بنیاد مسکن اعلام کرد

آمار جدید از مسکن ملی

دسته بندی : اخبار مسکن
۱۴۰۰/۰۶/۰۷
بنیاد مسکن در یک گزارش آمار جدید مسکن ملی را اعلام کرد.
پایگاه خبری بانک مسکن

به گزارش پایگاه خبری بانک مسکن-هیبنا، براساس این گزارش پیشرفت فیزیکی پروژه‌های طرح اقدام ملی مسکن برای ۱۶۱۳۸ واحد مسکونی که در حال احداث از سوی بنیاد مسکن است 6.3 درصد اعلام شده است. این میزان در گروه‌های ساخت شامل ۳۳۹۹ واحد معادل 7.8 ، و در ۱۲۲۷ واحد پروژه انبوه‌ساز شامل ۴ درصد اعلام شده است.

در این گزارش اعلام شده است: بنیاد مسکن بنا دارد در سال جاری ۷۰ هزار واحد مسکونی در قالب طرح اقدام ملی مسکن را در ۶۱۸ شهر کشور احداث کند. این در حالی است تاکنون برنامه ریزی برای ساخت حدود ۴۴ هزار واحد از این تعداد انجام شده و در حال انجام است.

بنا بر اعلام بنیاد مسکن ثبت‌نام متقاضیان در طرح اقدام ملی مسکن از ابتدا در ۵ دوره انجام شد و طی این ۵ دوره ثبت نام در مجموع ۵۰۴ هزار و ۱۳ متقاضی اقدام به ثبت‌نام کردند. سه شاخصه تاهل، سبز بودن فرم ج و عدم مالکیت و استفاده از کمک‌های دولتی به عنوان مهمترین شروط متقاضیان برای قرار گرفتن در فهرست واجدان شرایط طرح اقدام ملی مسکن مورد بررسی قرار گرفته و در نهایت و پس از انجام پالایش نهایی ۳۱۰ هزار و ۵۹۹ نفر ار متقاضیان واجد شرایط شناخته شدند. پس از آن نیز بنیاد مسکن دو شاخصه اصالت مدارک و ادعای متقاضیان در خصوص مستاجر بودن را کنترل کرد که از این نظارت ها تاکنون ۷۴ هزار و ۸۷۷ متقاضی واجد شرایط نهایی شدند و ۶۰ هزار و ۷۰۴ نفر به شبکه بانکی برای انجام پروسه و دریافت تسهیلات و تشکیل مدارک معرفی شدند. همچنین از این تعداد بیش از ۵۳ هزار نفر مبلغ ۴۰ میلیون تومان و بیشتر را که شرط لازم برای اجرای طرح اقدام ملی مسکن است واریز کردند.

در این گزارش آمده است: برای بیش از ۱۰ هزار نفر به دلیل مشکلاتی از جمله قطعی نشدن زمین و مشکلاتی از جمله در جریان بودن پرونده در کمیسیون ماده پنج و یا داشتن معارض، امکان اقدام اجرایی وجود ندارد که چنانچه مشکلات آنها حل شود امکان اقدام اجرایی را خواهند یافت. براساس گزارش بنیاد مسکن در حال حاضر برای ۴۴ هزار نفر برنامه تخصیص پروژه انجام شده است که برای ۲۵ هزار واحد بنیاد مسکن به ور مستقیم وارد عمل شده است و بیش از ۱۹ هزار واحد نیز که توسط انبوه‌سازان در حال اجراست توسط بنیاد مدیریت می‌شود. همچنین برای پروژه‌های انبوه‌ساز، اراضی توسط بنیاد مسکن به متقاضیان واگذار شده است و کار توسط آنها در حال انجام است.

شاخص تعیین قیمت مسکن ملی

در این گزارش همچنین بنیاد مسکن با اشاره به اینکه قیمت تمام‌شده واحدهای مسکن ملی در شیوه‌نامه تهیه شده توسط وزارت راه و شهرسازی معین شده و بر اساس آنها انجام می‌شود، اعلام کرده است: بر اساس تفاهم‌نامه‌ای که با وزارت راه و شهرسازی منعقد شده، قیمت واحدهای مسکن ملی بر اساس قیمت تمام شده است که در این روش هزینه‌ها در پروژه ثبت و درصدی هم برای عملیات اجرای بنیاد به آن اضافه و هزینه نهایی اعلام می‌شود. همچنین در پروژه‌های انبوه‌ساز نیز بر اساس تفاهم با وزارت راه و شهرسازی فعلا قیمت پایه ۲ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان ملاک است که در ادامه بر این قیمت پایه، تعدیل ۳ ماه دوم سال نیز افزوده می شود. بنابراین پس از انعقاد قرارداد در صورت تعدیل قیمت ساخت واحد مسکونی و اعلام آن از سوی سازمان برنامه وبودجه ارقام جدید مشخص می شود.

به گزارش هیبنا وبراساس اعلام بنیاد مسکنْ در سال ۱۴۰۰، ساخت ۷۴۸۸ واحد مسکونی دیگر خارج از طرح اقدام ملی در برنامه بنیاد مسکن قرار دارد. همچنین ساخت وتکمیل ۱۳۷۷۶ واحد مسکونی مربوط به برنامه احداث مسکن سال گذشته که به سال جدید منتقل شده است نیز ادامه خواهد یافت و این واحدها نیز به اتمام خواهند رسید.

بر اساس این گزارش در سال‌جاری در مجموع ۶۶ هزار و ۷۸ واحد که شامل طرح اقدام ملی مسکن و مسکن شهری در شهرهای زیر ۲۵ هزار نفر جمعیت است توسط بنیاد ساخته می‌شود که با لحاظ تعداد ۴۵۰۰ واحد مسکن مهر و پروژه‌هایی که در بافت فرسوده چابهار به بنیاد محول شده است این رقم به ۷۰ هزار و ۵۷۸ واحد می‌رسد.


کلید واژه ها


ارسال نظر

تعداد کاراکتر 0 از 4000