رییس اتحادیه مشاوران املاک تشریح کرد

واکنش بازار مسکن به تسهیلات خانه اولی ها

دسته بندی : اخبار مسکن
۱۳۹۶/۰۴/۰۹
رییس اتحادیه مشاوران املاک کشور از تاثیر پرداخت تسهیلات خرید مسکن به خانه اولی ها در افزایش حجم معاملات در بازار تقاضای آپارتمان های مصرفی خبر داد.
پایگاه خبری بانک مسکن

حسام عقبایی در گفت و گو با پایگاه خبری بانک مسکن با اشاره به افزایش استقبال زوج های جوان خانه اولی از تسهیلات خرید مسکن از محل صندوق پس انداز یکم مسکن گفت:آمارها و شواهد نشان می دهد این استقبال به میزان چشم گیری افزایش یافته است و نه تنها زوج های جوان خانه اولی بلکه سایرمتقاضیان مسکن که برای اولین بار قصد خرید آپارتمان دارند هم اکنون ترجیح می دهند از این تسهیلات استفاده کنند.

وی دربرگیری بیشترین سقف تسهیلات خرید مسکن از محل صندوق پس انداز یکم مسکن و همچنین نرخ سود یک رقمی این تسهیلات را دو عامل مهم و اثرگذار در افزایش تمایل متقاضیان خانه اولی به استفاده از این تسهیلات عنوان کرد و افزود:هم اکنون تنها تسهیلات خرید مسکن که با نرخ سود تک رقمی۹/۵ درصد برای متقاضیان معمولی و 8 درصد برای متقاضیان ساخت و خرید مسکن در بافت های فرسوده شهری-ارائه می شود مختص خانه اولی هاست که از محل صندوق پس انداز یکم به متقاضیان پرداخت می شود.این در حالی است که بیشترین سقف تسهیلات خرید مسکن هم اکنون از این محل و به متقاضیان خانه اولی پرداخت می شود که این سقف در شهر تهران به 160 میلیون تومان می رسد.

عقبایی با تاکید بر اینکه هم اکنون نه تنها در شهر تهران بلکه در سایر شهرهای کشور نیز نشانه هایی از تحرک بازار مسکن تحت تاثیر فرارسیدن زمان پرداخت حجم بیشتری از تسهیلات خرید مسکن از محل صندوق پس انداز یکم قابل مشاهده است،افزود:نه تنها در کلانشهرها و شهرهای بزرگ بلکه درحال حاضر در شهرهای کوچک نیز تقاضا برای دریافت تسهیلات از سوی خانه اولی ها افزایش یافته است.

وی با اشاره به سیاست های دولت برای گسترش شهرهای کوچک و میانی و تمرکززدایی از کلانشهرها سهم بالای تسهیلات خرید مسکن خانه اولی ها در پوشش دهی بیش از 80 درصد قیمت خرید مسکن بااستفاده از این تسهیلات را یکی از عوامل بسیار مهم در موفقیت سیاست های رفع تمرکز از شهرهای بزرگ و افزایش جمعیت پذیری شهرهای کوچک و میانی اعلام کرد.

عقبایی تاکید کرد:با توجه به اینکه هم اکنون ریزنوسانات قیمت در بازار مسکن پایتخت آغاز شده است و پیش بینی می شود دامنه این ریزنوسانات به سایر شهرهای کشور نیز کشیده شود لازم است تدابیری اندیشیده شود تا سقف تسهیلات خرید مسکن برای خانه اولی ها به خصوص زوج های جوان نیز به حد موثر و متناسب با تغییرات قیمت مسکن در هر منطقه از کشور افزایش یابد.

وی ادامه داد:بر خلاف برخی تصورها که افزایش سقف تسهیلات خرید مسکن را عامل جهش قیمت مسکن  وایجاد جو هیجانی در بازار ملک می دانند در شرایط فعلی که بازار مسکن در آستانه ورود به فاز رونق قرار گرفته و به رغم افزایش نسبی حجم معاملات مسکن از سال گذشته شاهد رشد محسوس قیمت آپارتمان های مسکونی نبوده ایم،این درحالی است که افزایش سقف تسهیلات خرید مسکن می تواند حرکت به سمت رونق را تسهیل کند.

عقبایی تاکید کرد:این موضوع به هیچ وجه به معنای بازخورد منفی بازار در نتیجه افزایش سقف و حجم تسهیلات پرداختی به خانه اولی ها و متقاضیان خرید مسکن نیست؛بلکه با تحریک رونق از ناحیه تقاضای مصرفی منجر به خانه دار شدن بخش زیادی از متقاضیان مصرفی خواهد شد.

وی همچنین با اشاره به واکنش بازار مسکن به ورود تدریجی تسهیلات خانه اولی ها به حوزه تقاضای واحدهای مسکونی گفت:از ابتدای امسال شاهد ورود تدریجی متقاضیان خانه اولی مشمول دریافت تسهیلات خرید مسکن از محل صندوق پس انداز یکم به بازار ملک بوده ایم اما این ورود تدریجی ضمن اثرگذاری بر افزایش حجم معاملات به لحاظ قیمتی منجر به ایجاد جو هیجانی در معاملات خرید و فروش مسکن نشده است.

عقبایی گفت:طی روزهای اخیر همزمان با مشمولیت تعداد بیشتری از متقاضیان خانه اولی برای دریافت تسهیلات بعد از اتمام دوره انتظار سپرده گذاری،حجم مراجعه خانه اولی ها به بازار مسکن نیز افزایش یافته است و پیش بینی می شود در ادامه سال جاری 10 تا 15 درصد از معاملات خرید مسکن در بازار ملک از طریق این گروه از متقاضیان انجام شود.

 



ارسال نظر

تعداد کاراکتر 0 از 4000