ماهه نیز در شهریور ماه به رقم 24.1 درصد رسیده است. این رقم برای تورم کل 26 درصد گزارش شده است. در این آمار نیز سطح تورم مسکن پایین تر گزارش شده است.

در آخرین ماه تابستان، تورم بر روی کالاهای مصرفی بادوام اثر بیشتری داشته و تورم این کالاها بیشتر افزایش یافته است. این کالاها عموما به دلیل افزایش نرخ ارز، گران شده اند. بر اساس گزارش مرکز آمار ایران، گروه حمل و نقل دارای تورم ماهانه 8.4 درصدی بوده است. از سوی دیگر، تورم نقطه به نقطه حمل و نقل نیز 80.8 درصد گزارش شده است. علت اصلی افزایش تورم حمل و نقل در شهریور ماه افزایش قیمت انواع خودرو عنوان شده است. در گروه تفریح و فرهنگ نیز بهای لوازم تحریر، قطعات کامپیوتر، دوچرخه و لپ تاپ با افزایش قیمت روبرو شده است. از سوی دیگر، ماشین لباسشویی، یخچال و سایر لوازم خانگی نیز افزایش قیمت را ثبت کرده اند.

در نتیجه به نظر می رسد که عامل اصلی تورم در شهریور ماه نرخ ارز بوده که در کالاهای بادوام اثر داشته است، اما در مقابل تورم گروه مسکن نقش کاهشی ثبت کرده است.


کلید واژه ها


ارسال نظر

تعداد کاراکتر 0 از 4000