کارشناس بازار مسکن در گفتگو با هیبنا مطرح کرد

حفظ ارزش مسکن در مقایسه با بازارهای موازی

دسته بندی : اخبار مسکن
۱۳۹۹/۱۲/۱۹
کارشناس بازار مسکن با تاکید بر اینکه بهای زمین نقش اصلی و اساسی در افزایش قیمت مسکن دارد و دولت بعدی باید به فکر اعطای زمین با قیمت ارزان باشد گفت: مسکن همواره در مقایسه با بازارهای موازی ارزش خودش را حفظ و اجازه نداده در مقایسه با دیگر بازارها ارزشش کاهش یابد.
پایگاه خبری بانک مسکن

به گزارش پایگاه خبری بانک مسکن-هیبنا، سالهاست که بحث زمین و قیمت آن بر قیمت نهایی مسکن مطرح است و حساسیت سازندگان ملک به زمین بیشتر از تغییرات قیمت آپارتمان و مصالح ساختمان است.
«زمین» یا همان عرصه سال‌ها است که در شهرهای بزرگ و در تهران به دلیل کمیاب بودن و با ارزش شدن آن قیمت بالایی نسبت به قیمت آپارتمان دارد چرا که ساختمان‌های مسکونی قابل تخریب،نقش یک کالای با ارزش تر و با ارزش افزوده را برای سازنده‌ها بازی می‌کند و این زمین است که جزء اصلی قیمت تمام شده ساخت مسکن را تشکیل می‌دهد. آنطور که آمارهای اعلام شده مشخص می کند هزینه‌ای که سازنده‌ها و انبوه سازان برای تهیه زمین صرف می کنند بین ۶۰ تا ۶۵ درصد کل قیمت تمام شده ساخت مسکن است.
نکته ای که این روزها و با مطرح شدن نیاز انباشته تقاضا در بخش مسکن مطرح است این است که برای رونق ساخت و ساز باید دولت بعدی چاره ای برای معضل تامین زمین برای ساخت و ساز بیاندیشد.

*بهای زمین نقش اصلی و اساسی در افزایش قیمت مسکن دارد

محمود فاطمی عقدا رییس اسبق مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی با اشاره به اینکه بهای زمین نقش اصلی و اساسی در افزایش قیمت مسکن دارد و دولت بعدی باید به فکر اعطای زمین با قیمت ارزان باشد گفت: اگر بخواهیم با واقعیت های بازار مسکن آشنا شویم باید گفت که بیشترین هزینه مسکن مربوط به قیمت زمین است چرا که به طور متوسط و طبق اعلام آمارهایی که در بازار مسکن به خوبی قابل مشاهده است هزینه ساخت و ساز به طور متوسط حدود شش میلیون تومان در هر متر مربع است و این زمین است که با گران شدن خود قیمت تمام شده مسکن را بالاتر و بالاتر می برد.

این کارشناس مسکن با تاکید بر اینکه اگر دولت بتواند زمین با قیمت پایین یا صفر را برای پروژه‌های مسکن سازی کشور تامین کند، قطعاً قیمت مسکن کاهش پیدا می‌کند اظهار داشت: قطعا با رونق بخش مسکن و ساخت و ساز ایجاد اشتغال و توانمندسازی اقتصادی ایجاد خواهد شد. پس دولت ها مجبور هستند تا به بخش مسکن توجه خاصی داشته باشند و با فعال سازی و رونق بخشیدن به اقتصاد مسکن، توان اقتصادی جامعه را می توان بالا برد.
فاطمی عقدا با اشاره به اینکه قیمت مسکن تحت تاثیر مصالح، دستمزد، عوارض و هزینه‌هایی است که شهرداری بابت صدور جواز صادر می‌کند تاکید کرد: این قیمت زمین است که در افزایش قیمت تمام شده و در نهایت در نرخ نهایی مسکن تاثیر به‌سزایی دارد بنابراین اگر قیمت زمین کنترل شود و یا در اختیار سازنده ها با قیمت ارزان تر قرار بگیرد می توان به قیمت های مناسبی رسید.

*قیمت مسکن در سال آینده افزایشی ندارد؟

رییس اسبق مرکز تحقیقات مسکن وزارت راه و شهرسازی در پاسخ به این پرسش که می توان امیدوار بود که قیمت مسکن در سال آینده افزایشی نداشته باشد؟ گفت: تقاضا برای مسکن همیشه بوده و هست اما وقتی تولید و به اندازه کافی عرضه مسکن وجود نداشته باشد قیمت مسکن نمی تواند افت کند و یا حتی ثبات داشته باشد.
وی افزود: به هر حال بخش مسکن در مقایسه با بازارهای موازی مثل بورس، طلا و ارز، تلاش می‌کند که ارزش خودش را حفظ کند و اجازه ندهد ارزشش در مقایسه با دیگر بازارها کاهش یابد.
وی ادامه داد: آن چیزی که می‌تواند قیمت مسکن را کاهش دهد و بهینه کند تولید انبوه مسکن به اندازه نیاز است.


کلید واژه ها


ارسال نظر

تعداد کاراکتر 0 از 4000