هیبنا گزارش می دهد

علت نوسان قیمت اوراق در کوتاه مدت

دسته بندی : اخبار مسکن
۱۳۹۹/۱۰/۲۰
نوسانات قیمت اوراق تسهیلات مسکن در کوتاه مدت منجر به ایجاد یک سوال مهم در میان متقاضیان دریافت تسهیلات مسکن با استفاده از این روش شده است.
پایگاه خبری بانک مسکن

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری بانک مسکن- هیبنا، در شرایطی که طی هفته های گذشته قیمت هر فقره اوراق حق تقدم تسهیلات مسکن به کف قیمتی اوراق یعنی کانال 50 هزار تومان سقوط کرد، بسیاری از فعالان و دست اندرکاران بازار مسکن به متقاضیان خرید مسکن -متقاضیان مصرفی- که قصد داشتند با استفاده از تسهیلات مسکن اقدام به خرید آپارتمان کنند توصیه کردند زمان فعلی، مقطع مناسبی برای دریافت تسهیلات مسکن و ورود به بازار مسکن با استفاده از این تسهیلات و اقدام به خرید واحد مسکونی است.

هر چند هم اکنون قدرت خرید متقاضیان مصرفی مسکن به دلیل جهش پی در پی قیمت واحدهای مسکونی طی سه سال گذشته با قیمت مسکن فاصله بسیار زیادی پیدا کرده است اما این گروه از دست اندرکاران وفعالان بازار مسکن به متقاضیان مصرفی که قصد ورود به بازار دارند توصیه کردند تا در زمان فعلی و در صورتی که قدرت خرید آن ها برای ورود به بازار و خرید آپارتمان های کوچک متراژ در سطح مناسبی قرار دارد به بازار ورود کرده و با استفاده از تسهیلات اوراق بانک مسکن اقدام به انجام معامله در بازار مسکن کنند.

در چنین شرایطی قرار داشتن قیمت اوراق تسهیلات خرید مسکن که به عنوان امتیازو مجوزی برای دریافت تسهیلات شناخته می شود در کف قیمتی، باعث می شود هزینه دریافت تسهیلات کاهش یابد و از این طریق قدرت خرید متقاضیان نیز هر چند به صورت جزیی بهبود یابد. با این حال، قیمت اوراق تسهیلات خرید مسکن از انتهای سال گذشته تاکنون نوسانات زیادی را تجربه کرده است. در حالی که در روزهای پایانی سال گذشته میانگین قیمت فروش هر فقره اوراق 500 هزار تومانی تسهیلات مسکن تا کانال 40 هزار تومان نیز سقوط کرد و به پایین تر از کف قیمتی اوراق رسید در روزهایی از سال جاری در نیمه اول سال، قیمت اوراق حتی تا مرز 100 هزار نیز رسید. در چنین شرایطی هزینه دریافت تسهیلات خرید مسکن برای متقاضیان افزایش یافت.

هم اکنون ممکن است این سوال برای متقاضیان دریافت تسهیلات مسکن ایجاد شود که تا چه زمانی قیمت اوراق برای متقاضیان مناسب است و آن ها می توانند با کمترین هزینه اقدام به خرید مسکن با استفاده از تسهیلات اوراق کنند؟ کارشناسان بازار اوراق تسهیلات مسکن در پاسخ به این سوال اعلام می کنند نوسانات قیمت اوراق مسکن بستگی زیادی به نوسانات بازار سرمایه و سایر بازارها دارد. از آنجا که اوراق در فرابورس مورد معامله قرار می گیرد نوسانات بورسی بر سطح قیمت اوراق موثر است و به همین دلیل در نیمه اول سال جاری در برخی روزهای تابستان به رغم آنکه در حجم انتشار اوراق به پشتوانه حساب ممتاز بانک مسکن تغییری ایجاد نشده و حتی حجم انتشار اوراق نیز به پشتوانه تقویت منابع این حساب افزایش یافته بود شاهد نوسانات شدید قیمت اوراق در کوتاه مدت بودیم اما به محض بروز آرامش نسبی در بازار معاملات سهام، قیمت اوراق نیز در کانال های پایین قرار گرفت.

بنابراین تا زمانی که وضعیت در بازارهای اقتصادی به خصوص بازار سرمایه در حالت آرامش نسبی قرار داشته باشد سطح قیمت اوراق با توجه به انتشار مناسب حجم اوراق از سوی بانک مسکن مناسب خواهد بود و متقاضیان می توانند با هزینه کمتر اقدام به دریافت تسهیلات خرید مسکن با استفاده از این روش کنند.


کلید واژه ها


ارسال نظر

تعداد کاراکتر 0 از 4000