گزارش رسمی از تورم زمین

دسته بندی : اخبار مسکن
۱۳۹۹/۱۰/۰۲
آمارهای رسمی از تداوم روند رشد محسوس قیمت فروش زمین و املاک مسکونی کلنگی در شهرهای کشور خبر می دهد.
پایگاه خبری بانک مسکن

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری بانک مسکن-هیبنا، در شرایطی که زمین مهمترین و گران ترین جزء هزینه ای ساخت و سازهای شهری محسوب می شود مرکز آمار ایران در تازه ترین گزارش خود از تحولات بازار مسکن شهرهای کشور از تداوم روند تورم محسوس در بازار این گروه از املاک مسکونی خبر داد.

زمین و املاک مسکونی کلنگی، تابستان امسال یکی از بازارهای مورد علاقه برای سرمایه گذاران بود که تحت تاثیر انتظارات تورمی و به منظور انجام فعالیت های سرمایه گذاری اقدام به انتقال دارایی های نقدی به این بازار کردند. تابستان امسال حجم گسترده ای از سرمایه گذاران کلان به این بازار ورود کرده که مهمترین عامل تداوم تورم محسوس در این بازار را می توان به این موضوع نسبت داد.

براساس آمارهای رسمی، میانگین قیمت فروش هر مترمربع زمین و ملک مسکونی کلنگی در تابستان امسال از مرز 7 میلیون تومان عبور کرد و به 7 میلیون و 334 هزار تومان رسید. نکته مهمی که در این ارتباط مطرح است آنکه کماکان و مطابق با روال ماه های اخیر همچنان میانگین قیمت فروش هر مترمربع زمین و ملک مسکونی کلنگی از میانگین قیمت هر مترمربع مسکن یا واحد مسکونی قابل سکونت بیشتر است. براساس آمارهای رسمی میانگین قیمت فروش هر مترمربع واحد مسکونی در کشوردر تابستان امسال به 7 میلیون و170 هزار تومان رسیده است.

میانگین قیمت زمین در تابستان امسال در مقایسه با یک فصل قبل یعنی بهار امسال، 28.4 درصد افزایش یافته است این در حالی است که این میزان در مقایسه با یکسال قبل یعنی تابستان سال 98 نیز جهش 102 درصدی را تجربه کرده است. در بازار معاملات مسکن تورم فصلی و نقطه ای کمتر از تورم فصلی و نقطه ای بازار زمین بوده است. میانگین قیمت فروش هر مترمربع واحد مسکونی تابستان امسال در مقایسه با بهار 24.8 درصد و در مقایسه با تابستان سال قبل –بازه زمانی مشابه سال گذشته – معادل 95.8 درصد رشد داشته است. علت سبقت تورم زمین به تورم مسکن به ورود سرمایه های کلان به بازار زمین و گسترده بودن دامنه سرمایه گذاری در این بازار در جریان نوسانات اخیر بازارهای اقتصادی و اوج گرفتن فعالیت های سرمایه گذاران در تابستان مربوط می شود. تابستان امسال افراد برخوردار از سرمایه های کلان به بازار زمین و املاک مسکونی کلنگی ورود کردند و سرمایه گذاران با سرمایه های کمتر، بازار معاملات آپارتمان های مسکونی را برای انتقال سرمایه های خود برگزیدند.

تحت تاثیر همین موضوع، تعداد معاملات زمین و واحدهای مسکونی نیز در تابستان امسال نسبت به تابستان سال گذشته و یک فصل قبل یعنی بهار امسال روند افزایشی داشت. تابستان امسال تعداد معاملات خرید زمین واملاک مسکونی کلنگی در کشور در مقایسه با بهار 99 معادل 86.7 درصد ودر مقایسه با تابستان سال قبل 151.2 درصد رشد کرد. از سوی دیگر در بازار معاملات مسکن این میزان رشد نسبت به بهار امسال معادل 33.8 درصد و در مقایسه با تابستان سال قبل 74.2 درصد بوده است.


کلید واژه ها


ارسال نظر

تعداد کاراکتر 0 از 4000