مدیر بازنگری طرح جامع مسکن پیشنهاد داد:

طرح جایگزین برای بازار مسکن

دسته بندی : اخبار مسکن
۱۳۹۹/۰۷/۰۸
مدیر بازنگری طرح جامع مسکن عنوان کرد: طرح پیشنهادی مجلس برای جهش تولید در بخش ساخت و ساز با شرایط کنونی اقتصاد کشور و خانوارهای متقاضی در این بازار ملک در مقطع فعلی تطابق ندارد.
پایگاه خبری بانک مسکن

فردین یزدانی مدیر بازنگری طرح جامع مسکن با اشاره به تازه ترین مطالعات انجام شده در مورد سبد هزینه های خانوارهای ایرانی به پایگاه خبری بانک مسکن-هیبنا، گفت: بررسی های انجام شده نشان می دهد سطح مصرف ۲۰ تا ۳۰ درصد اقشار کم درآمد جامعه تا ۶۰ درصد کاسته شده است به طوری که بخش زیادی از خانوارها در تامین ضروری ترین اقلام مصرفی ماهانه خود با مشکل مواجه شده اند.
وی ادامه داد: علاوه بر این بخش یعنی ضروری ترین موارد مصرف، در بخش تامین سرپناه نیز به دلیل شرایط اقتصادی و نابه سامانی قیمتی در بازار مسکن، خانوارها بودجه لازم برای ورود به بازار مسکن ملکی را ندارند.
به گفته وی شرایط اقتصادی سبب شده به جز خانوارهایی که توانسته اند از طریق صندوق پس انداز مسکن یکم به بازار مسکن پیش از جهش قیمت رخ داده وارد شوند، حداقل در سه سال اخیر با هجوم بخش زیادی از خانوارها به سمت بازار اجاره و نبود توان خرید ملک مواجه هستیم.
وی با تاکید بر آنکه در شرایط خاص امروز بازار مسکن هر بسته سیاستی مبتنی بر تحرک در بازار ملکی جوابگو نیست، تصریح کرد: برای برنامه ریزی در این حوزه نیاز است در گام نخست اقتصاد خانوارها را بازسازی و نیازهای اولیه آنها تامین شود و در گام بعدی به نیاز سرپناه خانوارها آن هم از طریق بازار مسکن غیرملکی پاسخ داده شود.
یزدانی به یکی از نشانه های عدم امکان ورود خانوارهای کم درآمد جامعه به بازار مسکن ملکی اشاره کرد و افزود: حجم پایین آورده های اولیه ثبت نام کنندگان در طرح اقدام ملی نشان می دهد خانوارها بودجه ای برای ورود به این بازار را ندارند.
مدیر بازنگری طرح جامع مسکن تاکید کرد: راهکار عبور از این معادله، برنامه ریزی برای ورود این خانوارها به بازار استیجار است.
وی در پایان عنوان کرد: در شرایطی برنامه ریزی برای تامین مسکن ملکی خانوارهای کم درآمد می تواند امکان پذیر باشد که دولت امکان ارائه یارانه قابل توجه و پرداخت تسهیلات با طول دوره بازپرداخت بسیار طولانی را داشته باشد که در حال حاضر به نظر می رسد اساسا شرایط اقتصادی دولت اجازه چنین فعالیتی را به او نمی دهد.



ارسال نظر

تعداد کاراکتر 0 از 4000