رکورد جدید در بازار مبادله اوراق مسکن

دسته بندی : اقتصاد کلان
۱۳۹۶/۰۳/۲۷
با قرار گرفتن در آستانه فصل تابستان، حجم معاملات اوراق گواهی حق تقدم استفاده از تسهیلات مسکن افزایش یافت و یک هفته قبل از اتمام خرداد ماه، رکورد معاملات در خرداد پارسال شکست.
پایگاه خبری بانک مسکن

به گزارش پایگاه خبری بانک مسکن، طی پنج روز معاملاتی در هفته گذشته فرابورس، بازار مبادله اوراق مسکن دو روز پر حرارت را پشت سر گذاشت که در آن حجم اوراق خرید و فروش شده به مرز 100 هزار فقره در روز نزدیک شد. دو روز نخست هفته گذشته یعنی روزهای 20 و 21 خرداد ماه رکورد معاملات روزانه اوراق مسکن در سال جاری شکسته شد و دو رقم 98 هزار و 200 و نیز 97 هزار و 400 فقره مبادله اوراق در آنها ثبت شد که نه تنها در خرداد ماه بلکه در اردیبهشت و فروردین امسال هم این حجم از معاملات روزانه، بی سابقه بوده است.

گرم تر شدن بازار مبادله اوراق مسکن به عنوان بازار بالا دست بخش مسکن پیش نشانه ای از افزایش حجم معاملات در ماه های پیش رو مطابق انتظار معمول و سنت همیشگی بازار است. اما از سوی دیگر ابلاغ بخشنامه افزایش 10 میلیون تومانی سقف تسهیلات بدون سپرده مسکن از محل خرید اوراق نیز در افزایش تمایل به استفاده از این تسهیلات تاثیر داشته و بسیاری از خریداران قطعی مسکن که برنامه خرید آپارتمان در تابستان را برای خود قطعی کرده اند، به توصیه کارشناسان عمل کرده و از هم اکنون برای خرید اوراق مورد نیاز خود اقدام کرده اند چرا که سقف جدید تسهیلات صرفا تا پایان تابستان امسال قابل پرداخت است و بعد از این مدت، بانک مسکن با توجه به وضعیت منابع و مصارف، درباره ادامه یافتن این رویه دوباره تصمیم گیری می کند.

هر فقره اوراق مسکن در هفته گذشته به قیمت میانگین 76 هزار تومان مبادله شد که برای برخورداری از حق تقدم 500 هزار تومان تسهیلات مسکن آنی و بدون سپرده کافی است. بنابراین برای خرید 240 فقره اوراق به منظور استفاده از سقف تسهیلات اوراق در تهران یعنی 120 میلیون تومان، حدود 18 میلیون تومان باید هزینه شود و با کسر این هزینه، عملا 102 میلیون تومان تسهیلات دست زوجین متقاضی خرید مسکن را می گیرد.

حجم مبادله اوراق در بازه 25 روزه سپری شده از خرداد ماه یک میلیون و 250 هزار فقره است که عمدتا با قیمت 75 هزار تومان خرید و فروش شده اند. این آمار هنگامی معنادار می شود که بدانیم در کل ایام خرداد 1395 حجم مبادله اوراق حق تقدم تسهیلات مسکن از یک میلیون و 210 هزار فقره فراتر نرفت.

به این ترتیب همین امروز که یک هفته معاملاتی از خرداد 1396 باقی مانده، رکورد خرداد پارسال شکسته شد و فعلا حجم اوراق مبادله شده در خرداد ماه نسبت به پارسال با 3 درصد افزایش همراه بوده است. طبعا با سپری شدن هفته جاری این درصد نیز بیشتر خواهد شد.

کارشناسان اعتقاد دارند با توجه به اینکه رونق بازار مسکن به رونق بازار مبادله اوراق تسهیلات نیز به عنوان یکی از مولفه های تاثیرگذار پیوند خورده است، قرارگیری میانگین قیمت اوراق در سطح تعادلی از اهمیت زیادی برخوردار است. سطح قیمتی کنونی دقیقا در ایستگاه مورد انتظار قرار دارد و از این رو رغبت خریداران مسکن به تهیه اوراق مورد نیازشان افزایش یافته است. این در حالی است که میانگین قیمت اوراق مسکن در خرداد پارسال بیش از 83 هزار تومان و حدود 10 درصد از نرخ کنونی مبادله اوراق بیشتر بود.


کلید واژه ها


ارسال نظر

تعداد کاراکتر 0 از 4000