هیبنا گزارش می دهد

رشد سه متغیر در بازار مسکن تهران

دسته بندی : اخبار مسکن
۱۳۹۹/۰۹/۱۳
تابستان امسال هزینه هر سه گروه حاضر در بازار مسکن افزایش قابل توجه پیدا کرد.
پایگاه خبری بانک مسکن

گزارش پایگاه خبری بانک مسکن -هیبنا از اطلاعات جدید مرکز آمار درباره متغیرهای بازار مسکن حاکی است: تابستان امسال هزینه مستاجرها، خریداران مسکن و همچنین تولیدکنندگان مسکن همزمان افزایش یافت.

در دومین فصل از سال 99 میانگین قیمت هر مترمربع واحد مسکونی در معاملات شهر تهران به رقم 24 میلیون و 150 هزار تومان رسید که نسبت به فصل قبل از خود 28 درصد رشد از خود نشان می دهد اما در مقایسه با تابستان پارسال افزایش 76 درصدی پیدا کرده است.

با این حال رشد قیمت زمین (بنای کلنگی) در این فاصله زمانی بیشتر از رشد قیمت مسکن بوده است.

آنطور که مرکز آمار اعلام کرده است، قیمت زمین در تابستان امسال 87 درصد نسبت به تابستان سال گذشته افزایش پیدا کرد و به 34 میلیون و 790 هزار تومان در هر مترمربع رسید. این در حالی است که قیمت واحدهای مسکونی در همین فصل زیر 25 میلیون تومان در هر مترمربع بود.

در بازار ساختمان های کلنگی در فصل دوم سال جاری خریدها دو برابر شد یعنی رشد نزدیک به 100 درصدی نسبت به فصل مشابه در سال 98 پیدا کرد.

بخشی از رشد شدید قیمت زمین را آمار معاملات ساختمان های کلنگی توضیح می دهد.

کارشناسان بازار ملک در تحلیل این آمارها معتقدند: کاهش عرضه ساختمان کلنگی در بازار فروش طی ماه های اخیر عامل موثری برای رشد قیمت ها بوده است. مالکان ساختمان های کلنگی به دلیل آنکه توان خرید مسکن جایگزین ندارند یا نسبت به تخریب و مشارکت در ساخت با توجه به نوسانی بودن قیمت مصالح ساختمانی و هزینه ها، خوش بین نیستند، در فصل تابستان از فروش منصرف شدند.

براساس این گزارش، اجاره بها نیز در تابستان امسال رشد قابل ملاحظه ای پیدا کرد. متوسط بهای اجاره آپارتمان در این فصل 15 درصد نسبت به فصل قبل و 47 درصد نسبت به فصل مشابه در سال 98 افزایش پیدا کرد. در بازار معاملات اجاره آپارتمان نیز میزان جابجایی ها در تابستان 165 درصد نسبت به فصل بهار افزایش پیدا کرد.

اطلاعات مرکز آمار ایران نشان می دهد: مستاجرهای ساکن شهر تهران در آپارتمان های با مساحت میانگین 79 مترمربع سکونت دارند. بنابراین هزینه ماهانه آنها از محل اجاره نشینی چیزی در حدود 5 میلیون تومان میانگین است. اما خریدارانی که در تابستان امسال در تهران آپارتمان خریدند در واحدهای مسکونی با مساحت میانگین 88 مترمربع زندگی می کنند. خریداران مسکن سراغ آپارتمان هایی بزرگتر از واحدهای اجاره ای می روند. عمر ساختمان های مسکونی فروش رفته در تهران طی تابستان امسال 12 سال بوده و عمر خانه های اجاره رفته نیز 14 سال بوده است.

گرانترین آپارتمانی که در فصل دوم امسال در تهران فروش رفت 130 میلیون تومان در هر مترمربع قیمت داشته است.

در بازار ساخت و ساز شهر تهران یک رویداد متراژی صورت گرفته است. زمین هایی که تابستان امسال در تهران خرید و فروش شد، به صورت میانگین 210 مترمربع مساحت داشت. این مساحت کم به معنای پایین آمدن تراکم واحد مسکونی در هر قطعه زمین است. این مساحت کم البته یک معنای دیگری هم دارد و آن تغییر منطقه تولیدکنندگان مسکن است. در تهران، مساحت زمین ساختمان های کلنگی در مناطق جنوبی شهر زیر 300 مترمربع است.



ارسال نظر

تعداد کاراکتر 0 از 4000