پیام جدید بازار مسکن به خانه اولی ها

دسته بندی : اخبار مسکن
۱۴۰۰/۰۳/۰۹
نتایج تحقیقات میدانی یک پیام جدید به خانه اولی های متقاضی مسکن مخابره می کند که از ماه ها قبل در انتظار تثبیت شرایط برای ورود به بازار ملک بوده اند.
پایگاه خبری بانک مسکن

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری بانک مسکن-هیبنا، نتایج تحقیقات میدانی انجام شده حاکی است هم اکنون یک پیام مهم تحت تاثیر تغییر رفتار فروشنده ها و متقاضیان خرید واحدهای مسکونی در بازار مسکن شهر تهران رصد می شود که می توان آن را به عنوان یک پیام جدید خطاب به خانه اولی ها مورد توجه قرار داد.

شواهد نشان می دهد بازار معاملات مسکن به تازگی وارد فاز جدیدی شده است که در صورت ادامه این فاز می توان به بازگشت گروهی از خانه اولی ها به بازار ملک برای خرید آپارتمان های ریزمتراژ امیدوار بود.

طی روزهای گذشته، همزمان با قرار گرفتن مالکانی که در دو سال اخیر به انگیزه کسب سود وارد بازار شده واقدام به خرید آپارتمان به قصد سرمایه گذاری کرده بودند، در صف قروش مسکن، تعداد قابل توجهی آپارتمان نقلی و ریزمتراژ هم به بازار عرضه شده است. در واقع از آنجا که بخش زیادی از خریدهای سرمایه ای از بازار مسکن در دو سال گذشته در بازار معاملات واحدهای مسکونی ریزمتراژ و کوچک متراژ( با مساحت تا 60 مترمربع) انجام گرفته بود، هم اکنون و با قرار گرفتن بازار مسکن در وضعیت خروج سرمایه گذاران از بازار ملک، حجم عرضه این واحدها به بازار افزایش یافته است.

این در حالی است که پیش از این محدود خانه اولی های حاضر در بازار مسکن که در جست و جوی آپارتمان های نقلی و ریزمتراژ برای خرید بودند علاوه بر استمرار جهش قیمت مسکن وبه خصوص این گروه از آپارتمان ها(تغییرات لحظه ای و روزانه قیمت)، با معضل کمبود فایل کوچک متراژ در بازار روبرو بودند.

اما با قرار گرفتن سرمایه گذاران ملکی در صف فروش، این معضل تا حدی برطرف شده است ودر نبود خریدار در بازار هم اکنون حجم عرضه مسکن ریز متراژ در بازار به سطحی نسبتا مناسب رسیده است. هر چند در صورت ادامه این روند روز به روز به تعداد این فایل ها اضافه خواهد شد و خانه اولی ها می توانند انتخاب مناسب تری از بازار داشته باشند.

از سوی دیگر هم اکنون بخش دیگری از افرادی که در نقش فروشنده وارد بازار شده اند افرادی هستند که به دنبال تعویض واحد مسکونی خود به قصد تبدیل به احسن هستند. ورود این گروه از فروشنده ها که همزمان نقش خریدار واحدهای مسکونی بزرگ متراژ تر یا واقع در مناطق ارزان تر و با عمربنای بالاتر(در کل واحدهای مسکونی ارزان تری که مورد تقاضای خانه اولی ها هستند)، را نیز بر عهده دارند باعث افزایش عرضه فایل نقلی و کوچک متراژ به بازار شده است.

نکته مهم این است که هر کدام از این دو گروه فروشنده و عرضه کننده واحدهای ریزمتراژ هم اکنون در تلاش هستند هر چه سریعتر واحدهای خود را به فروش برسانند. بنابراین این شرایط بعد از گذشت حدود سه سال، اولین فرصت مناسب برای ورود خانه اولی ها به بازار برای خرید مسکن محسوب می شود. در صورت ادامه این وضعیت همزمان با افزایش عرضه واحدهای مسکونی ریزمتراژ، انتخاب های بیشتری برای خانه اولی های مصمم به خرید مسکن وجود خواهد داشت.

این در حالی است که مطابق با آمارهای رسمی، میانگین قیمت مسکن شهر تهران در اردیبهشت ماه در مقایسه با ماه قبل از آن (تورم ماهانه) با افت 2 درصدی همراه شد و به زیر 29 میلیون تومان به ازای هر مترمربع رسید.


کلید واژه ها


ارسال نظر

تعداد کاراکتر 0 از 4000