هیبنا گزارش می دهد

سقوط مجدد قیمت اوراق تسهیلات مسکن

دسته بندی : اخبار مسکن
۱۴۰۰/۰۶/۱۴
قیمت اوراق تسهیلات مسکن بار دیگر سقوط کرد.
پایگاه خبری بانک مسکن

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری بانک مسکن-هیبنا، قیمت هر فقره اوراق تسهیلات مسکن که از حدود دو ماه گذشته به کانال 60 هزار تومان وارد شده بود بار دیگر در مسیر سقوط قرار گرفت.

بر این اساس، روز گذشته میانگین قیمت هر فقره اوراق تسهیلات خرید مسکن با سقوط از کانال 60 هزار تومان به کانال 50 هزار تومان بازگشت.

این در حالی است که طی دست کم دو ماه گذشته، تقریبا در همه روزها میانگین قیمت هر فقره اوراق تسهیلات خرید مسکن در کانال 60 هزار تومان نوسان داشت. هر چند این نوسان زیاد نبود و قیمت اوراق در تمام مدتی که در کانال 60 هزار تومان قرار گرفته بود از متوسط 65 هزار تومان به ازای هر فقره فراتر نرفت.

در حالیکه قیمت 60 هزار تومانی هر فقره اوراق 500 هزار تومانی تسهیلات مسکن(اعم از تسهیلات خرید یا ساخت از محل اوراق) کف قیمتی اوراق محسوب می شود،هم اکنون و با ریزش مجدد سطح قیمت ها در بازار معاملات این اوراق، قیمت از کف نیز پایین تر رفت.

این موضوع منجر به کاهش محسوس هزینه دریافت تسهیلات برای خرید یا ساخت می شود. هم اکنون بیش از 80 درصد تسهیلات خرید مسکن با استفاده از اوراق دریافت می شود بنابراین افت و خیر قیمت اوراق در هزینه تمام شده خرید مسکن برای متقاضیان مصرفی تاثیر زیادی دارد.

میانگین قیمت اوراق تسهیلات مسکن که تحت تاثیر شرایط بازار معاملات مسکن، میزان تقاضای حاضر در بازار ملک، سقف تسهیلات خرید آپارتمان، حجم عرضه اوراق به بازار تحت تاثیر مانده حساب پس انداز ممتاز بانک مسکن که اوراق به پشتوانه آن منتشر می شود و همچنین ورود یا توقف ورود سوداگران و معامله گران غیرمصرف کننده به بازار اوراق دست خوش نوسان قیمتی می شود هم اکنون در یکی از آرام ترین دوره های خود به لحاظ میزان معاملات، حجم تقاضا و نوسانات قیتی قرار دارد.

می توان گفت تحت تاثیر رکود در بازار معاملات خرید و فروش مسکن و در حالیکه عملا تقاضای مصرفی به دلیل افزایش شکاف بین قدرت خرید و قیمت تمام شده آپارتمان های مسکونی به اجبار به حاشیه بازار رانده شده است قیمت اوراق نیز هم اکنون در کف قرار گرفته است. حتی صعود کوتاه مدت قیمت اوراق به کانال 60 هزار تومان نیز ماندگار نبود و به طور مجدد و تحت تاثیر افزایش عمق رکود، بار دیگر قیمت اوراق به کانال 50 هزار تومان بازگشت.

از سوی دیگر، در حالیکه تغییر در حجم عرضه اوراق صورت نگرفته است اما برخلاف سال گذشته که در مقاطعی بازار معاملات اوراق تسهیلات مسکن به بازاری نسبتا جذاب برای معامله گران و سفته بازان تبدیل شده بود، خروج سفته بازها از بازار مسکن و به تبع آن از بازار معاملات اوراق، بر افت سطح قیمت اوراق موثر بوده است.

در نیمه سال گذشته در برخی مقاطع، میانگین قیمت اوراق تسهیلات مسکن به ازای هر فقره به مرز 100 هزار تومان رسید. دلیل این موضوع نوسانات شدید در بازار سرمایه(معاملات سهام) و اثرپذیری بازار اوراق از این نوسانات بود. همچنین ورود سفته بازها به بازار مسکن در آن زمان نیز سطح قیمت اوراق را تحت تاثیر قرار داد. با فروکش کردن التهاب در بازار معاملات سهام و همچنین بازار مسکن، قیمت اوراق نیز مجددا به کانال های پایین سقوط کرد.

با توجه به ادامه دار شدن رکود در بازار معاملات مسکن به نظر نمی رسد قیمت اوراق در سال جاری از کف قیمتی فراتر رود.



ارسال نظر

تعداد کاراکتر 0 از 4000