هیبنا گزارش می‌دهد

بازگشت به عقب قیمت اوراق تسهیلات مسکن

دسته بندی : اخبار مسکن
۱۴۰۰/۰۷/۰۶
قیمت اوراق تسهیلات مسکن که در برخی روزهای گذشته با افزایش همراه شده بود، بار دیگر به عقب بازگشت.
پایگاه خبری بانک مسکن

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری بانک مسکن-هیبنا، قیمت هر فقره اوراق ۵۰۰ هزار تومانی تسهیلات مسکن که طی روزهای گذشته به مرز کانال ۷۰ هزار تومان نزدیک شده بود بار دیگر در کانال ۶۰ هزار تومان به عقب برگشت.

میانگین قیمت هر فقره اوراق تسهیلات مسکن روز گذشته در محدوده ۶۴ هزار و ۴۷۰ تومان قرار گرفت. این میزان در مقایسه با روزهای قبل کاهشی بوده است.

بررسی‌های انجام شده نشان می دهد به رغم برخی نگرانی‌ها از بابت ایجاد التهاب در بازار بالادست تسهیلات مسکن -بازار خرید و فروش اوراق تسهیلات مسکن- بعد از اعلام خبر افزایش سقف تسهیلات مسکن، بازار معاملات اوراق واکنش چندانی به این خبر نشان نداد. به این معنا که بعد از اعلام خبر افزایش سقف تسهیلات مسکن به دو برابر، همچنان قیمت اوراق تسهیلات مسکن در کف قیمت یعنی کانال ۶۰ هزار تومان قرار دارد.

به رغم آنکه در یک هفته گذشته و بعد از اعلام خبر افزایش دو برابری سقف تسهیلات خرید مسکن قیمت اوراق تسهیلات مسکن در برخی از روزها در کانال ۶۰ هزار تومان نوسان داشت و به مرز ۷۰ هزار تومان نیز رسید، بار دیگر عقبگرد قیمتی در بازار بالادست تسهیلات مسکن یعنی بازگشت متوسط قیمت اوراق به کمتر از ۶۵ هزار تومان تجربه شد.

این سطح قیمت اوراق، سطح حداقلی قیمت در بازار بالادست تسهیلات مسکن محسوب می‌شود. این در حالی است که پیش از این و در مقاطع دیگری که سقف تسهیلات خرید مسکن افزایش یافته بود از همان روزهای ابتدایی بازار اوراق تسهیلات نسبت به این افزایش حساسیت نشان داده و قیمت اوراق دستخوش نوسان و حرکت در کانال یا حتی کانال‌های بالاتر شده بود.

پیش از این برخی از کارشناسان نسبت به احتمال افزایش قیمت اوراق در نتیجه افزایش سقف تسهیلات خرید مسکن ابراز نگرانی کرده بودند اما به رغم گذشت بیش از یک هفته از اعلام خبر افزایش دو برابری سقف تسهیلات مسکن از محل اوراق(تسهیلات ساخت و خرید واحدهای مسکونی)، قیمت اوراق کماکان در کانال ۶۰ هزار تومان قرار دارد و حتی نسبت به روزهای ابتدای اعلام این خبر (افزایش سقف تسهیلات مسکن) عقبگرد نیز داشته است.

براساس اعلام مسوولان بانک مسکن قیمت اوراق تسهیلات مسکن تابع دو فاکتور مهم است. اولین فاکتور به حجم انتشار اوراق به پشتوانه سپرده حساب پس انداز ممتاز بانک مسکن مربوط می‌شود که هم‌اکنون موجودی این سپرده به میزانی است که حجم کافی از اوراق تسهیلات مسکن متناسب با تقاضا منتشر می‌شود.

عامل دوم افزایش تقاضا در بازار اوراق است که می تواند تحت تاثیر نوسانات سایر بازارها به خصوص بازار مسکن و بازار سرمایه تقاضا برای خرید اوراق را افزایش دهد.

هم‌اکنون اما نه تنها حجم مناسبی از اوراق منتشر می‌شود و در اختیار متقاضیان قرار دارد بلکه فضای بازار مسکن و بازار سرمایه نیز به نسبت آرام و غیرهیجانی است. بنابراین دلیلی برای نوسان قیمت اوراق وجود ندارد، حتی در شرایطی که سقف تسهیلات خرید مسکن به دو برابر افزایش یافته است.


کلید واژه ها


ارسال نظر

تعداد کاراکتر 0 از 4000