مدیر بازنگری طرح جامع مسکن تشریح کرد

چگونگی اثرگذار عامل بیرونی بر روند درونی بازار مسکن

دسته بندی : اخبار مسکن
۱۳۹۹/۱۲/۱۶
مدیر بازنگری طرح جامع مسکن دو دسته پارامترهای بیرونی و درونی اثرگذار بر روند آتی بازار مسکن را تشریح کرد.
پایگاه خبری بانک مسکن

فردین یزدانی مدیر بازنگری طرح جامع مسکن با بیان اینکه از ابتدای سال جاری بازار مسکن شرایط متفاوتی را تجربه کرد، به پایگاه خبری بانک مسکن-هیبنا، گفت: این بازار اگرچه در نیمه نخست امسال تورم ماهانه متفاوتی را داشت اما از نیمه آبان ماه با کاهش ریسک غیراقتصادی، شتاب رشد قیمت مسکن کاسته و حتی طی یک ماه پایانی پاییز منفی شد اما با آغاز زمستان، مجددا قیمت مسکن در مسیر رشد قرار گرفت.
وی ادامه داد: بررسی تحولات بازار مسکن طی ماه های گذشته حاکی از آن است که این بخش احتمالا در چندماه آتی نیز تحت تاثیر دو دسته از عوامل درونی وبیرونی موثر بر این بخش، روند متفاوتی را طی خواهد کرد.
وی با اشاره به مهم ترین پارامترهای درونی اثرگذار بر این بازار تصریح کرد: از جمله مهم‌‌ترین پارامترهای تاثیرگذار بر روند قیمتی بازار مسکن تورم مصالح ساختمانی بوده است. به‌طور طبیعی افزایش قیمت مصالح ساختمانی، روی قیمت تمام‌شده و نهایتا روی قیمت‌های فروش آپارتمان می‌تواند به‌طور مستقیم اثرگذار باشد. چنانکه در ابتدای زمستان تورم مصالح ساختمانی در برخی مناطق شهری منجر به رشد مجدد میانگین قیمت مسکن شد.
وی به چگونگی اثرگذاری این پارامتر در یک بازه زمانی بلندمدت تر اشاره کرد و گفت: نکته مهم آن است که به تبع افزایش قیمت زمین و مصالح ساختمانی، تولید در بخش مسکن و ساختمان چندان با صرفه اقتصادی همراه نیست و همین امر به بی‌انگیزگی بخش عرضه برای ساخت‌وساز و نهایتا به مختل شدن جریان عرضه منجر خواهد شد.
این صاحبنظر بازار مسکن در عین حال به پارامترهای بیرونی اثرگذار بر این بخش اشاره کرد و افزود: از میان تمامی عوامل بیرونی همچون نوسانات بازار ارز، سهام و ....عاملی که بیش از همه می‌تواند سمت وسوی این بازار را تحت‌تاثیر قرار دهد، تعیین تکلیف ریسک غیراقتصادی به‌ویژه در حوزه مذاکرات با طرف خارجی است.
وی در این باره توضیح داد: تعیین تکلیف ریسک غیراقتصادی به معنی دست یابی به نتایج مثبت در مذاکرات با طرف های خارجی، می تواند سیگنال مثبتی برای آغاز فعالیت های اقتصادی از جمله فعالیت در بخش مسکن باشد چراکه در این شرایط فعالیت در این بخش همراه با توجیه اقتصادی خواهد بود.
مدیر بازنگری طرح جامع مسکن تاکید کرد: در صورتی که ریسک غیراقتصادی افزایش پیدا کند و سیگنال مثبتی از به نتیجه رسیدن مذاکرات مشاهده نشود، روند تبدیل دارایی به منابع مالی افزایش پیدا می‌کند چراکه قطعا برآیند روابط خارجی تاثیر معناداری بر بازارهای دارایی به‌ویژه ارز خواهد گذاشت و در صورتی که این بازار با جهش مواجه شود به‌طور طبیعی سایر بازارها از جمله بازار مسکن نیز با تغییرات معنادار روبه‌رو خواهد شد.



ارسال نظر

تعداد کاراکتر 0 از 4000