مدیرکل فناوری اطلاعات بانک مرکزی تاکید کرد

حذف استفاده از کارت های بانکی

دسته بندی : اقتصاد کلان
۱۳۹۶/۰۲/۱۳
مدیر کل فناوری اطلاعات بانک مرکزی، از برنامه جدید این نهاد که امکان پرداخت را از طریق تلفن همراه، ساعت و سایر وسایل هوشمند ایجاد می کند، رونمایی کرد.
پایگاه خبری بانک مسکن

به گزارش پایگاه خبری بانک مسکن، ناصر حکیمی در نشست خبری ، از جایگزینی ابزار الکترونیکی به جای کارت های بانکی در پرداخت خبر داد. به گفته وی، با توجه به سیستم جدید هنگامی که صاحب کارت های بانکی برای خرید به فروشگاه ها مراجعه می کند، دیگر نیازی به استفاده از کارت بانکی نیست، بلکه این فرآیند از طریق مکانیزم «پرداخت همراه» استفاده می شود.
حکیمی افزود: در روزهای آتی، بازدیدکنندگان نمایشگاه کتاب می توانند پرداخت همراه را تجربه کنند. مدیرکل فناوری اطلاعات بانک مرکزی با اشاره به نفوذ تلفن‌ها و ابزارهای همراه هوشمند در زندگی روزمره مردم ابراز امیدواری کرد: با زمینه‌‌ و بستر‌سازی کنونی که با همکاری تنگاتنگ کارشناسان شرکت خدمات انفورماتیک، شرکت شاپرک، بانک‌ها، ارایه دهندگان خدمات پرداخت و با هماهنگی بانک مرکزی صورت گرفته است، امیدواریم متناسب با آخرین فناوری‌های جهانی، در ایران نیز استفاده از تلفن‌های همراه و دیگر ابزار‌های هوشمند در حوزه پرداخت بانکی نیز به سرعت رواج یافته و بخشی از فعالیت‌های روزمره مردم تسهیل شود.
وی افزود: همچنین در خصوص پرداخت بانکی از طریق شبکه‌های اجتماعی باید گفت که این زیرساخت زمینه ساز ارایه خدمت در این شبکه ها بوده و فصل جدیدی را در تجربه کاربری پرداخت رقم خواهد زد. 
حکیمی با تاکید بر اهمیت امنیت اطلاعات در حوزه پرداخت‌ بانکی گفت: استفاده از ابزار‌های هوشمند برای پرداخت بانکی مستلزم بهره‌گیری از روش‌هایی است که در آن ملاحظات امنیتی رعایت شده باشد. بنابراین باید زیرساخت لازم برای مدیریت مباحث امنیتی ایجاد می‌شد.
این مقام مسئول با بیان اینکه استفاده از نشان گذاری در پرداخت تنها منحصر به تلفن‌های همراه هوشمند نمی‌شود و ابزار‌هایی همچون ساعت‌های هوشمند نیز قابل استفاده خواهند بود، افزود: پرداخت با تلفن‌های هوشمند محدود به تناظر یک به یک میان ابزار پرداخت (کارت بانکی)‌ و ابزار هوشمند نیست، به عبارت دیگر ابزار هوشمند محدود به یک ابزار پرداخت نمی‌شود که یکی از امکانات آن به شمار می‌آید و از این طریق می‌توان انواع ابزارهای پرداخت را به آن معرفی کرد. بنابراین در صورتی که مشتری کیف پول خود را فراموش کرده و یا نخواهد آن را همراه خود داشته باشد، می‌‌تواند از تلفن همراه و یا ساعت هوشمند خود به جای کیف پول استفاده کند.
وی افزود: روش کار این خدمت نوین بانکی به این ترتیب است که فرایند کشیده شدن کارت بانکی با نزدیک شدن تلفن و یا ساعت هوشمند به پایانه فروش (POS) شبیه سازی می‌شود. به تعبیری دیگر، برای پرداخت با استفاده از ابزار هوشمند تنها کافیست ابزار هوشمند خود را به پایانه فروش و یا دستگاه خودپرداز نزدیک کرد.
مدیرکل فناوری اطلاعات بانک مرکزی با بیان اینکه استفاده از این زیرساخت محدود به تغییر در یک تجربه کاربری نیست، تصریح کرد: پس از این دو نوع تغییر اتفاق خواهد افتاد؛ اول اینکه با توجه به ایجاد زیرساخت جدید، امکان معرفی انواع پرداخت جدید فراهم می‌شود. از جمله می‌توان به پرداخت‌های بزن و برو (Tap and Go) اشاره کرد که گر چه رقم آن محدود است، ولی به علت اینکه نیاز به ورود رمز ندارد، سریع و بدون اتلاف وقت هستند. گفتنی است پیش از این به علت محدودیت‌های فناوری کارت‌های مغناطیسی، امکان پرداخت بزن و برو فراهم نبود. بنابراین طبیعی است که پس از این بسیاری از فرایندهای روزمره و عادی خرید تغییر خواهد کرد. همچنین با زیرساخت مورد اشاره، زمینه برای کیف پول الکترونیکی که بدون رمز و با سرعت زیاد، تراکنش‌های مشتری را انجام می‌دهد، فراهم خواهد شد.
وی افزود: تغییر بعدی در فرایند پرداخت‌های مجازی خواهد بود. با توجه به شکل‌گیری نمونه‌های موفق فروشگاه‌های مجازی، بخش بزرگی از فروشندگان به دنبال ایجاد فروشگاه با استفاده از برنامه‌های موبایلی هستند و فرایند نشان گذاری امکاناتی را در اختیار توسعه دهندگان نرم‌ افزارهای کاربردی خواهد گذاشت تا مشتریان آنها بتوانند از طریق همان نرم‌ افزار پرداخت را به انجام برسانند. پیش از این امکان این وجود نداشت که اطلاعات مشتریان را در اختیار آنها قرار دهیم که با فرایند نشان گذاری این مشکل رفع شده است و توسعه دهندگان می‌توانند امکان پرداخت درون برنامه‌ای را نیز در نرم‌ افزارهای خود لحاظ کنند.
 
حکیمی به ایجاد بازاری جدید در عرصه نرم‌ افزارهای استفاده کننده از نشان گذاری اشاره کرد و افزود: با توجه به اینکه یکی از مسایل اصلی فین‌ تک‌ها (فناوری‌های مالی) دسترسی محدود آنها به عملیات پرداخت است، بر همین اساس یکی از اهداف ما در بانک مرکزی فراهم کردن فضای مناسب برای اشخاصی بود که به دنبال ارایه خدمات مالی گسترده تر از بانک ها هستند که در ادامه مسیر،‌ زمینه برای ایجاد این امکانات نیز فراهم خواهد شد.



ارسال نظر

تعداد کاراکتر 0 از 4000