در راستای بهبود عملکرد تدوین شد؛
۱۱ برنامه استراتژیک گروه سرمایهگذاری مسکن/حضور در بین ۱۰۰ شرکت برتر کشور
به گزارش پایگاه خبری بانک مسکن، طی سال 95 میزان سرمایه گذاری در صنعت ساختمان 13.5 درصد و میزان ساخت و ساز نیز 31.5 درصد در کشور کاهش داشته است، که به رغم این روند کاهشی، گروه سرمایه گذاری مسکن با داشتن سهم 0.22 درصدی از متراژ تکمیل شده شهری، جایگاه قابل توجه و تاثیرگذار خود را در صنعت ساختمان حفظ کرده است.
خانهدار شدن متقاضیان مسکن همواره به عنوان یکی از اهداف سازمانی گروه سرمایه گذاری مسکن و شرکتهای تابعه این گروه در سراسر کشور است و به عنوان بزرگترین هلدینگ ساختمانی کشور، تعریف پروژههای جدید و ارتقای زیربنای در دست ساخت گروه با بالاترین کیفیت در شهرهای مختلف در دستور کار این گروه قرار دارد.
با همین رویکرد، گروه سرمایه گذاری مسکن، برنامه استراتژیک، اهداف تولید سالانه و سبد تولید خود را برای توسعه فعالیتهای آتی بازنگری کرده و همچنین با در اختیار داشتن بالغ بر2 میلیون و 55 هزار مترمربع پروژه، در تلاش است تا ظرفیت لازم برای حفظ و ارتقای سهم بازار خود را در سالهای آتی فراهم کند.
از سوی دیگر، حضور در میان 100 شرکت برتر ایرانی یکی از اهداف گروه در برنامه استراتژیک است که در همین راستا در سال جاری شرکت با حضور در این رتبه بندی حائز رتبه 152 شد که نسبت به رتبه 167 سال گذشته از بهبود نسبی برخوردار بوده است.
همچنین شرکت در سالهای مختلف در میان شرکتهای گروه ساختمان و مهندسی عمران در این رتبه بندی سرآمد بوده و در دو سال اخیر رتبههای نخست و دوم را کسب کرده که نشان از پیشرو بودن گروه در صنعت ساختمان دارد.
با توجه به تغییر شرایط بازار، کاهش نرخ سود سپردههای بانکی، افزایش سقف تسهیلات بانکی اعم از ساخت و خرید، توسعه راهکارهای تامین مالی از طریق بازارهای پول و سرمایه، تغییرات نرخ ارز، انتظار عبور از فاز رکود در بازار مسکن و ساختمان، قابلیتهای ایجاد شده در پسابرجام، سیاستهای حاکمیتی در جهت حمایت از دهکهای متوسط و ضعیف، روند رو به بهبود رشد اقتصادی و قدرت خرید خانوار و به طور کلی تغییر پارادایم در ماهیت این بازار از یک سو و تغییر در دیدگاه مدیریت گروه از سوی دیگر، نیاز به بازنگری در برنامه استراتژیک گروه را ضروری کرده است. از این رو بازنگری استراتژیها با رویکردی مشارکتی و عملیاتی در دستور کار گرفته است.
بر همین اساس گروه سرمایه گذاری مسکن اقدام به بازنگری در اهداف کلان و عملیاتی مرتبط با حوزههای تولید، بازاریابی و فروش، مالی و سرمایه گذاری و پیادهسازی استراتژیها در قالب برنامه و بودجههای سالانه گروه و شرکتهای تابعه کرد.
گروه سرمایه گذاری مسکن، اهداف کلان شرکت را در سه هدف کلی «افزایش سوددهی از محل فعالیت اصلی و پایدارسازی آن»، «افزایش حجم فروش و قرار گرفتن در فهرست 100 شرکت برتر ایران» و «افزایش کیفیت زندگی مشتریان با ساخت مسکن با کیفیت» تعریف کرده است.
در عین حال این شرکت برنامه استراتژیک را در یازده بند تدوین کرد که «متنوع سازی روشهای تامین مالی و سرمایه گذاری در پروژهها»، «متنوع سازی سبد محصولات با تمرکز بر تقاضای مسکن ویژه اقشار متوسط و دهکهای میاندرآمدی»، «ارتقای سرمایه انسانی در سبد دارایی شرکت» و «جذب سرمایه گذاری خارجی و اجرای پروژه از محل منابع خارجی» بخشی این برنامه استراتژیک است.
همچنین «ورود به بازار تامین مسکن کارکنان نهادها و سازمانهای معتبر جهت ساخت سفارشی با کاربری مسکونی و اداری» و «افزایش سودآوری شرکت بالاتر از سود انتظاری و تبدیل سهام شرکت به جذابترین سهم صنعت انبوهسازی - املاک و مستغلات بازار سرمایه» در برنامه استراتژیک گروه دیده شده است.
«حضور در فرصتهای جدید سرمایه گذاری در صنعت ساختمان از جمله شهرهای جدید و سکونتهای خارج از شهرها»، «ارتقا و توسعه سبد زمین در مجموعه شرکتهای تابعه»، «تعیین تکلیف داراییها و پروژههای راکد و نیمه کاره»و «تمرکز بر مشتری محوری از طریق انطباق محصولات و خدمات شرکت با نیازهای مشتریان» از دیگر برنامههای استراتژیک این شرکت به شمار میرود.
اما یکی از مهمترین برنامه استراتژیک گروه سرمایه گذاری مسکن در بین 11 برنامه این شرکت «بهبود و ارتقای مدیریت پروژههای شرکت با تمرکز بر کاهش قیمت تمام شده، تاخیرات زمانی و افزایش کیفیت از طریق بکارگیری متدولوژیهای مدیریت پروژه و راه اندازی دفاتر برنامه ریزی و همچنین کنترل پروژه سازمانی در سطح شرکتهای تابعه» است.