یک کارشناس بررسی کرد:

ریشه رشد قیمت پاییزی در بازار مسکن

دسته بندی : اخبار مسکن
۱۳۹۹/۰۸/۱۴
یک کارشناس اقتصاد مسکن مهم ترین عوامل اثرگذار بر رشد مداوم قیمت املاک طی یک ماه ابتدایی فصل پاییز معرفی کرد.
پایگاه خبری بانک مسکن

محمدسعید حیدری تحلیلگر بازار مسکن معتقد است: نهاده‌های تولید و ارزش جایگزینی، نوسانات بازار ارز، رشد نسبی قیمت‌ها و بازارها و در نهایت رکود کسب و کارهای اقتصادی به ترتیب بیشترین اثر را بر رشد قیمت مسکن طی یک ماه اخیر داشته اند.
وی با اشاره به وضعیت اقتصاد کلان کشور از ابتدای سال جاری تاکنون و تغییر شرایط بازارهای مختلف دارایی به پایگاه خبری بانک مسکن-هیبنا، گفت: در یک سطح کلان و بیشتر از بعد اقتصاد رفتاری وقتی شاهد رشد مداوم قیمت‌ها و تورم سنگین هستیم نقدینگی در جامعه بیش از پیش ‌به‌دنبال تبدیل شدن به دارایی و به‌ویژه دارایی‌های سرمایه‌ای و در یک سطح پایین‌تر کالای مصرفی بادوام است. در چنین شرایطی جریان نقدینگی موقتا عوامل بنیادی اثرگذار بر قیمت و بازده واقعی دارایی‌ها را به حاشیه رانده و تعیین‌کننده نوع و میزان رشد قیمت‌ها می‌شود.
وی ادامه داد: تجارب موجود در اقتصاد ایران و رشد قیمت مسکن به هنگام وقوع دوره‌های تورمی نیز در این دوره خاص باعث تقویت این تفکر در جامعه می‌شود که این‌بار نیز در سال جاری مشابه سال ۱۳۹۸ و سال ۱۳۹۷ و... شاهد رشد مجدد قیمت‌ها خواهیم بود و همین موضوع سبب شده که در سال جاری تا هفته های اخیر نیز روند رشد قیمت ها در بازار مسکن متوقف نشود.
وی در عین حال از فاصله گرفتن قیمت مسکن از ارزش ذاتی آن اشاره و اظهار کرد: قیمت مسکن بیش از پیش از معیارهای منطقی ارزش ذاتی خود فاصله گرفته است.
وی در توضیح این مساله گفت: امروز در میان خریداران مصرفی و به‌ویژه خریداران سرمایه‌ای مسکن نمی‌توان کسانی را یافت که هدفشان از خرید مسکن کسب منفعت بلندمدت از درآمد اجاره و امثالهم باشد، بلکه اکثرا به‌دنبال حفظ ارزش پول خود و یک اقلیت هوشمند نیز به‌دنبال کسب بازده سرمایه‌ای از رشدهای آتی در قیمت مسکن هستند.
این کارشناس مسکن با بیان اینکه بازار مسکن در نگاه سرمایه گذاران همچنان یک پناهگاه ایمن برای حفظ ارزش دارایی آنها محسوب می شود، افزود: یکی از عوامل رشد خیره‌کننده بازار سرمایه طی چندماه ابتدایی سال جاری رکود در سایر بازارها و کاهش توان کسب درآمد در سایر حوزه‌های اقتصادی بود. یکی از این حوزه‌ها بخش ساخت‌وساز است، اما حتی رکود در بخش ساخت‌وساز نیز لزوما به این معنی نیست که بخش مسکن کاملا از چشم مردم بیفتد، بلکه برای بسیاری همچنان بخش مسکن تنها روش آشنا و کاملا ایمن سرمایه‌گذاری محسوب می‌شود و این یکی از موتورهای رشد قیمت مسکن در شرایط رکود معاملاتی است.


کلید واژه ها


ارسال نظر

تعداد کاراکتر 0 از 4000