رواج شکل جدید معاملات مسکن

دسته بندی : اخبار مسکن
۱۴۰۰/۰۷/۲۴
فعالان بازار مسکن از شکل گیری پدیده جدیدی در معاملات ملکی شهر تهران خبر دادند.
پایگاه خبری بانک مسکن

به گزارش پایگاه خبری بانک مسکن-هیبنا، طی ماه های اخیر برخی از متقاضیان خرید مسکن به شکل جدیدی از معامله روی آورده اند. فعالان بازار مسکن با اشاره به این خبر عنوان کردند: در حال حاضر در تعدادی از مناطق مصرفی شهر تهران، شکل جدیدی از معاملات خرید ملک نسبت به قبل رایج شده است.

در این شکل جدید، دو یا چند متقاضی خرید ملک به صورتی مشارکتی یک واحد مسکونی را خریداری می کنند. به گفته آنها اگرچه این نوع از معامله ملکی طی سال های گذشته در بازار رقم می خورد اما اکنون طی ماه های گذشته خرید یک واحد مسکونی توسط چند متقاضی خرید بیشتر به چشم می خورد. آنطور که واسطه های ملکی عنوان می کنند مهم ترین علت رایج شدن این نوع از معاملات ملکی، رشد قیمت مسکن طی یکی دو سال گذشته در مقابل کاهش قابل توجه قدرت خرید متقاضیان است.

گزارش های رسمی نشان می دهد متوسط قیمت مسکن طی چهار سال اخیر رشدی هفت برابری را در شهر تهران تجربه کرده است. در حال حاضر در بخش زیادی از مناطق شهر تهران بودجه حداقلی برای خرید یک واحد مسکونی حدود یک میلیارد تومان است که برای بخش عمده ای از خریداران مصرفی تامین آن دشوار است. از همین رو تعدادی از متقاضیان مصرفی تصمیم گرفته اند برای بالفعل کردن تقاضای خود، به مشارکت بایک یا چند نفر دیگر روی آورند و با تجمیع بودجه مالی خود برای خرید مسکن، به بازار وارد شوند. فعالان بازار مسکن بیان می کنند که در صورتی ارزش تسهیلات خرید مسکن متناسب با نیاز مصرف کننده افزایش پیدا کند به گونه ای که اقساط ماهانه آن در استطاعت متقاضیان باشد امکان خرید یک واحد مسکونی برای هر متقاضی وجود دارد.

بررسی های بانک مرکزی نشان می دهد طی یک ماه گذشته، بیش از نیمی از معاملات خرید و فروش ثبت شده در بنگاه های املاک شهر تهران با ارزش کل کمتر از دو میلیارد تومان بوده است. آنطور که گزارش تحولات بازار مسکن در پایان نیمه اول سال جاری مشخص کرده، در میان دامنه های قیمتی مورد بررسی، واحدهای مسکونی با ارزش یک تا یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان، با سهم ۱۸.۲ درصد بیشترین معاملات را به خود اختصاص داده است. همچنین توزیع فراوانی تعداد واحدهای مسکونی معامله شده برحسب ارزش هر واحد حاکی از آن است که واحدهای دارای ارزش نیم میلیارد تا یک میلیارد تومان و یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون تا دو میلیارد تومان به ترتیب دارای سهم های ۱۷.۶ و ۱۲.۶ درصد از کل معاملات یک ماه شهریور را داشته اند. این اطلاعات نشان میدهد استطاعت و بودجه خرید بخش عمده متقاضیان مصرفی برای ورود به بازار مسکن، با املاک با ارزش کل کمتر از دو میلیارد تومان هماهنگی دارد.


کلید واژه ها


ارسال نظر

تعداد کاراکتر 0 از 4000