وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی خبر داد

آغاز صدور کارت های اعتباری با پشتوانه سهام عدالت

دسته بندی : اقتصاد کلان
۱۴۰۰/۰۱/۲۱
محمد شریعتمداری از صدور کارت های اعتباری با پشتوانه سهام عدالت خبر داد، که با هدف افزایش قدرت خرید مردم صورت می گیرد.
پایگاه خبری بانک مسکن

به گزارش پایگاه خبری بانک مسکن-هیبنا، در روزهای اخیر، صحبت از صدور کارت های اعتباری با پشتوانه سهام عدالت شنیده می شود. در این خصوص محمد شریعتمداری در حساب شخصی خود در فضای مجازی تاکید کرد: به ابتکار وزارت تعاون کار و رفاه اجتماعی و برای نخستین بار تامین مالی خُرد مبتنی بر زنجیره تولید از طریق صدور کارت اعتباری خرید با هدف افزایش قدرت خرید مردم و با توثیق سهام عدالت یا یارانه، بدون نیاز به مراجعه به بانک‌ها آغاز شد.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی همچنین بر تلاش برای یافتن راهکارهای عملی کوتاه مدت اقتصادی برای کاهش نرخ بیکاری با محوریت معاون اقتصادی در ده استان تاکید کرد و در حساب شخصی خود در فضای مجازی نوشت: در سال ۹۹ برای کاستن از فشار بیکاری، افزون بر اجرای طرح اشتغال پایدار روستایی نمایندگان ویژه وزیر در مناطق دارای نرخ بیکاری بالا تعیین شدند.

اما سوال مشخص این است که این طرح چیست و چگونه اجرایی خواهد شد؟ حسن روحانی در تاریخ ۱۸ فروردین‌ماه در جلسه هیات دولت گفت: «مردم برای گرفتن این کارت اعتباری نیاز به مراجعه حضوری به بانک‌ها ندارند و می‌توانند همه مراحل دریافت این کارت را به‌صورت اینترنتی انجام دهند.» به گفته روحانی، «پشتوانه این کارت اعتباری می‌تواند سهام عدالت، یارانه یا اوراق دیگر باشد، اما یکی از پشتوانه‌ها برای بیش از ۴۰ میلیون نفر سهام عدالت است. اعتبار این کارت برای دارندگان سهام عدالت یک میلیون تومانی برای هر نفر ۱۴ میلیون تومان و برای دارندگان سهام عدالت ۵۰۰ هزار تومانی ۷ میلیون تومان است. بر این اساس یک خانوار سه نفره می‌تواند تا ۲۱ میلیون تومان اعتبار در قالب کارت اعتباری سهام عدالت دریافت کند. این کارت اعتباری می‌تواند هزینه‌های تولید را کاهش داده و به آن رونق دهد. در این زمینه هفته آینده برای مردم توضیحات لازم ارائه خواهد شد.»

در حال حاضر دو بانک ملی و تجارت زیرساخت‌ها‌ی لازم را برای دریافت کارت اعتباری سهام عدالت انجام داده‌اند، به‌طوری‌که بانک ملی اسفندماه ۱۳۹۹ و بانک تجارت از هفتم فروردین‌ ماه ۱۴۰۰ اقدام به پرداخت تسهیلات به سهامداران کرده‌اند. افراد باید در هر یک از این دو بانک، حساب داشته باشند و از طریق اپلیکیشن‌های بانک اقدام به ثبت نام کنند.

همچنین برخی بانک‌ها زیرساخت‌ها راپیاده سازی و برخی پیاده سازی نکردند. تا قبل از ایام نوروز دو بانک ملی و تجارت زیرساخت‌های لازم را پیاده سازی کرده بودند و تا دو هفته مانده به سال نو بیش از ۳۰۰۰ درخواست از سوی مشمولان سهام عدالت که روش مستقیم یا روش غیرمستقیم را برای مدیریت سهام خود انتخاب کرده بودند، به سمت شرکت سپرده گذاری ارسال و توثیق آن انجام شد.

در اعطای کارت اعتباری سهام عدالت نکاتی وجود دارد که سهامداران باید دقت کنند. نخست آنکه، سهام دارانی که روش مستقیم را انتخاب کرده‌اند، حتی اگر یک سهم هم از پرتفوی سهام عدالت خود فروخته باشند، نمی‌توانند کارت اعتباری دریافت کنند. نکته دیگر اینکه اگر یک مرجع قانونی به شرکت سپرده گذاری نامه داده باشد که بر اساس آن سهام فرد توقیف شده باشد، آن فرد نمی‌تواند کارت اعتباری دریافت کند. این فرایند در بانک‌های ملی و تجارت به صورت الکترونیکی انجام می‌شود و نیاز نیست سهامدار مراجعه حضوری داشته باشد. البته سهامدار حتما باید در سامانه سجام ثبت نام کرده باشد.



ارسال نظر

تعداد کاراکتر 0 از 4000