داوری مسابقه «مسکن در استطاعت»/ ایده‌های برگزیده به زودی اعلام می شوند

دسته بندی : اخبار مسکن
۱۳۹۹/۱۲/۲۸
نشست راهکارهای تامین مسکن برای اقشار مختلف با عنوان «مسکن در استطاعت» به همت بانک مسکن و جمعی از صاحبنظران و حرفه مندان به صورت مجازی برگزار شد.
پایگاه خبری بانک مسکن

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری بانک مسکن – هیبنا، برنامه ارائه ایده های جدید در حوزه تامین مسکن اقشار مختلف در قالب برگزاری مسابقه «تامین مسکن در استطاعت» به همت بانک مسکن و جمعی از صاحبنظران برگزار شد تا شرکت کنندگان و علاقمندان با ارائه ایده های نظری و اجرایی بتوانند به سیاستگذاران و مجریان در حوزه تسهیل تامین مسکن کمک کنند.

در این دوره از مسابقه که با پشتیبانی بانک مسکن برگزار شد، ایده های مختلف و متنوع با رویکردهای اقتصادی، اجتماعی، مدیریتی، برنامه ریزی و معماری در حوزه تامین مسکن ارائه و مقرر شد هیئت داوران به زودی از بین طرح های منتخب ارائه شده، ایده های برگزیده را به زودی اعلام کنند.

محمد سعید ایزدی استاد دانشگاه و عضو هیئت علمی دانشگاه، گیتی اعتماد رئیس هیات مدیره مهندسین مشاور طرح و معماری، محمود گلابچی استاد دانشکده معماری پردیس هنرهای زیبا دانشگاه تهران و فردین یزدانی طراح طرح جامع مسکن به عنوان هیئت داوران در این نشست به اظهار نظر در خصوص ایده ها پرداختند.

محمدسعید ایزدی درابتدای این نشست با ارائه مقدمه ای از برگزاری مسابقه گفت: مسابقه مسکن با عنوان «توانمندسازی در تامین مسکن» به همت بانک مسکن به عنوان بانک تخصصی و توسعه ای در این حوزه و با پشیبانی مرحوم رحیمی انارکی مدیرعامل فقید بانک در دستور کار قرار گرفت.

به گفته ایزدی، در مرحله نخست فراخوانی مبنی بر اینکه «مسکن چطور می تواند برای گروه های مختلف در استطاعت باشد؟» ارائه شد که طراحان، برنامه ریزان، متخصصان علم اقتصاد و جامعه شناسان هر یک نقشی را ایفا کردند.

بر اساس این گزارش، ایده ها و طرح های شرکت کنندگان هم در حوزه تئوریک و هم در حوزه اجرایی پذیرش شد تا بر اساس معیارهای تعیین شده، مورد داوری قرار گیرند.

انطباق با شرایط فرهنگی و الگوهای زیستی ایران، انطباق با قدرت خرید گروه های کم درآمد، برخورداری از قابلیت تبدیل به طرح معماری، امکان ساخت با توان و امکانات موجود ایران در عین توجه به فن آوری های نوین جهانی، امکان اجرای آسان و سریع و انطباق با موازین احترام به محیط زیست برخی از معیارهای داوری طرح ها هستند.

در مجموع حدود 113 گروه و فرد برای شرکت در مسابقه اعلام آمادگی که 94 گروه تایید صلاحیت شدند و در نهایت از این تعداد، 13 نفر و 24 گروه ایده‌های خود را مطرح کردند تا در مجموع 37 طرح و ایده مورد داوری قرار گیرد.

محمد سعید ایزدی گفت: در این مسابقه شرکت کنندگانی از خارج از کشور، حرفه مندان، اشخاص حقوقی و گروه های دانشجویی شرکت کردند که طیف گسترده ای از گروه های مختلف را تشکیل می دهند.

ایزدی با بیان اینکه ایده های منتخب توسط بانک مسکن ثبت ایده می شود تا ملاکیت آن برای طراح محفوظ بماند، گفت: بانک مسکن به دنیال ایده‌هایی است که در حوزه‌ها و جنبه های مختلف اقتصادی، اجتماعی مدیریتی و معماری قابلیت اجرایی داشته باشند.

وی ادامه داد: در این مرحله ایده های منتخب به دلیل ویژگی های خاص انتخاب می شوند و در مرحله بعد نیز، ایده‌هایی از مرحله نخست یا مازاد بر آن، برای استفاده در فضای واقعی که جنبه اجرایی دارند، استخراج خواهند شد.

در این نشست گیتی اعتماد گفت: مشکل مسکن ریشه معماری ندارد. مشکل مسکن نه تنها در ایران بلکه در دنیا ابعاد اقتصادی، اجتماعی، برنامه ریزی و مدیریتی دارد، بنابراین در ایده های ارائه شده بیشتر باید ابعاد اقتصادی و اجتماعی مورد توجه قرار گیرد.

محمود گلابچی نیز با بیان اینکه سطوح مختلفی در ایده ها وجود دارد که همه جبنه هایی که در نظر ما است، در کارها به صورت متنوع وجود دارد، گفت: خوشبختانه مباحث مرتبط با حوزه‌های مختلف تامین مسکن به آن پرداخته شده است.

وی افزود: پیشنهاد می دهم ایده‌هایی انتخاب شوند که از نگاه مطلوب‌تری برخودار هستند؛ ضمن اینکه پیشنهاد می کنم در نهایت این نشست به یک بیانیه، مانیفست یا سند مسکن برای امروز و آینده مسکن ختم شود.

فردین یزدانی کارشناس مسکن و طراح طرح جامع مسکن نیز در این نشست گفت: بخش زیادی از مشکلات مسکن به اقتصاد خانوار بر می گردد و بیش ازآن که به مباحث معماری مرتبط باشد، جنبه های اجتماعی و اقتصادی دارد.

وی با بیان اینکه در ایده های ارائه شده مباحث مختلف اعم از نظام تامین مالی و ساخت و ساز دیده می شود، ادامه داد: با توجه به اینکه مسکن یکی از بحران های اقتصاد ایران است بنابراین به نظر من ایده های «مسکن تدریجی» می توانند جایگاه بالایی در نظام برنامه ریزی داشته باشند.

در نهایت با توافق هیئت داوران، مقرر شد ایده های ارائه شده، از زوایای مختلف توسط هر یک از داوران مورد بررسی قرار گیرد و در نهایت به زودی ایده های منتخب و برگزیده اعلام شوند.


کلید واژه ها


ارسال نظر

تعداد کاراکتر 0 از 4000