«هیبنا» گزارش می دهد

پیش بینی ثبات قیمت مسکن در سال ۱۴۰۰

دسته بندی : اخبار مسکن
۱۳۹۹/۱۲/۰۳
عضو هیات علمی دانشگاه علوم و تحقیقات گفت: رفتار بازار مسکن با سایر بازارها متفاوت است پس با احتیاط می توان گفت که بازار مسکن در سال آینده، با ثبات قیمتی همراه است.
پایگاه خبری بانک مسکن

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری بانک مسکن- هیبنا، افت قیمت مسکن در آذر ماه اینطور وانمود کرد که متقاضیان مسکن منتظر کاهش قیمت در ماه های آتی باشند اما وقتی بانک مرکزی در دی ماه گزارشی ارائه کرد که براساس آن رشد قیمت مسکن حدود ۲ درصد بوده است نشان داد که مسکن آنطور هم که پیش بینی می شود قصد کاهش قیمت ندارد و این افت قیمت تنها یک ماه دوام داشته است.
بر اساس گزارش بانک مرکزی دی ماه امسال متوسط قیمت هر متر مسکن در شهر تهران ۲۷ میلیون و ۳۹۰ هزار تومان بوده که نسبت به ماه قبل و ماه مشابه سال قبل به ترتیب ۱.۸ و ۹۸.۳ درصد افزایش نشان داد. فعالان بازار مسکن بر این باور هستند که افت قیمت مسکن در آذر ماه دلایل مختلفی داشته است اما دلیل اصلی آن افت معاملات ، انتظارات و تحولات سیاسی رخ داده بود.
طبق اعلام بانک مرکزی همچنین تعداد معاملات انجام شده در دی ماه سال ۱۳۹۹ معادل ۳.۵ هزار فقره بود که نسبت به ماه مشابه سال قبل ۶۷.۱ درصد کاهش و در مقایسه با ماه قبل ۳۷.۶ افزایش را نشان می‌دهد.

*فعالان بازار مسکن: رشد قیمت مسکن بیشتر از ۲ درصد بعید است

برخی از فعالان بازار مسکن در گفتگو با خبرنگار هیبنا در خصوص اینکه چرا قیمت مسکن در آذر ماه کاهشی شد اما مجددا در دی ماه روند نزولی قیمت متوقف شد؟ می گویند: افت قیمت مسکن تنها در یک ماه آن هم در حد ناچیز بود. اگر در دی ماه هم قیمت ها مجددا در حد ۲ درصد افزایش یافت به این منزله نیست که این روند افزایشی ادامه یافته و یا بیشتر از این ۲ درصد باشد.
فعالان بازار می افزایند: قدرت خرید متقاضیان مسکن به دلیل رشد قیمت ها کاهش چشمگیری یافته است و بعید است که مسکن بتواند جهش قیمت را در سال آینده و حتی در دو سال آینده تجربه کند.
گزارش ها از بازار مسکن نشان می دهد که تا پایان خرداد ماه سال ۱۴۰۰ با نوسانات قیمتی اندکی در بازار مسکن مواجه باشیم و تعداد معاملات نیز هر ماه از سطح میانگین چند ساله کمتر باشد و به نوعی رکود معاملاتی و رکود قیمتی برای چند ماه آینده محتمل تر به نظر می رسد.
اما مهدی روانشادنیا عضو هیات علمی دانشگاه علوم و تحقیقات با تاکید بر اینکه بازار مسکن رفتاری متفاوت از سایر بازارها دارد و به سرعت نسبت به برخی تغییر و تحولات واکنش نشان نمی دهد گفت: با این روندی که بازار مسکن در پیش گرفته است بعید است قیمت مسکن در سال آینده جهش داشته باشد.

وی در پاسخ به این سئوال که آیا با رفتاری که سایر بازارهای موازی از خود نشان می دهند احتمال اینکه قیمت مسکن در سال آینده افزایش یابد وجود دارد؟ گفت: قیمت مسکن در سال 97 و 98 و مجددا امسال در اوایل سال جاری افزایش داشت و این رشد قیمت اگر چه دلایل متعددی داشت اما آنچه که مشخص است این است که در طی این سال ها قدرت خرید متقاضیان مسکن به شکل قابل توجهی افت داشته و این موضوع را در میزان معاملات مسکن به وضوح می توان مشاهده کرد.
این کارشناس اقتصاد مسکن تاکید دارد که قیمت مسکن مدتها است که از سقف توان خرید متقاضیان مسکن عبور کرده پس در نتیجه تقاضای مصرفی به حداقل رسیده است و به احتمال زیاد رشد قیمت مسکن به شکل جهشی دور از انتظار است.


کلید واژه ها


ارسال نظر

تعداد کاراکتر 0 از 4000