دلایل کاهش یا افزایش قیمت مسکن

دسته بندی : اخبار مسکن
۱۳۹۹/۱۲/۲۰
کارشناسان و تحلیلگران بازار مسکن دو دسته عوامل احتمالی تاثیرگذار بر افزایش یا کاهش قیمت در بازار املاک را تشریح کردند.
پایگاه خبری بانک مسکن

به گزارش پایگاه خبری بانک مسکن-هیبنا، از ابتدای سال جاری بازار مسکن همچون سایر بازارهای دارایی نوسانات مختلفی را تجربه کرد. طوریکه در نیمه نخست سال تحت تاثیر نوسانات بازار ارز و بورس، تورم ماهانه دو رقمی برای این بخش ثبت شد، تا اینکه از نیمه فصل پاییز و همزمان با کاهش ریسک غیراقتصادی، روند رشد قیمت مسکن متوقف و سپس در پایان فصل پاییز منفی شد. اما این روند در ابتدای فصل زمستان مجددا در مسیر رشد قرار گرفت. اکنون تحلیلگران اقتصادی معتقدند نااطمینانی از چشم انداز اقتصادی کشور روند قیمتی بازار مسکن طی چندماه آتی را احتمالا با نوسانات جدیدی روبه رو می کند. در این میان از نگاه کارشناسان بازار مسکن روند قیمتی در این بازار تحت تاثیر یکسری از عوامل می تواند در مسیر رشد و متاثر از گروه دیگری از عوامل می تواند در مسیر کاهشی قرار بگیرد. از نگاه آنها عدم تعیین تکلیف ریسک اقتصادی از جمله عواملی است که می تواند احتمال رشد قیمت مسکن را به وجود آورد. آنها در این باره می گویند عدم برگشت بایدن به میز مذاکره تا زمان برگزاری انتخابات می تواند این نااطمینانی را دامن بزند.

از سوی دیگر گروهی از تحلیلگران نتیجه انتخابات ریاست جمهوری سال ۱۴۰۰ را نیز بر روند بازار موثر می دانند. به گفته آنها سیاستگذاری جدید برای بخش مسکن از سوی دولت جدید می تواند روند این بازار را با دگرگونی مواجه کند.

در مقابل فعالینی که قائل به این هستند که قیمت مسکن در آینده کاهش خواهد داشت، عنوان می کنند بایدن جزوی از تیم اوباما بوده و همان تیم مذاکره کننده اکنون جزو تیم بایدن هستند که تمایل دارند مشکل ایران را با اجماع متحدین اروپایی هایی حل کنند لذا تمایل دارند امریکا به برجام برگردد و با استفاده از مکانیسم ماشه مشکلات را حل کنند. علاوه بر این افزایش فروش نفت ایران در چند هفته گذشته، شل شدن تحریمها، آزادسازی دلارهای بلوکه شده و تمایل دولت به کاهش ارز در ماههای پایانی دولت احتمال کاهش ارز و متعاقب آن کاهش قیمت مسکن را در پی خواهد داشت.

در مجموع با توجه به این عوامل کارشناسان تاکید دارند بازار مسکن در حال حاضر یک بازار مصرفی نیست و در صورت برگشت بایدن به برجام و ثبات ارز یا کاهش آن رکود طولانی مدت بازار شروع خواهد شد و فقط رشد شدید قیمت دلار است که میتواند باعث رشد قیمت مسکن در آینده باشد.



ارسال نظر

تعداد کاراکتر 0 از 4000