رییس کل بانک مرکزی تاکید کرد

افزایش نرخ سود بانکی در دستور کار نیست

دسته بندی : اقتصاد کلان
۱۳۹۹/۰۸/۰۵
رییس کل بانک مرکزی تاکید کرد که با توجه به شرایط کنونی اقتصاد، افزایش نرخ سود بانکی در دستور کار نیست و بانک مرکزی بدنبال روش های  دیگر براى کاهش فشار تورمى در بازارها است.
پایگاه خبری بانک مسکن

به گزارش پایگاه خبری بانک مسکن-هیبنا، رییس کل بانک مرکزی در صفحه اینستاگرامی خود یک خبر مهم درباره روند نرخ سود داد. وی افزایش نرخ سود بانکی را در شرایط کنونی مصلحت ندانست. در حال حاضر، نرخ سود تعادلی در بازارهای نظیر اوراق، بازار بین بانکی و بازار ثانویه در حال افزایش است، به همین دلیل در هفته های گذشته شایعاتی مبنی بر افزایش نرخ سود بانکی به گوش می رسید. در حال حاضر، صحبت های رییس کل بانک مرکزی نشان می دهد که هیچ برنامه ای برای افزایش نرخ سود بانکی وجود ندارد. به نظر می رسد که برندگان این تصمیم، افرادی هستند که در بازارهای دارایی فعالیت می کنند، زیرا افزایش نرخ سود بانکی یک سیاست انقباضی است و باعث می شود که از رشد پول کاسته شود و در نتیجه به رشد شبه پول افزوده شود. کاهش سطح پول، باعث می شود که نوسانات بازار دارایی ها کمتر باشد.
رییس کل بانک مرکزی در این یادداشت ابتدا به فشار نقدینگی در بازارها اشاره کرد و نوشت: در طول حدود دو سال گذشته ، بانک مرکزى تحت فشار فزاینده اى بوده است که دلیل اصلى آن، شدت گرفتن تحریم ها و شوک منفى عرضه، آنهم درشرایطی که نیروى انباشته شده نقدینگى هم در حال تخلیه شدن روى قیمت ها بود.
به اعتقاد همتی، مشکلات دیگر ،از جمله کرونا و کسرى بودجه نیز به تشدید اجتناب ناپذیر رشد نقدینگى منجر شده است. سیاستگذارى پولى براى مقابله با شوک منفى عرضه حتى در شرایط معمول هم دشوار است تا چه برسد به اقتصاد ایران که با انبوهى از مشکلات ساختارى نیز مواجه است.
همتی وظیفه اساسى بانک مرکزى ثبات قیمت‌ها و پس از آن جلوگیرى از رکود وکاهش تولید دانست و تاکید کرد که مطابق نظریه اقتصادى، امکان دستیابى به هدف های زیاد با تعداد محدودى ابزار وجود ندارد.
وی در بخش دیگری در خصوص ضرورت کنترل تورم گفت: نظر به خطرى که تشدید نگران کننده تورم به صورت آسیب های جدی به دهک هاى متوسط و پایین جامعه و ایجاد عدم اطمینان و نیز ممانعت از تداوم فعالیت هاى تولیدى دارد، منطقی است که توقع جامعه برتمرکز بانک مرکزی بر کنترل تورم باشد.
همتی افزود: با وجود درد و رنجى که ملت ما از تحریم ها دیده است،اقتصاد ایران، آنطور که آمریکا تصور می‌کرد دچار فروپاشى نشده و نشانه هاى فاصله گرفتن از عمق رکود را نمایان ساخته است و تمام تلاش بانک مرکزى بایستی معطوف به کنترل تورم به هر طریق ممکن و تداوم وضعیت روبه بهبود بخش حقیقى باشد.
این مقام مسوول در انتهای صحبت های خود علت عدم تغییر نرخ سود را اینطور عنوان کرد: بانک مرکزى به خوبى واقف است که، با توجه به وجود شوک منفى عرضه، ناترازى بانکها و نیاز مالى دولت؛ امروز افزایش نرخ سود بانکی سیاستى نیست که توفیق قطعى داشته باشد و بر همین اساس بدنبال روش های دیگرى براى کاهش فشار تورمى در بازارها است. البته با ابزار های در اختیار، روند نرخ سود بین بانکی نیز تعدیل خواهد شد.



ارسال نظر

تعداد کاراکتر 0 از 4000