راهکارهای حمایت از عرضه در بازار مسکن

دسته بندی : اخبار مسکن
۱۳۹۹/۰۸/۲۴
یک کارشناس اقتصاد مسکن راهکارهای حمایت از عرضه مسکن را تشریح کرد.
پایگاه خبری بانک مسکن

نرگس رزبان، کارشناس اقتصاد مسکن با بیان اینکه حمایت از عرضه و تقاضا در بازار مسکن باید به صورت متعادل و همگام با یکدیگر پیش رود، به پایگاه خبری بانک مسکن-هیبنا، گفت: برای حمایت از عرضه و افزایش تیراژ ساخت و ساز در بازار مسکن کشور راهکارهای متعددی وجود دارد اما از میان تمام راهکارها به نظر می رسد ورود تکنولوژی‌های نوین و ساخت وسازهای سریع از جمله روش هایی است که تاکنون توجه خاصی به آن نشده است. این در حالی است که این مسیر می‌تواند عرضه مسکن را تسهیل و تسریع کند.
وی دیگر راهکار حمایت از این بخش از بازار مسکن را ثبات در سیاست‌گذاری و ایجاد هم‌افزایی در برنامه و طرح‌های بخش مسکن از سوی دولت دانست و افزود: به عنوان مثال در طرح‌های مختلفی که از سوی دولت در بافت‌های فرسوده، شهرهای جدید و توسعه اراضی درون شهری ارائه می‌شود، می‌توان به گونه‌ای برنامه‌ریزی کرد که هم‌افزایی بین بخش‌های مختلف به وجود آمده و بیشتر اثرگذاری و کارآیی را داشته باشد.
وی در عین حال تاکید کرد: نکته مهمی که از دیدگاه سیاستگذار بخش مسکن نباید غفلت شود حمایت همزمان از عرضه و تقاضا در این بخش است.
این کارشناس اقتصاد مسکن در بیان دلیل اهمیت این موضوع اظهار کرد: در این راستا حمایت از بخش تقاضا مهم است، چراکه اگر کمبود عرضه مسکن برطرف شود، اما در مقابل بخش تقاضا قدرت خرید نداشته باشد و سطح فروش و معامله کاهش پیدا کند؛ فرآیند تولید و عرضه با مشکل مواجه می‌شود.
به گفته وی، راه اندازی موسسات وام پس‌انداز مسکن یکی از روش‌هایی است که می‌تواند به عرضه مسکن کمک کند.
وی درباره کارکرد این موسسات گفت: این موسسات به عنوان یکی از ابزارهای تامین مالی شناخته می‌شوند که اگرچه مقررات تدوین شده، اما همچنان فعال نشده است. بررسی‌ها نشان می‌دهد اگر این موسسات ایجاد و مبتنی بر آنها سپرده‌های خاص مسکن طراحی شود و بازارهای جدید در بستر آن شکل گیرد می‌تواند به بخش تقاضا کمک ویژه‌ای کند.
رزبان همچنین تصریح کرد: در مسیر کمک به قدرت خرید تقاضا، اصلاح نظام پیش‌فروش و توسعه آن نیز می‌توان کمک‌کننده باشد. چراکه در جایی که نمی‌توان مسکن را به صورت یکپارچه خریداری و یکجا پول آن را پرداخت کرد باید سراغ خریدهای تدریجی رفت که در این زمینه اصلاح قوانین پیش‌فروش می‌تواند موثر باشد.



ارسال نظر

تعداد کاراکتر 0 از 4000