کارشناسان اقتصادی بررسی کردند

ریشه یابی پارامترهای عدم تعادل عرضه و تقاضا در بازار مسکن

دسته بندی : اخبار مسکن
۱۳۹۹/۰۷/۱۲
کارشناسان اقتصادی معتقدند سه گروه پارامتر اصلی در بروز عدم تعادل میان دو سمت عرضه و تقاضا در بازار مسکن نقش دارند.
پایگاه خبری بانک مسکن

به گزارش پایگاه خبری بانک مسکن-هیبنا، از دیدگاه این گروه از کارشناسان اقتصادی در حال حاضر یکی از مهم ترین مشکلات بازار مسکن نبود هماهنگی میان عرضه و تقاضای موجود در این بخش است.
گروه نخست که در عین حال مهمترین عامل نیز شناخته می شود، ریشه در مسائل اقتصاد خرد و کلان کشور دارد. در حال حاضر از یک سو شرایط اقتصادی کشور موجب شده قدرت خرید خانوارها در مقایسه با میانگین قیمت مسکن به شدت کاهش پیدا کند. در واقع درآمد خانوار منطبق با تغییرات تورمی رشد پیدا نکرده است. از سوی دیگر، قیمت واحدهای مسکونی تولید و احداث شده در کشور به دلایل مختلف اقتصادی همچون افزایش نقدینگی، جهش ارزی، تورم عمومی، مسائل سیاسی و رشد اقتصاد منفی مرتبا در حال افزایش و از دسترس خارج شدن خانوارها شده است.
به گفته کارشناسان اقتصادی، نکته مهم آن است که تازمانی که تولید ناخالص داخلی بالا نرود و خانوارها به لحاظ اقتصادی توانمند نشوند روز به روز قدرت خرید خود در حوزه مسکن به ویژه در کلانشهرها از دست می دهند. از سوی دیگر تا زمانی که شرایط اقتصادی کشور به گونه ای باشد که رغبت سرمایه گذاری در بخش مسکن کاهش یافته و سازندگان سرمایه خود را صرف سفته بازی در دیگر بازارهای دارایی کرده و در نتیجه به حد کفایت مسکن تولید نشود، نمی توان انتظار داشت که دو سوی عرضه و تقاضا به درستی بر یکدیگر منطبق شوند.
این کارشناسان عنوان می کنند: گروه دوم پارامترهای تاثیرگذار ریشه در ضوابط و مقررات شهرسازی و تاثیر آن بر هزینه های ساخت وساز و در نتیجه ایجاد مزیت نسبی برای ساخت واحدهای مسکونی بزرگ متراژ در مقایسه با کوچک متراژ دارد.

آنها در این باره توضیح می دهند: ضوابط ساختمانی در حال حاضر به گونه ای تعریف شده که واحدهای مسکونی کوچک متراژ برای سازندگان مزیت نسبی ندارند چراکه به عنوان مثال شرایط تامین پارکینگ، مشاعات و ... هزینه های ساخت واحدهای کوچک متراژ را برای سازندگان نسبت به واحدهای بزرگ متراژ افزایش می دهد و باعث می شود سازندگان تمایل به ساخت واحدهای بزرگ متراژ پیدا کنند. این در حالی است که واحدهای مسکونی بزرگ متراژ با درآمد خانوار و الگوی مصرف تطابق ندارند؛ در نتیجه امکان دسترسی خانوارها به بخشی از واحدهای مسکونی تکمیل و عرضه شده به بازار مسکن از بین می رود و نهایتا بخشی از عدم تعادل میان عرضه و تقاضا در بازار را شکل میدهد.
پارامتر سوم به مسائل فنی و نبود تکنولوژیهای نوین در بخش ساخت وساز مربوط می شود که بر طولانی بودن دوره ساخت و تکمیل واحدهای مسکونی اثرگذار است.
از دیدگاه کارشناسان، چون تولید مسکن در کشور یک فرآیند زمانبر است و متاسفانه در طرف مقابل تغییرات اقتصادی در کشور خیلی سریع اتفاق می افتد، در نتیجه سازنده ها نمی توانند متناسب با سرعت این تغییرات، واحدهای مسکونی را در زمان مناسب به بازار عرضه کنند. بنابراین مسکن در زمانی به بازار عرضه می شود که بخش زیادی از قدرت خرید از بین رفته و تقاضا اساسا امکان ورود به بازار را ندارد.
صاحبنظران حوزه اقتصاد عنوان می کنند: علاوه بر این سه گروه از عوامل، فاکتورهای دیگری شامل سودآوری سایر بازارهای دارایی مثل ارز و بورس که باعث شد بخش زیادی از سرمایه ها از بخش مسکن به بخش سفته بازی در بازارهای زودنقد شونده مهاجرت کند و... از جمله مواردی هستند که در ایجاد عدم تعادل در بازار مسکن اثرگذار بوده اند.


کلید واژه ها


ارسال نظر

تعداد کاراکتر 0 از 4000