وزارت راه و شهرسازی از ادامه روند تسهیلات دهی به مستاجرها خبر داد

شرایط پرداخت وام اجاره مسکن

دسته بندی : اخبار مسکن
۱۴۰۰/۰۶/۱۳
وزارت راه و شهرسازی اعلام کرد: پرداخت وام اجاره (وام کمک ودیعه) مسکن بار دیگر از سر گرفته شد.
پایگاه خبری بانک مسکن

به گزارش پایگاه خبری بانک مسکن-هیبنا و بر اساس اعلام وزارت راه و شهرسازی، اجاره‌نامه‌هایی که از تاریخ اول مهر ماه ۱۳۹۹ تا ۳۱ شهریور ۱۴۰۰ منعقد شده‌اند، مشمول دریافت این وام می شوند.

بنا بر اعلام دفتر اقتصاد مسکن وزارت راه و شهرسازی پرداخت وام اجاره مسکن که به دنبال مصوبه سال گذشته ستاد ملی مقابله با کرونا و برای حمایت از مستاجران به عنوان اقشار آسیب‌پذیر جامعه آغاز شده اما با وقفه کوتاهی مواجه شده بود، بار دیگر از سر گرفته شد. این مصوبه یکبار دیگر در خردادماه امسال نیز با به روز رسانی سقف تسهیلات کمک ودیعه مسکن به تصویب رسید.

بر اساس مصوبه ستاد ملی مقابله با کرونا در این زمینه برای سال جدید که در تاریخ ۲۳ خرداد ۱۴۰۰ به تصویب رسید، وزارت راه و شهرسازی فرآیند ثبت نام از متقاضیان این متقاضیان را از تاریخ ۲۶ خرداد ماه آغاز کرد. تا کنون نیز حدود ۷۴۰ هزار نفر از متقاضیان برای دریافت این تسهیلات ثبت نام کرده اند که از این تعداد تاکنون حدود ۸۱ هزار نفر به بانک‌های عامل پرداخت کننده این تسهیلات معرفی شدند. مابقی متقاضیان میز به تدریج برای دریافت تسهیلات به بانک معرفی خواهند شد.

وزارت راه و شهرسازی همچنین اعلام کرد: مبلغ تسهیلات کمک ودیعه ودیعه مسکن برای شهر تهران با توجه به اینکه مبالغ اجاره بها بالاتر است، ۷۰ میلیون تومان، برای سایر کلانشهرها ۴۰ میلیون تومان و برای سایر مناطق شهری هم ۲۵ میلیون تومان تعیین شده است. همچنین دوره بازپرداخت این تسهیلات ۵ ساله و نرخ سود این تسهیلات ۱۳ درصد است.

براساس اعلام وزارت راه و شهرسازی متقاضیان برای ارائه درخواست به منظور دسترسی به این تسهیلات نیازی به حضور در ادارات راه و شهرسازی ندارند و فقط باید در مرحله آخر که مراجعه به بانک است، در شعبه حاضر شوند؛ متقاضیان باید در مرحله اول به سامانه طرح اقدام ملی مسکن به آدرس Tem.mrud.ir مراجعه کرده و قدام به ثبت نام کنند، در مرحله بعد و از سوی وزارت راه وشهرسازی به صورت سیستمی شرایط متقاضیان پالایش می‌شود و هر متقاضی ای که واجد شرایط باشد، شعبه بانک مورد نظر را در نزدیک ترین محل زندگی خود انتخاب کرده و پس از آن برای تکمیل فرآیند ثبت نام و ارائه مدارک مورد نیاز به منظور دریافت تسهیلات به بانک مراجعه می‌کند. بنا بر اعلام وزارت راه و شهرسازی، در این مرحله نیز بانک‌ها شرایط مورد نظر خود را بررسی کرده و در صورتی که متقاضی، واجد شرایط باشد، پرداخت تسهیلات انجام خواهد شد.

به گزارش هیبنا یکی از مهمترین شروط دریافت تسهیلات کمک ودیعه مسکن آن است که فرد متقاضی سرپرست خانوار باشد؛ در مقطع فعلی مالکیت نداشته باشد و تاریخ انعقاد قرارداد اجاره وی از اول مهر ۱۳۹۹ تا ۳۱ شهریور ۱۴۰۰ باشد. اگر این سه شرط را داشته باشد، تأیید شده و فرد می‌تواند برای تکمیل درخواست و مدارک خود به بانک عامل مراجعه کند. براساس اعلام وزارت راه وشهرسازی تمام افرادی هم که تا پایان ماه جاری -شهریور ماه ۱۴۰۰- اقدام به انعقاد قرارداد اجاره کنند نیز مشمول دریافت این تسهیلات خواهند شد. از دیگر شروط دریافت این تسهیلات آن است که متقاضیان مرد باید حتما متاهل باشند، این تسهیلات همچنین به زنان سرپرست خانوار و یا خانم‌های مجرد بالای ۳۵ سال هم پرداخت می‌شود. لازم است حتما اجاره نامه‌ها در دفاتر مشاوران املاک نوشته شده و کد رهگیری اخذ شود یا اینکه در دفاتر اسناد رسمی ثبت شده باشد.

بنا بر اعلام دفتر اقتصاد مسکن وزارت راه و شهرسازی با توجه به سقف کلی اختصاص داده شده از سوی ستاد ملی مقابله با کرونا تا ۱۰ هزار میلیارد تومان، برای پرداخت تسهیلات ودیعه مسکن بعید است محدودیت خاصی برای ثبت نام مستاجرها در نظر گرفته شود. فعلاً هر فرد که ثبت نام کند و واجد شرایط باشد، می‌تواند به بانک مراجعه کند.


کلید واژه ها


ارسال نظر

تعداد کاراکتر 0 از 4000