مسیریابی بازار مسکن در نیمه دوم ۹۹

کارشناسان اقتصادی معتقدند: نقشه راه بازار مسکن در نیمه دوم سال جاری منفاوت از نیمه نخست سال رقم خواهد خورد.
پایگاه خبری بانک مسکن

به گزارش پایگاه خبری بانک مسکن-هیبنا، آمارهای رسمی منتشر شده از سوی بانک مرکزی نشان می دهد: دمای تحولات قیمتی بازار مسکن در پایان فصل تابستان نسبت به پنج ماهه نخست سال جاری متفاوت بوده به طوری تورم ماهانه با شتاب کمتری نسبت به ماه های گذشته ثبت شده است.

مطابق با بررسی بانک مرکزی، میانگین قیمت هر مترمربع آپارتمان مسکونی در شهر تهران در شهریورماه به بیش از ۲۴ میلیون تومان رسیده که در مقایسه با میانه فصل تابستان در حدود ۵ درصد رسید. این در حالی است که در عمده پنج ماهه ابتدایی سال، تورم ماهانه مسکن بیش از ۱۰ درصد ثبت شده است.

با توجه به آخرین تحولات بازار مسکن، برخی از کارشناسان اقتصادی معتقدند این بازار در نیمه دوم سال، روند متفاوتی به لحاظ سرعت تحولات قیمتی را در نیمه دوم سال تجربه خواهد کرد. از دیدگاه آنها احتمال کاهش سرعت رشد قیمت ها در بازار مسکن برای ادامه سال جاری بالا خواهد بود اما به نظر می رسد این روند متفاوت نمی تواند به معنای توقف رشد قیمت در بازار باشد.

این گروه از کارشناسان عنوان می کنند برخلاف نیمه نخست که بازار مسکن بیشترین تاثیرپذیری به لحاظ افزایش قیمت را از هیجانات بازار سرمایه می گرفت، در نیمه دوم احتمالا بازار ارز تاثیرپذیری بیشتری نسبت به سایر بازارهای دارایی بر بازار مسکن خواهد داشت.

کارشناسان اقتصادی با اشاره به روند تجربه شده ارتباط این دوبازار بیان میکنند: نرخ ارز دارای دو اثر متضاد بر قیمت مسکن است، از یک سو افزایش نرخ ارز، سطح عمومی قیمت‏ها را در اقتصاد کلان و اقتصاد مسکن افزایش می‌دهد. دراین حالت، ارز به منزلۀ عامل تورم و شاخصی برای قدرت خرید است در نتیجه افزایش نرخ ارز موجب افزایش قیمت مسکن می شود. اما از سوی دیگر بازار ارز، یکی از جایگزین‏‌های بازار مسکن است. بنابراین، افزایش نرخ ارز باعث کاهش تمایل ورود تقاضای سرمایه ای به بازار مسکن می‌شود. این عامل اثری ناهمسو بر قیمت مسکن می‏ گذارد.

به گفته این گروه از کارشناسان اقتصادی اگرچه این دو نیرو در جهت عکس بریکدیگر اثر می گذارند اما بررسی روند سال های گذشته نشان می دهد

نیروی اول نسبت به نیروی دوم پرقدرت تر بر بازار مسکن اثرگذار است از این رو، قیمت مسکن همسو با نرخ ارز حرکت کرده و خود را با آن تطبیق داده است.

از دیدگاه آنها هرچند تاثیر سایر متغیرها بر بازار مسکن، قابل انکار نیست اما می توان بازار ارز را عامل پیش رونده نسبتا کم خطایی برای حرکت بازار مسکن در نظر گرفت.

در مجموع آنها تاکید دارند احتمال سرعت گیری مجدد روند افزایش قیمت ها در بازار مسکن همچون نیمه نخست سال جاری در ادامه سال بعید خواهد بود.


کلید واژه ها


ارسال نظر

تعداد کاراکتر 0 از 4000