استراتژی‌های تولید، بازار و سرمایه گذاری بازنگری شد؛

سهم گروه سرمایه گذاری مسکن از بازار در دوران رکود

همزمان با کاهش شدید ساخت و ساز طی سال‌های اخیر، برنامه استراتژیک تولید گروه سرمایه گذاری مسکن در جهت حفظ و افزایش سهم بازار مورد بازنگری جامع قرار گرفت .
پایگاه خبری بانک مسکن

به گزارش پایگاه خبری بانک مسکن، گروه سرمایه گذاری مسکن یکی از بزرگترین و موثرترین فعالان صنعت ساختمان در کشور است که به منظور پاسخگویی به نیاز مشتریان بانک مسکن تاسیس شد. در مدت فعالیت 26 ساله کشور عملیات اجرایی بالغ بر 63 هزار واحد مسکونی در قالب 371 پروژه توسط شرکت‌های گروه سرمایه گذاری مسکن شروع شده و حدود 51 هزار واحد مسکونی نیز به بهره برداری رسیده است که از همین جهت گروه نقش قابل توجهی در نظام ساخت و ساز کشور دارد.

بخش مسکن و ساختمان از نگاه کارشناسان و صاحب نظران اقتصاد کلان، به عنوان موتور محرک اقتصاد کشور شناخته می‌شود اما در سال‌های اخیر با توجه به شرایط موجود اقتصاد، این بخش دچار عمیق‌ترین رکود خود در 35 سال گذشته شد.

طی سال 94 در حالی که میزان ساخت و ساز در کشور با کاهش شدید بیش از 40 درصدی روبرو شد، اما شرکت گروه سرمایه گذاری مسکن با کاهش بسیار کمتری در حجم فعالیت‌های خود مواجه بوده و این موضوع منجر به تقویت سهم بازار این شرکت در کل صنعت بر اساس متراژ تکمیل شده شهری به میزان 0/48 درصد شد.

با توجه به این موضوع، برنامه استراتژیک تولید شرکت گروه سرمایه گذاری مسکن مورد بازنگری جامع قرار گرفته و هدف گذاری مربوطه جهت حفظ و افزایش سهم بازار مورد توجه قرار گرفت.

3845822/28/2017 8:48:38 AMhttp://maskanedit.netiran.ir/Media//Image/2017/02/201702101983242019_Thum.jpg

با توجه به اینکه همواره صنعت ساختمان همبستگی بالایی با سایر حوزه‌های اقتصاد خرد و کلان کشور دارد، نوسان و تغییرات در سایر حوزه‌های اقتصاد، بر روی شرایط بازار در این صنعت تاثیر گذار بوده و به این ترتیب میزان فروش و سودآوری شرکت‌های فعال در این صنعت را تحت تاثیر قرار خواهد داد.

آن چه در صنعت ساختمان اهمیت دارد، وجود عدم قطعیت در متغیرها و عوامل تاثیر گذار است که می توان ابتدا با شناسایی ریسک‌های تاثیرگذار بر اهداف کلان شرکت و سپس سناریونویسی و برنامه‌ریزی در جهت واکنش مناسب به ریسک‌ها، زمینه‌های لازم را برای تصمیم گیری بهینه فراهم کرد.

با توجه به تغییر شرایط بازار، نوسانات نرخ ارز، رکود شدید حاکم بر بازار مسکن و ساختمان و تغییر پارادایم در ماهیت این بازار، نیاز به بازنگری در برنامه استراتژیک گروه سرمایه گذاری مسکن ضروری به نظر رسید و به همین منظور کمیته استراتژی‌‌ها تشکیل شد تا روند بازنگری با استفاده از روش مشارکتی در مجموعه انجام گیرد.

با این رویکرد شرکت اقدام به بازنگری در اهداف کلان و استراتژیک مرتبط با حوزه‌های تولید، بازاریابی و فروش، مالی و سرمایه گذاری و منابع انسانی کرده است.

از سوی دیگر، با توجه به شرایط امروز اقتصاد کشور و فضای رقابتی شدید به ویژه در بازار صنعت ساختمان، قطعا ضرورت دارد بنگاه‌های اقتصادی با هدف کسب مزیت رقابتی، افزایش راندمان اقتصادی و ارتقای نشان تجاری با اتخاذ روش‌های علمی و عملیاتی، هزینه‌های تمام شده را کاهش داده و سطح کیفی محصولات را افزایش دهند.

بر این مبنا، برنامه کلان ارتقای کیفی پروژه‌های گروه در مدیریت تحقیق و توسعه تدوین شد که شناخت و مطالعات اجتماعی و سبک زندگی، ارتقای کیفی در حوزه مصالح، مدیریت پروژه، استانداردسازی و بومی سازی موارد شناسایی شده در زمینه ارتقای کیفی و تدوین دستورالعمل‌های مربوطه، ارتقای سطوح علمی و مهارتی عوامل طراحی و اجرا در شرکت‌های تابعه و همچنین تدوین و ابلاغ نظارت بر مراحل طراحی و اجرای پروژه‌ها در بکارگیری استانداردها و شاخص‌های ارتقا اهم حوزه‌های موثر در برنامه ریزی گروه به شمار می‌روند.

جدول مقایسه پروژه‌های تکمیل شده طی ساله‌های 84 تا 94

عنوان

1394

1393

1392

1391

1390

1389

1388

1387

1386

1385

1384

تعداد پروژه

9

23

23

24

10

16

10

20

18

11

15

تعداد واحد

154

1.481

5.693

2.988

938

2.330

1.214

2.351

1.659

1.303

1.846

زیربنای کل(متر مربع)

72.803

220.332

705.253

444.716

122.405

312.408

167.142

297.528

215.532

137.189

183.842

 

در عین حال، پذیرش شرکت‌های تابعه در بازار سرمایه یکی از اهداف گروه سرمایه گذاری مسکن در راستای استراتژی های کلان شرکت بود که این مهم در کنار بهره مندی از مزایای پذیرش در بازار سرمایه برای شرکت‌های تابعه شفافیت اطلاعاتی و بروز کردن ارزش دارایی‌های شرکت را به همراه خواهد داشت.

این شرکت در حال حاضر بالغ بر 12 هزار واحد مسکونی در دست ساخت و حدود 20 هزار واحد مسکونی در مرحله طراحی، مطالعه و بررسی دارند.

 



ارسال نظر

تعداد کاراکتر 0 از 4000