هیبنا گزارش می دهد

عقب نشینی تقاضا در بازار مسکن

دسته بندی : اخبار مسکن
۱۳۹۹/۰۷/۱۳
تقریبا تمام خریدهای ملکی در مناطق جنوبی شهر تهران، با استفاده از تسهیلات بانک مسکن به خصوص تسهیلات خرید مسکن از محل اوراق انجام می شود.
پایگاه خبری بانک مسکن

بررسی های به عمل آمده توسط خبرنگار پایگاه خبری بانک مسکن-هیبنا ،نشان می دهد هم اکنون میزان تقاضای خرید مسکن از ناحیه متقاضیان مصرفی به میزان قابل توجهی کاهش یافته است و معدود تقاضای حاضر در بازار مسکن مربوط به متقاضیان سرمایه ای خرید واحدهای مسکونی است.

بنابر اظهارنظر فعالان بازار مسکن حجم خریدهای سرمایه ای در بازار مسکن نیز در هفته های اخیر کاهش یافته است.بنابراین در شرایط فعلی بازار در مسیری قرار گرفته است که نه تنها تقاضای مصرفی بلکه تقاضای سرمایه ای برای خرید مسکن نیز با کاهش محسوس مواجه شده است.

این در شرایطی است که حجم عرضه واحدهای مسکونی مناسب برای خرید نیز در بازار کاهش یافته است و هم اکنون در عمده مناطق متقاضیان با معضل کمبود فایل برای خرید مسکن مواجه اند.

با این حال، معدود خریدهای مصرفی که در مناطق جنوبی شهر تهران در حال انجام است با استفاده از تسهیلات خرید مسکن و با کمک تسهیلات بانکی انجام می شود. واسطه های معاملات مسکن در مناطق جنوبی شهر تهران می گویند تقریبا 100 درصد خریدهایی که این روزها در شکل محدود و انگشت شمار در بازار معاملات مسکن این مناطق از سوی متقاضیان مصرفی انجام می شود با اتکا و کمک تسهیلات بانکی است. به گفته آن ها همچنین تقریبا تمام این نوع خریدها با استفاده از تسهیلات بانک مسکن به خصوص تسهیلات خرید مسکن از محل اوراق انجام می شود.

به گفته آن ها نوسانات مربوط بازار معاملات سهام طی هفته ها و ماه های اخیر منجر به فراز و نشیب قیمت اوراق شده و شاید این موضوع هم در کنار مسائل مهمتر، یکی از دلایل تشدید افت تقاضا برای خرید مسکن در مناطق جنوبی شهر از سوی برخی از متقاضیان مصرفی باشند که در بازار در حال جست و جو و رصد قیمت ها بودند. هر چند مهمترین دلیل این موضوع افزایش شدید قیمت مسکن و تداوم آن در ماه های اخیر و تحلیل رفتن قدرت خرید متقاضیان به خصوص متقاضیان مصرفی است.هم اکنون متوسط قیمت هر فقره اوراق 500 هزار تومانی تسهیلات مسکن در مرز 80 هزار تومان قرار دارد.

واسطه های بازار معاملات مسکن شهر تهران در مناطق جنوبی می گویند استفاده از تسهیلات خرید مسکن به خصوص تسهیلات اوراق، حتی در میان سرمایه گذاران و برای خریدهای سرمایه ای هم رواج پیدا کرده است و حتی بخش قابل توجهی از افرادی که به قصد سرمایه گذاری اقدام به خرید مسکن در این مناطق می کنند از تسهیلات 140 میلیون تومانی اوراق استفاده می کنند.

بررسی ها حاکی است این گروه از افراد متقاضیانی هستند که سرمایه های آن ها بدون استفاده از کمک تسهیلات برای خرید یک واحد مسکونی کافی نیست اما با کمک تسهیلات می توانند یک واحد مسکونی در مناطق جنوبی خریداری کرده و آن را به بازار اجاره عرضه کنند.



ارسال نظر

تعداد کاراکتر 0 از 4000