عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی تاکید کرد:

اثر بخشی سیاست بانک مسکن در باز تنظیم تسهیلات صندوق یکم

عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی با اشاره به رشد آمار سپرده‌گذاران صندوق پس‌ انداز مسکن یکم، گفت: این موضوع نشان می‌دهد سیاست دولت و عملکرد بانک مسکن در باز تنظیم تسهیلات این صندوق اثر بخش بوده است.
پایگاه خبری بانک مسکن

سید هادی بهادری با اشاره به استقبال خانه‌ اولی‌ها از سپرده‌گذاری در صندوق پس‌ انداز مسکن یکم، اظهار کرد: اواسط سال 94 که ایده‌هایی برای افزایش سقف تسهیلات خرید بانک عامل بخش مسکن مطرح می‌شد، عده زیادی از کارشناسان و نمایندگان مجلس با این موضوع مخالف بودند چرا که اعتقاد داشتند افزایش سقف تسهیلات تاثیر چندانی بر خروج بازار مسکن از رکود نخواهد داشت. در واقع این ذهنیت وجود داشت که کسی در بازار مسکن به دنبال خرید خانه نیست و به همین خاطر حتی افزایش تسهیلات هم به بازگشت رونق منجر نخواهد شد.

وی با اشاره به اینکه بر اساس آخرین گزارش‌های منتشر شده از سوی بانک مسکن، استقبال از صندوق پس‌ انداز مسکن یکم با رشد چشم‌گیری روبرو شده است، گفت: طبق آمارها، تعداد سپرده‌گذاران صندوق یکم در کل شهرها در یک سال منتهی به خرداد امسال، 200 درصد افزایش یافته است.

به اعتقاد این عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی، بر خلاف تصور برخی که سپرده‌گذاری 40 میلیون تومانی توسط هر یک از زوجین جوان خانه‌ اولی برای برخورداری از مجموعا 160 میلیون تومان تسهیلات را امری دشوار می‌دانستند و تعیین این مقدار سپرده برای برخورداری از سقف تسهیلات در مدت یک سال را مانع از استقبال جوانان از صندوق یکم ارزیابی می‌کردند، امروز آمارها حکایت از آن دارد که زوجین به صرفه اقتصادی این تسهیلات باور داشته و از سپرده‌گذاری استقبال کرده‌اند.

وی در عین حال پیشنهاد داد به منظور تسهیل شرایط استفاده از تسهیلات خرید مسکن صندوق یکم، با اخذ مجوز از بانک مرکزی مدت بازپرداخت این تسهیلات به 15 تا 20 سال افزایش یابد و در مقابل اقساط ماهانه زوج‌ ها قدری تعدیل شود.

نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی معتقد است تسهیلات صندوق پس‌ انداز مسکن یکم با شرایط فعلی برای استفاده اقشار میان‌ درآمد مناسب است و مخاطب اصلی آن دهک‌های متوسط هستند؛ از این رو دولت می‌تواند برای پاسخ به نیاز دهک‌های پایین‌تر، سبد تسهیلات بانک مسکن را متنوع‌ تر کند و برای گروه‌های با توان اقتصادی پایین که امکان بازپرداخت اقساط بیش از یک میلیون تومان را ندارند، تسهیلات متفاوتی طراحی و تصویب کند که با بنیه مالی آنها سازگار باشد.

وی ادامه داد: لزومی ندارد مختصات فعلی صندوق یکم که با استقبال جامعه هدف روبرو شده دستکاری شود، اما برای گروه‌های کم‌ درآمد در کنار برنامه‌های دولت در زمینه ایجاد مسکن اجتماعی، می‌توان تسهیلات با شرایط آسان‌ تر در نظر گرفت که تنها به دهک‌های پایین قابل پرداخت باشد.



ارسال نظر

تعداد کاراکتر 0 از 4000