هیبنا گزارش می‌دهد

رکوردشکنی در بازار اجاره مسکن

دسته بندی : اخبار مسکن
۱۴۰۰/۰۷/۱۸
آمار رسمی از تحولات بازار اجاره مسکن شهرهای کشور در تابستان امسال نشان دهنده رکوردشکنی شاخص تورم اجاره در این فصل است.
پایگاه خبری بانک مسکن

به گزارش پایگاه خبری بانک مسکن-هیبنا، شاخص تورم اجاره مسکن، پس از دست‌کم 12 فصل، به لحاظ بیشترین نرخ رشد اجاره مسکن در تابستان امسال در مقایسه با فصل مشابه سال قبل، رکورد زد.

تابستان امسال، شاخص متوسط افزایش اجاره‌بهای مسکن برای خانوارهایی که اقدام به تمدید قراردادهای سال قبل خود در بازار اجاره کردند 46.9 درصد افزایش یافت. این میزان بیشترین تورم شاخص اجاره مسکن در یک فصل نسبت به فصل مشابه سال قبل در 12 فصل گذشته به لحاظ تغییرات شاخص اجاره‌بهای مسکن است.

تورم نقطه‌به نقطه شاخص اجاره مسکن در هر فصل( تغییرات فصلی شاخص اجاره‌بها در یک فصل نسبت به فصل مشابه سال قبل) در تابستان امسال در حالی به 46.9 درصد (مرز 47 درصد) رسید که این میزان در بهار 1400 معادل 39.8 درصد گزارش شده بود.

این میزان تورم دست کم از پاییز سال 97 که تورم شاخص اجاره مسکن در این فصل نسبت به فصل پاییز 96 برابر با 25.4 درصد بود، بی‌سابقه بوده است. همزمان با ادامه جهش قیمت مسکن که از ابتدای سال 97 در بازار معاملات مسکن شهر تهران آغاز شد و از نیمه 97 به تدریج به سایر شهرهای کشور سرایت کرد، تورم در بازار اجاره مسکن نیز از اوایل 98 مسیر صعودی در پیش گرفت.

در حالیکه تورم شاخص اجاره مسکن در فصل زمستان سال 97 برابر با 21 درصد گزارش شد در بهار 98 این میزان به 27 درصد افزایش یافت و به همین ترتیب در سایر فصل‌ها تورم اجاره مسکن در قراردادهای تمدید شده در بازار اجاره روند صعودی را طی کرد.

تابستان امسال، بعد از دست کم 12 فصل متوالی، بیشترین رکورد تورم در شاخص اجاره مسکن در یک فصل در مقایسه با فصل قبل در قراردادهای تمدیدی مستاجران تجربه شد. این در حالی است که مطابق با مصوبه ستاد ملی مقابله با کرونا، در شهر تهران موجرها تنها تا سقف 25 درصدی، در شهرهای بزرگ تا سقف 20 درصد و در سایر شهرها تا سقف 15 درصد مجاز به افزایش اجاره‌بهای مسکن بوده‌اند. اما آمارها نشان می‌دهد عملا موجران در بازار اجاره این سقف‌ها را ملاک قرار نداده و اقدام به تمدید قراردادهای اجاره با ارقام بالاتر کرده‌اند.

آمارهای رسمی نشان می‌دهد، در فصل تابستان ١٤٠٠، شاخص قیمت اجاره بهای واحدهای مسکونی در مناطق شهری، به عدد ٢٤٤,١ رسید که نسبت به فصل قبل ٨.٠ درصد افزایش داشته است. در این فصل استان لرستان با ٢٧.٥ درصد بیشترین و استان سیستان و بلوچستان با ٢.٥ درصد کمترین نرخ تورم فصلی را در بین استانهای کشور داشته اند. درصد تغییرات شاخص قیمت اجاره بها در فصل تابستان ١٤٠٠ نسبت به فصل مشابه سال قبل (تورم نقطه به نقطه)، ٢٤.٧ درصد است که نسبت به فصل بهار ١٤٠٠(٢٩.١ درصد)، ٤.٤ واحد درصد کاهش نشان می‌دهد. در این فصل بیشترین نرخ تورم نقطه به نقطه با ٤١.٨ درصد مربوط به استان لرستان و کمترین نرخ تورم نقطه به نقطه با ١٣.١ درصد مربوط به استان خراسان رضوی است. به عبارتی در فصل تابستان١٤٠٠ خانوارهای استان لرستان به طور متوسط ١٧.٢ واحد درصد بیشتر از میانگین کل کشور و خانوارهای استان خراسان رضوی بطور متوسط ١١.٥ واحد درصد کمتر از میانگین کل کشور در بخش اجاره بها هزینه کرده‌اند.

نرخ تورم اجاره بها در چهار فصل منتهی به فصل تابستان ١٤٠٠ برابر ٢٧,٦ درصد است. که استان کرمانشاه با ٣٧.٥ درصد بیشترین نرخ تورم و استان سیستان و بلوچستان با ١٣.٢ درصد کمترین نرخ تورم را داشته اند. همچنین در فصل تابستان ١٤٠٠متوسط افزایش هزینه اجاره بها برای کل خانوارهایی که تمدید قرارداد داشته اند، برابر با ٤٦,٩ درصد بوده است.

کارشناسان و صاحبنظران بازار مسکن با در نظر گرفتن روند صعودی تورم اجاره‌بها در کشور و تند شدن شیب تورمی در این بازار به متولی بخش مسکن توصیه می‌کنند چند سیاست مهم و کلیدی برای ایجاد آرامش در بازار مسکن و به خصوص بازار اجاره را در پیش بگیرند.

تحریک افزایش عرضه مسکن از طریق اهرم‌های مالیاتی موثر همچون وضع و دریافت مالیات سالانه از املاک مسکونی به منظور رفع انجماد از واحدهای احتکار شده، روانه شدن این واحدها به بازار و ایفای نقش در تنظیم بازار مسکن واجاره از مسیر افزایش عرضه، یکی از مهمترین این راهکارهاست.

از سوی دیگر، کارشناسان توصیه می‌کنند لازم است متولی بخش مسکن سیاست مهم و ضروری راه اندازی بازار اجاره‌داری حرفه‌ای را در دستور کار قرار دهد. عرضه واحدهای مسکونی استیجاری با نرخ‌های حمایتی از دیدگاه آن‌ها سیاستی موفق در تنظیم نرخ اجاره مسکن است که در بسیاری از کشورهای دنیا نیز تجربه شده است.


کلید واژه ها


ارسال نظر

تعداد کاراکتر 0 از 4000