مدیر عامل بانک مسکن از ثبت رکورد تامین مالی در بخش ساختمان خبر داد

رشد ۷۰ درصدی در پرداخت تسهیلات مسکن

مدیرعامل بانک مسکن از ثبت رکورد حجمی در پرداخت تسهیلات ساخت و خرید مسکن در سال ۹۵ و ورود به فاز پیش رونق مسکن خبر داد.
پایگاه خبری بانک مسکن

مدیر عامل بانک مسکن با بیان اینکه در 4 سال گذشته، یک «معماری بزرگ» در نظام تامین مالی بخش مسکن و ساختمان رقم خورد، اعلام کرد: ثبت رکورد حجمی در پرداخت تسهیلات ساخت و خرید مسکن در سال 95 باعث شد بازار ملک به گواه آمارهای رسمی از رکود عمیق فاصله بگیرد و وارد فاز پیش رونق شود.

به گزارش پایگاه خبری بانک مسکن، محمدهاشم بت ­شکن در تشریح بخش­هایی از اقدامات تنها بانک عامل بخش مسکن در طول فعالیت دولت یازدهم گفت: زحمات، برنامه ­ریزی ­ها، فعالیت ­ها و اقدامات خانواده بانک مسکن در فاصله سال­ های 92 تا 96، دو دگرگونی مثبت در نظام تامین مالی مسکن ایجاد کرد.

وی در این خصوص گفت: در قالب اولین تحول، بی­ انضباطی مالی دوره ­های قبل ناشی از استقراض از بانک مرکزی برای طرح مسکن مهر ، از طریق تبدیل «اضافه برداشت» به «خط اعتباری» و «ایجاد دوره تنفس برای بازپرداخت منابع»، کنترل و سازماندهی شد و در قالب تحول دوم نیز سبد متنوعی از انواع ابزارها و نهادهای نوین مالی و همچنین تسهیلات با سقف جدید و کارآمد، به بازار آمد تا اعتبارات مورد نیاز هر دو سمت عرضه و تقاضای مسکن تا حد امکان، در اختیارشان قرار بگیرد.

مدیر عامل بانک مسکن افزود: اقدامات راهبردی و حرفه­ ای ­گرایی در بانک مسکن  طی 4 سال گذشته، به شفافیت در صورت­ های مالی، تعیین تکلیف خط اعتباری دریافتی از بانک مرکزی، انتشار سری اول اوراق رهنی و همچنین افزایش سرمایه بانک مسکن منجر شد. در حال حاضر بانک مسکن تحت تاثیر تحولات به وجود آمده، از یک سو دارای صورت­های مالی مناسب در مقایسه با دیگر بانک ­ها است و از سوی دیگر، از توان لازم ناشی از افزایش قابل توجه نسبت کفایت سرمایه، برخوردار شده است.

دکتر بت شکن  درباره بازتاب سبد متنوع ابزارها و تسهیلات تامین مالی مسکن نیز گفت: طی 4 سال گذشته، اجرای سیاست­ های تسهیل اعتباری، به عنوان ستون اصلی «معماری بزرگ» در بانک مسکن، باعث گشایش عمده در بخش مسکن و ساختمان شد. در قالب این سیاست، پرداخت تسهیلات مسکن در سال 95 با رشد 70 درصدی مواجه شد که در تاریخ فعالیت بانک، بی­ سابقه بوده است. سال گذشته برای ساخت 140 هزار واحد مسکونی، تسهیلات ساخت و برای خرید 120 هزار واحد مسکونی نیز تسهیلات خرید مسکن به مشتریان، متقاضیان و فعالان بازار ملک پرداخت شد که در نوع خود، یک رکورد در تامین مالی بخش مسکن به حساب می­ آید.

به گفته مدیرعامل بانک مسکن؛ محصول این مدل تامین مالی مسکن در سال گذشته باعث شد مطابق اعلام دفتر برنامه ­ریزی و اقتصاد مسکن وزارت راه و شهرسازی و همچنین گزارش ­های ماهانه بانک مرکزی از تحولات بازار مسکن شهر تهران، حجم معاملات خرید آپارتمان در تهران طی سال 95 رقمی در حدود 6 درصد افزایش پیدا کند که البته میزان رشد معاملات خرید در ماه ­های مختلف سال گذشته، رشد بالای 20 درصد -در تابستان- را نسبت به مدت مشابه در سال 94 تجربه کرد. این گام رو به جلو در معاملات مسکن، مدیون تسهیلات خرید مسکن با سقف مناسب است که تقاضای مصرفی با دریافت آن توانسته از قدرت خرید لازم برخوردار شود و برای صاحب­ خانه شدن اقدام کند.

محمد هاشم بت­ شکن در تشریح بخش ­های دیگری از کارنامه 4 ساله نظام تامین مالی مسکن در بانک مسکن گفت: در 4 سال گذشته، برنامه­ ریزی­ های مالی و اعتباری در بانک مسکن در جهت «کاهش قیمت تمام شده منابع» سازماندهی شد. محصول این برنامه باعث شد در سال 95 قیمت تمام شده پول در بانک مسکن به رغم جنگ رقابتی در برخی بانک­ها برای پرداخت سودهای فراتر از سقف مصوب شورای پول و اعتبار به سپرده ­گذاران، 1/3 واحد درصد کاهش پیدا کند و به حدود 6/14 درصد برسد. قیمت تمام شده منابع در بانک مسکن در سال 93 رقمی معادل 18 درصد بود.

وی رمز موفقیت بانک مسکن در دستیابی به منابع ارزان­ تر از سال­های قبل را «عدم اتکا به منابع بزرگ و گران قیمت» عنوان کرد.

مدیر عامل بانک مسکن همچنین موفقیت در کاهش نرخ سپرده قانونی برای حساب­ های سپرده­ای از جمله حساب ممتاز را به عنوان عملکرد مثبت بانک در مسیر تحرک­ بخشی پایدار به بخش مسکن تحلیل کرد.

بت­ شکن در عین حال تصریح کرد: بانک مسکن به عنوان تنها بانک تامین کننده منابع مالی مورد نیاز طرح مسکن مهر ، همواره در پرداخت به موقع تسهیلات ساخت مسکن مهر به پروژه ­های در حال ساخت و نا تمام، اقدام کرده است و در حال حاضر نیز برای پرداخت تسهیلات مکمل 10 میلیون تومانی به پروژه­ های نا تمام، نسبت به ساده ­سازی مسیر ارایه تسهیلات، مصمم و مشغول به کار است.

گفتنی است  بانک مسکن در حال حاضر  دست کم 40 درصد از کل تسهیلات پرداختی شبکه بانکی به بخش مسکن را تامین می ­کند.

 



ارسال نظر

تعداد کاراکتر 0 از 4000