هیبنا گزارش می دهد

عقبگرد قیمتی در بازار اوراق تسهیلات مسکن

دسته بندی : اخبار مسکن
۱۳۹۹/۱۲/۲۴
بازار معاملات اوراق تسهیلات مسکن در روزهای پایانی سال جاری با عقبگرد قیمتی همراه شده است.
پایگاه خبری بانک مسکن

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری بانک مسکن- هیبنا، در بازار معاملات اوراق تسهیلات مسکن که به عنوان بازار بالادست معاملات خرید مسکن با استفاده از تسهیلات مسکن شناخته می شود، میانگین قیمت خرید و فروش هر فقره اوراق 500 هزار تومانی تسهیلات مسکن به سطح حداقلی عقبگرد کرده است.

این موضوع به معنای کاهش هزینه دریافت رایج ترین شکل تسهیلات خرید مسکن یعنی دریافت تسهیلات با استفاده از اوراق گواهی حق تقدم است.

هم اکنون عمده تسهیلات پرداختی در بخش مسکن از طریق اوراق تسهیلات مسکن پرداخت می شود. با این سازوکار که افراد پس از انجام معامله خرید واحدهای مسکونی و دریافت کد رهگیری به اتفاق فروشنده و با در دست داشتن تمامی مدارک هویتی و مالکیتی هر دو سمت خریدار و فروشنده به بانک مسکن مراجعه کرده و با خرید اوراق و تکمیل پرونده و ارائه درخواست تسهیلات مسکن، اقدام به دریافت تسهیلات می کنند.

از این رو، هر چه قیمت هر فقره اوراق تسهیلات مسکن کمتر باشد، خریدار هزینه کمتری از بابت دریافت تسهیلات متحمل خواهد شد.

بررسی ها نشان می دهد در روزهای پایانی سال جاری، قیمت هر فقره اوراق 500 هزار تومانی خرید مسکن به سطح حداقلی عقبگرد کرده است و در کانال 50 هزار تومان قرار گرفته است. هر چند کانال 60 هزار تومانی نیز به عنوان سطح حداقلی قیمت اوراق شناخته می شود اما هم اکنون عقبگرد قیمتی اوراق باعث شده است قیمت اوراق در کانال 50 هزار تومان قرار بگیرد.

این در شرایطی است که همزمان با نوسانات شدید در بازار سرمایه در مقطعی از سال جاری، قیمت اوراق تا مرز کانال 100 هزار تومانی نیز پیش روی کرد. بررسی ها حاکی است هم اکنون میانگین قیمت خرید وفروش اوراق تسهیلات مسکن در کانال 50 هزار تومان قرار دارد به گونه ای که در تاریخ بیستم اسفند ماه متوسط قیمت هر فقره اوراق 500 هزار تومانی تسهیلات مسکن به مرز 58 هزار تومان رسید و معادل 57 هزار و 900 تومان گزارش شد. در روز قبل یعنی 19 اسفند نیز میانگین قیمت هر فقره اوراق در محدوده 56 هزار و 200 تومان قرار داشت.

بررسی ها حاکی است، از ابتدای اسفندماه تا کنون میانگین قیمت هر فقره اوراق تسهیلات مسکن در کانال 50 هزار تومان قرار داشته است. این موضوع نشان دهنده وجود تعادل بین عرضه و تقاضای اوراق تسهیلات مسکن است. اوراق تسهیلات مسکن به پشتوانه حساب پس انداز ممتاز بانک مسکن منتشر می شود و هم اکنون مانده این حساب به گونه ای است که هیچ کمبودی از بابت انتشار اوراق وجود ندارد. همین موضوع یکی از عوامل قرار گرفتن قیمت اوراق در سطح حداقلی است. متقاضیان دریافت تسهیلات خرید مسکن به ازای هر یک میلیون تومان مبلغ تسهیلات باید دو فقره اوراق خریداری کنند. بر این اساس متقاضیان دریافت تسهیلات انفرادی 100 میلیون تومانی در تهران باید 200 فقره اوراق خریداری کنند که با سطح متوسط 50 هزار تومانی این رقم حول و حوش مبلغی در حدود 10 میلیون تومان می شود. متناسب با سقف تسهیلات درخواستی، درخواست برای دریافت تسهیلات به صورت انفرادی یا دریافت تسهیلات زوجین و همچنین شهر محل تقاضا، میزان اوراق مورد نیاز و همچنین هزینه خرید اوراق متغیر خواهد بود.


کلید واژه ها


ارسال نظر

تعداد کاراکتر 0 از 4000