وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی بررسی کرد:

سهم اجاره بها در سبد هزینه ای خانوارهای شهری و روستایی

دسته بندی : اخبار مسکن
۱۳۹۹/۱۲/۰۶
وزارت کار سهم هزینه سالانه اجاره بها برای یک خانوار شهری را نزدیک به ۳۴ درصد اعلام کرد.
پایگاه خبری بانک مسکن

به گزارش پایگاه خبری بانک مسکن-هیبنا، مرکز آمار و اطلاعات راهبردی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در گزارشی‌ به بررسی هزینه های مسکن برای خانوارهای ایرانی پرداخت.
نتایج مطالعات این مرکز نشان می دهد در سال گذشته سهم هزینه سالانه اجاره بها و سایر هزینه های منزل مسکونی، برای یک خانوار از هزینه کل در مناطق شهری معادل ۳۳.۹ درصد بوده است.
این سهم برای خانوارها در نقاط روستایی ۱۴.۱ درصد برآورد شده است. سهم هزینه اجاره بها برای دو دهک ثروتمند جامعه به ترتیب ۳۵.۷ و ۴۲.۷ اعلام شده است.
این مرکز وابسته به وزارت کار در گزارش خود می گوید: در بین ده دهک جامعه پایین ترین میزان هزینه برای اجاره بها مربوط به دهک دوم درآمدی است. سهم هزینه اجاره بها در این دهک ۲۷.۵ درصد عنوان شده است.
با این حساب هزینه اجاره بها در این دهک از دهک اول نیز که کم درآمدترین خانوارهای کشور محسوب می شوند، پایین تر است.
مرکز آمار و اطلاعات راهبردی با اشاره به اینکه ماخذ محاسبات طرح آمارگیری هزینه و درآمد خانوارها از سوی مرکز آمار است، عنوان می کند: دهک اول که پایین ترین دهک درآمدی محسوب می شود ۳۰.۲ درصد از هزینه هایش بابت اجاره بها صرف می شود.
نکته جالب اینکه دهک ششم و هفتم درآمدی که در همسایگی سه دهک بالای جامعه قرار دارند، سهم هزینه کمتری از دهک اول جامعه برای اجاره بها دارند.
براساس این گزارش، هزینه سالانه اجاره بها و سایر هزینه های منزل مسکونی یک خانوار شهری که در ثروتمندترین دهک جامعه قرار دارد ۱۰ برابر خانواری است که در پایین ترین دهک جامعه زندگی می کنند.
مرکز آمار و اطلاعات راهبردی در بخش روستایی نیز به بررسی سهم متوسط هزینه سالانه اجاره بها پرداخته است. گزارش مرکز نشان می دهد: متوسط هزینه سالانه اجاره بها برای یک خانوار روستایی به متوسط هزینه کل معادل ۱۴ درصد است اما جزییات گزارش حاکی از آن است بالاترین سهم مربوط دهک اول درآمدی قرار دارد این در حالی است که در خانوارهای شهری بالاترین سهم از آن دهک برخوردار بود.
پایین ترین سهم نیز در میان روستاها مربوط به دهک دهم است که ۱۱.۶ درصد برآورد شده است.
در واقع در روستاها سهم هزینه اجاره بهای دهک های بالایی از دهک های پایین جامعه کمتر بوده است.
وزارت کار برآورد کرده است ۲۴ درصد از خانوارهای شهری و ۴.۵ درصد از خانوارهای روستایی اجاره نشین هستند. بالاترین نسبت اجاره نشینی در نقاط شهری به استان کرمانشاه و در نقاط روستایی به استان تهران مربوط می شود.
بیشترین درصد از افزایش هزینه های مسکن نیز مربوط به استان تهران با نزدیک به ۵۰ درصد و کمترین آن مربوط به استان سیستان و بلوچستان معادل ۰.۸ درصد به طور میانگین عنوان شده است.
مطابق با بررسی ها، بیشترین هزینه سالانه خانوارهای شهری برای مسکن و بیشترین هزینه های سالانه خانوارهای روستایی ابتدا به مواد خوراکی و سپس مسکن اختصاص دارد.
در بخشی از این گزارش، درصد اجاره نشینی برای تعدادی از کشورها نیز محاسبه شده است. یافته های این گزارش نشان می دهد: بیشترین درصد اجاره نشینی برای کشورهای سوییس با ۵۵.۱، آلمان با ۵۳.۶ ، دانمارک با ۴۶.۹ و کمترین آن مربوط به کشورهای رومانی ۲.۲ درصد، کرواسی ۳.۳ درصد و لیتوانی ۳.۵ درصد بوده است.


کلید واژه ها


ارسال نظر

تعداد کاراکتر 0 از 4000