مرکز آمار اعلام کرد

تعداد بیکاران به ۳/۳ میلیون نفر رسید

دسته بندی : اقتصاد کلان
۱۳۹۶/۰۴/۱۵
مرکز آمار ایران با اعلام نرخ بیکاری ۱۲/۶ درصدی در بهار سال‌ جاری، تعداد کل بیکاران را بیش از ۳/۳ میلیون نفر بیان کرد.
پایگاه خبری بانک مسکن

به گزارش پایگاه خبری بانک مسکن، مرکز آمار ایران گزارش اشتغال در بهار سال جاری را منتشر کرد. این گزارش نشان می دهد نرخ بیکاری افراد 10 ساله و بیشتر، در بهار سال جاری به 12/6 درصد رسیده است. این رقم نسبت به بهار سال گذشته 0/4 درصد افزایش یافته است و نسبت به زمستان سال قبل 0/1 درصد رشد کرده است.

بر اساس این آمارها، در بهار امسال، 40/6 درصد جمعیت ۱۰ ساله و بیشتر، از نظر اقتصادی فعال بوده‌اند، یعنی در گروه شاغلان یا بیکاران قرار گرفته‌اند. بررسی تغییرات نرخ مشارکت اقتصادی حاکی از آن است که این نرخ نسبت به فصل مشابه در سال قبل (بهار ۱۳۹۵) 1/1 درصد و نسبت به فصل قبل (زمستان ۱۳۹۵)، 1/7 درصد افزایش داشته است.

نرخ بیکاری جوانان ۱۵ تا ۲۹ ساله حاکی از آن است که 26/4 درصد از فعالان این گروه سنی در بهار ۱۳۹۶ بیکار بوده‌اند. بررسی تغییرات فصلی نرخ بیکاری این افراد نشان می‌دهد، این نرخ نسبت به فصل مشابه در سال قبل (بهار ۱۳۹۵)، 1/5  درصد و نسبت به فصل قبل (زمستان ۱۳۹۵)، 0/6  درصد افزایش یافته است

نرخ بیکاری از دو عامل کلی مهم تاثیر می پذیرد. اولین عامل که در مخرج نرخ بیکاری قرار دارد، تغییرات جمعیت فعال کشور است. در صورتی که جمعیت فعال افزایش یابند و نسبت بیشتری از این جمعیت فعال شاغل نشوند، افزایش جمعیت فعال منجر به افزایش نرخ بیکاری خواهد شد. دومین عامل کلیدی موثر در نرخ بیکاری، فاکتور های اقتصادی است. تغییرات فصلی، چرخش شغلی، رکود و رونق های اقتصادی(چرخه های تجاری) از جمله مهمترین عوامل اقتصادی موثر در محاسبه نرخ بیکاری هستند. برای بررسی روند نرخ بیکاری در فصول مختلف از یک جنبه به منظور لحاظ تغییرات فصلی لازم است که روند نرخ بیکاری در فصول مشابه مورد توجه قرار گیرند و از جنبه دیگر به خاطر توجه به تغییرات جمعیت و دیگر عوامل کلان اقتصادی، روند پیوسته فصلی این متغیر مورد توجه قرار گیرد. بررسی ها نشان می دهد که میانگین نرخ بیکاری در 11 فصل بهار دهه گذشته حدود 11/5 درصد بوده است.  همچنین در 11 بهار مورد بررسی بیشترین نرخ بیکاری مربوط به بهار 1389 و معادل با 13/5 درصد بوده است. نرخ بیکاری فصلی که در بهار 1395 نسبت به فصل مشابه سال قبل از آن، 1/4 درصد رشد داشت، در بهار سال جاری نیز به روند صعودی خود اما با سرعت کمتر ادامه داده و با 0/4 درصد افزایش به 12/6 درصد رسیده است. البته با توجه به رشد 1/1 درصدی نرخ مشارکت در بازه یک ساله، به نظر نمی آید که افزایش نرخ بیکاری در این مدت متاثر از فاکتورهای اقتصادی باشد و بیشتر منسوب به افزایش تعداد جمعیت فعال بازار کار است.

از دید اشتغال زایی نیز، تعداد شاغلین در بهار 96 یک حد نصاب جدید را ثبت کرده است. این عدد در فصل اول سال جاری به 23 میلیون و 308 هزار نفر رسیده است. در بازه فصلی، نسبت به زمستان 95 نزدیک به یک میلیون نفر شاغل به اقتصاد ایران اضافه شده است. در بازه سالانه، تعداد شغل ایجاد شده نسبت به بهار 95، بیش از 703 هزار شغل در بازار کار ثبت شده است. دولت هدف گذاری کرده است که در سال جاری میزان اشتغال ایجاد شده به رقم 970 هزار شغل برسد و بر اساس آن مکانیزم های این هدف گذاری را برای وزارت خانه ها مشخص کرده است.

 

 



ارسال نظر

تعداد کاراکتر 0 از 4000