فاکتور سرنوشت ساز برای بازار مسکن

دسته بندی : اخبار مسکن
۱۳۹۹/۰۹/۲۲
یک کارشناس اقتصاد مسکن معتقد است سنجش وضعیت ریسک غیراقتصادی در دو ماه آینده، مسیر قیمتی بازار مسکن را مشخص خواهد کرد.
پایگاه خبری بانک مسکن

حمید یاری کارشناس و صاحبنظر اقتصاد مسکن با بیان اینکه ویژگی های ذاتی بازار مسکن آن را از سایر بازارهای دارایی جدا می کند، به پایگاه خبری بانک مسکن-هیبنا، گفت: بررسی روند بازار مسکن طی دو سال اخیر مشخص می کند روند و مسیر حرکتی این بازار بیش از آنکه ناشی از شرایط عرضه و تقاضا به عنوان دو فاکتور درونی اثرگذار باشد از فاکتورهای برون بخشی اثر پذیرفته است.
وی ادامه داد: اثرگذاری فاکتورهای برون بخشی بر وضعیت بازار مسکن در آبان ماه سال جاری به اوج خود رسید. به طوریکه با مشخص شدن نتایج انتخابات امریکا و کاهش انتظارات تورمی، بازار مسکن اگرچه همچون بورس به ریزش قیمت ها دچار نشد اما سرعت رشد قیمت در این بازار نسبت به ابتدای پاییز به شدت کاهش پیدا کرد. در نتیجه تورم ماهانه مسکن به سطح کمتر از دو درصد رسید.
وی با بیان اینکه برخی پیش بینی ها در ابتدای فصل پاییز مبنی بر آغاز دوره کاهش قیمت در بازار مسکن تقریبا از اواخر فصل جاری قرار داشت، اظهار کرد: با این حال تغییر شرایط ریسک غیراقتصادی و مصوبه برجامی مجلس از جمله فاکتورهایی است که موجب می شود این پیش بینی فعلا در مورد کاهش قیمت در بازار اتفاق نیفتد.
این کارشناس بازار مسکن در عین حال گفت: تعیین تکلیف وضعیت برجام در دو ماه آینده می تواند فاکتور مهمی برای مسیر آتی بازارها از جمله بازار مسکن باشد.
به گفته وی در چنین فضایی ممکن است انتشار اخبار گوناگون در مورد تغییر شرایط بین المللی و اثرگذاری آن بر وضعیت اقتصاد کشور، بازار مسکن را نیز تحت تاثیر قرار دهد.
یاری در پایان تاکید کرد: در پایان دو ماه آینده، در صورتی که مشخص شود آمریکا بدون پیش شرط به برجام بازخواهد گشت و گشایش اقتصادی حاصل خواهد شد این احتمال وجود دارد که بازار مسکن با ریزش قیمت ها مواجه شود اما به نظر می رسد تا آن زمان کاهش قیمت در بازار مسکن اتفاق نیفتد.


کلید واژه ها


ارسال نظر

تعداد کاراکتر 0 از 4000