بررسی های هیبنا نشان می دهد

بی اثر بودن تحریم های بانک های جدید

دسته بندی : اقتصاد کلان
۱۳۹۹/۰۷/۱۹
بررسی ها نشان می دهد که تحریم های جدید وضع شده از سوی آمریکا، اثری در کارکرد بانک های ایرانی ندارد و این بانک ها مانند گذشته، به فعالیت خود ادامه خواهند داد.
پایگاه خبری بانک مسکن

به گزارش پایگاه خبری بانک مسکن-هیبنا، در روزهای گذشته، وزارت خزانه داری آمریکا نام 18 بانک ایرانی را جزو بانک ها و نهادهای مالی معرفی کرد که تحت تحریم های ثانویه قرار می گیرد. بر اساس این گزارش، بانک مسکن، نیز یکی از بانک هایی است که جزو تحریم ها قرار می گیرد. بررسی ها نشان می دهد که این تحریم ها، اثر جدیدی در فعالیت بانک مسکن ندارد و مسوولان مالی این بانک نیز تاکید کردند که در تمام فعالیت های این بانک مانند گذشته تداوم خواهد داشت. بنابراین این تحریم ها بیشتر جنبه تبلیغاتی داشته که نمی تواند روی کارکرد خدمات دهی و فعالیت های اصلی بانک ها به خصوص بانک مسکن اثر مستقیم داشته باشد. در این خصوص رییس کل بانک مرکزی نیز در یک بیانیه به تشریح این موضوع پرداخت. بر اساس این گزارش، همتی در واکنش به تسری تحریم های ثانویه به باقیمانده بانک‌های ایرانی گفت: تعدادی از این بانک‌ها وظیفه انتقال منابع برای خرید دارو و مواد غذایی را به عهده دارند و بانک‌های خارجی که با این بانک‌ها مبادلاتی داشتند، عملا معافیت‌ها و مجوزهای لازم را برای تأمین مالی مبادلات دارو و محصولات غذایی دریافت کرده‌اند. به گفته او، هر چند درماه‌های گذشته برای تامین دارو و غذای مردم به خاطر فشار حداکثری به شدت در مضیقه بودیم، ولی تاکنون از مسیرها و روش‌هایی اجازه ندادیم هیچ‌گونه کمبودی در کشور ایجاد شود. از این پس نیز بانک مرکزی در کنار بخش خصوصی، تمام تلاش خود برای تأمین دارو و کالاهای اساسی مورد نیاز مردم از روش‌های مختلف به کار خواهد بست و اجازه نخواهد داد از این ناحیه فشار بیشتری بر مردم وارد شود. همتی عنوان کرد که این اقدام آمریکا بیش از آنکه اثر اقتصادی داشته باشد، برای اهداف تبلیغاتی و سیاسی داخلی آمریکا انجام شده است و نشانگر دروغ و فریب بودن ادعای حقوق بشر و انسان‌دوستی سران این کشور است و قطعا چنین اقداماتی در حافظه ملت ایران ثبت خواهد شد

همچنین مدیرکل بین الملل بانک مرکزی روز گذشته با حضور در بخش خبری ۲۱ شبکه یک سیما درباره تحریم بانک‌های ایران توسط آمریکا تاکید کرد که همه بانک‌هایی که نام آن‌ها دیروز به عنوان تحریم شده، اعلام شد قبلاً هم در فهرست تحریم‌های آمریکا وجود داشتند.پس از اینکه ایالات متحده آمریکا از برجام خارج شد همه تحریم‌های لغو و تعلیق شده را دوباره بازگرداند و این بانک‌ها هم از همان زمان، تحریم شدند بنابراین اتفاق جدیدی درباره این بانک‌ها نیفتاده است. به گفته حمید قنبری، نوع اعلام این خبر هم نشان می‌دهد که آمریکایی‌ها می‌دانند که قرار نیست اتفاق جدیدی در نتیجه این تحریم بیفتد، آن‌ها در مواردی که بخواهند مجموعه مالی را تحت فشار شدید قرار دهند، تحریم آن را از قبل اعلام نمی‌کنند و ناگهانی، آن را اعلام می‌کنند.

مدیرکل بین الملل بانک مرکزی تاکید کرد که در دو سال گذشته وضعیت روابط بانکی و تأمین مالی تجارت خارجی خود را به نحوی حفظ کردیم که اثری بر وضعیت تأمین کالا‌ها در داخل کشور وجود نداشته باشد با اینکه در این دو سال شدید‌ترین تحریم‌ها بر نظام بانکی و مالی کشور، اعمال شده است. به گفته او، بانک مرکزی توانست که ارز مورد نیاز کالا‌های اساسی و مورد نیاز مردم و مواد اولیه واحد‌های تولیدی را تأمین کند. در ۶ ماه نخست امسال باوجود همه فشارها، بانک مرکزی توانست ۵ میلیارد و ۳۰۰ میلیون دلار ارز را برای کالا‌های اساسی تأمین کرده و همچنان هم این فعالیت ادامه می‌یابد.


کلید واژه ها


ارسال نظر

تعداد کاراکتر 0 از 4000