کارشناسان بررسی کردند

دو پارامتر تعیین کننده روند آتی بازار مسکن

دسته بندی : اخبار مسکن
۱۳۹۹/۱۲/۰۲
کارشناسان و تحلیلگران بازار مسکن معتقدند دو پارامتر ریسک غیراقتصادی و حجم نقدینگی مهم ترین عوامل در روند آتی بازار مسکن هستند.
پایگاه خبری بانک مسکن

به گزارش پایگاه خبری بانک مسکن-هیبنا، مطابق با آمارهای رسمی بازار مسکن از نیمه آبان ماه سال جاری و کاهش ریسک غیراقتصادی روند متفاوتی از نیمه نخست سال را در پیش گرفت. به طوریکه ابتدا روند صعودی رشد قیمت متوقف و سپس در پایان فصل پاییز منفی شد. هرچند آمارهای رسمی نشان می دهد در ابتدای زمستان رشد منفی قیمت در بازار مسکن متوقف و تورم ماهانه مجددا رشد مثبت را تجربه کرده است.
کارشناسان بازار مسکن با اشاره به وضعیت اقتصاد کلان و سایر بازارهای دارایی، در تحلیل رفتار بازار مسکن در چندماه گذشته عنوان می کنند این روزها اکثر بازارها در بلاتکلیفی است و نااطمینانی از شرایط آتی اقتصاد ایران کار را برای پیش بینی و هر گونه کنش و واکنشی را دشوار می سازد. این نااطمینانی در همه بازارها وجود دارد و در برخی بازارها نظیر مسکن بیشتر نمود پیدا می کند.
از دیدگاه آنها اولین پارامتر موثر بر روند قیمتی بازار مسکن، تعیین تکلیف ریسک غیراقتصادی در چندماه آتی است. به این معنا که تعیین تکلیف مذاکرات برجام و بازگشت یا عدم بازگشت آمریکا به پای مذاکرات می تواند بر روند بازارها از جمله بازار مسکن بسیار اثرگذار باشد. برخی کارشناسان معتقدند بایدن جزوی از تیم اوباما بوده و همان تیم مذاکره کننده الان جزو تیم بایدن است که تمایل دارند مشکل ایران را با اجماع متحدین اروپایی هایی حل کنند لذا تمایل دارند آمریکا به برجام برگردد و با استفاده از مکانیسم ماشه مشکلات را حل کند. از این رو کاهش ریسک غیراقتصادی می تواند بر کاهش انتظارات تورمی در بازارها موثر باشد.
از سوی دیگر از نگاه برخی از تحلیلگران بازار مسکن، قیمت مسکن نیز رفتاری هم‌چون سایر بازار کالاها و خدمات دارد و رشد نقدینگی و حجم پول عامل اصلی افزایش بهای مسکن در بلندمدت به‌شمار می‌رود. پارامتری که در ترکیب با کاهش شدید قدرت خرید، افزایش شدید بهای کالای گران‌قیمت مسکن و هم‌چنین ضعف بازار مالی مسکن در فراهم کردن تسهیلات خرید برای خانوارها، منجر به خروج بخش اعظم تقاضای مصرفی از بازار شده که خود را در کاهش شدید سطح معاملات به ویژه در چندماه اخیر نشان می دهد.
به گفته آنها آزادسازی دلارهای بلوکه شده و تمایل دولت به کاهش ارز در ماه های پایانی دولت احتمال کاهش ارز و متعاقب آن از عواملی است که بر روند کاهشی قیمت مسکن می تواند اثرگذار باشد.
در مجموع کارشناسان بازار مسکن تاکید دارند بازار مسکن برخلاف دوره هایی به دلیل حضور بخش زیادی از سرمایه گذاران و سفته بازان و خروج اجباری متقاضیان مصرفی، اکنون یک بازار مصرفی نیست. از این رو باید انتظار داشت در صورت برگشت بایدن به برجام و ثبات ارز یا کاهش آن رکود طولانی مدت بازار شروع شود و فقط رشد شدید قیمت دلار است که می تواند باعث رشد قیمت مسکن در آینده باشد.


کلید واژه ها


ارسال نظر

تعداد کاراکتر 0 از 4000