هیبنا گزارش می دهد

پیام ریزش مسکن برای متقاضیان مصرفی

دسته بندی : اخبار مسکن
۱۴۰۰/۰۳/۰۸
بازار معاملات مسکن در حالی با ریزش قیمت و حجم معاملات مواجه شده است که این ریزش دو وجهی پیام مهمی را برای متقاضیان مصرفی آپارتمان به همراه دارد.
پایگاه خبری بانک مسکن

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری بانک مسکن-هیبنا، بازار معاملات مسکن مطابق با آخرین آمارهای رسمی در شرایطی با افت قیمت و حجم معاملات به ترتیب در بازار زمانی ماهانه و نقطه ای همراه شده است که کارشناسان می گویند این شرایط پیام مهمی را برای متقاضیان مصرفی به همراه دارد.

بررسی ها از تازه ترین آمار رسمی مربوط به تحولات بازار مسکن شهر تهران نشان می دهد در اردیبهشت ماه، میانگین قیمت هر مترمربع مسکن در مقایسه با فروردین ماه حدود 2 درصد کاهش یافت که این میزان کاهش اسمی قیمت مسکن، امیدواری های جدیدی را برای متقاضیان رقم خواهد زد.

از سوی دیگر تعداد معاملات خرید مسکن نیز در این ماه در مقایسه با ماه مشابه سال قبل بیش از 65 درصد ریزش داشت که این موضوع از خروج حجم زیادی از تقاضای سرمایه ای در بازار در این مقطع زمانی خبر می دهد.

در شرایطی که به دنبال سه سال بروز تورم شدید و جهش پی در پی قیمت مسکن، متقاضیان مصرفی مسکن به خصوص خانه اولی ها از خرید آپارتمان ناامید شده و به حاشیه بازار رانده شده بودند هم اکنون وقوع یک پیش بینی مهم کارشناسی مبنی بر کاهش قیمت در بازار مسکن مشابه سایر بازارهای اقتصادی، منجر به ایجاد امیدواری در آن ها برای ادامه ریزش قیمت و مهیا شدن شرایط برای بازگشت به بازار ملک می شود.

پیش از این کارشناسان مسکن با بیان اینکه وجود حباب قیمت در بازار ملک مانع از ورود تقاضای مصرفی به بازار شده و متقاضیان مصرفی به خصوص خانه اولی ها را با مشکل مواجه کرده است پیش بینی کرده بودند که تمام متغیرهای بیرونی و درونی موثر بر سطح قیمت ها و معاملات مسکن نشان می دهد به احتمال زیاد قیمت مسکن با کاهش مواجه خواهد شد و هم اکنون آمارهای رسمی نشان می دهد این موضوع در اردیبهشت ماه تحقق یافته است.

از سوی دیگر افت قابل ملاحظه تعداد معاملات خرید مسکن در این ماه در مقایسه با ماه مشابه سال قبل نیز پیام مهمی به نفع تقاضای سرمایه ای مسکن دارد. طی دست کم دو سال اخیر، در غیاب تقاضای مصرفی در بازار ملک تحت تاثیر استمرار در جهش قیمت آپارتمان های مسکونی، گروه عمده خریداران در بازار مسکن شامل تقاضای سرمایه ای و سفته بازی بود و همین موضوع ادامه رشد قیمت در بازار مسکن به رغم خروج تقاضای مصرفی از بازار را منجر شد.

اما با از بین رفتن جاذبه های سفته بازی و سرمایه گذاری در بازار مسکن، حجم معاملات خرید وفروش آپارتمان در اردیبهشت امسال در مقایسه با اردیبهشت سال گذشته بیش از 65 درصد کاهش یافته است. این موضوع یکی از علائم و دلایل مهم کاهش قیمت مسکن و امید به استمرار کاهش قیمت و رسیدن به ثبات در بازار است.

در شرایطی که همچنان تقاضای مصرفی توان خرید مسکن ندارد و به دلیل از بین رفتن جاذبه سفته بازی و سرمایه گذاری در بازار مسکن، این گروه متقاضی نیز از بازار خارج شده اند، با تداوم رکود در بازار ملک، انتظار می رود ریزش قیمت ها ادامه دار شده و به تدریج زمینه برای حضور متقاضیان مصرفی در بازار فراهم شود. کارشناسان کاهش فعلی قیمت وحجم معاملات مسکن را در نهایت به نفع تقاضای مصرفی می دانند.


کلید واژه ها


ارسال نظر

تعداد کاراکتر 0 از 4000