پایگاه خبری بانک مسکن بررسی می کند

اهداف توسعه تخصصی بانکداری خرد

دسته بندی : اقتصاد کلان
۱۳۹۶/۰۴/۱۷
بررسی ها نشان می دهد که ایجاد نو آوری در انواع محصولات و خدمات بانکی و ایجاد تمایز در نحوه ارائه آن، افزایش سرعت، دقت و کیفیت ارائه خدمات به مشتریان و گسترش بانکداری الکترونیک به عنوان اهداف توسعه بانکداری خرد محسوب می شود.
پایگاه خبری بانک مسکن

به گزارش پایگاه خبری بانک مسکن، «در سند راهبردی بانک مسکن 1400» هفت استراتژی اصلی برای اثربخش شدن خدمات تامین مالی به فعالیت های بخش مسکن و توسعه شهری مطرح شده است. نخستین استراتژی، توسعه بانکداری تخصصی خرد (Retail Banking) به آحاد مردم است.

بانک اچ. اس. بی. سی، در یک مطلب، به بررسی وظایف بانکداری خرد در دنیا و نحوه توسعه آن پرداخته است. بانکداری خرد به عنوان زیر بنا و پایه اصلی بانکداری، کلیه خدمات بانکی و مالی را از طریق شعب خود و ابزارهای الکترونیکی به طرف های حقیقی و حقوقی ارائه می کند. بانکداری خرد، در صنعت بانکداری جهان دریافت سپرده از مردم و دادن تسهیلات به افراد و بنگاه‌ها تعریف شده است. بانکداری خرد علاوه بر ارایه خدمات تسهیلات و تعهدات، مدیریت دریافت‌ها و پرداخت‌ها و ...، عهده دار جانمایی، افتتاح و گسترش شعب، نظارت بر عملکرد ابزارهای الکترونیک نظیر پایانه‌های فروشگاهی، خود پرداز، کیوسک‌های خدمت‌ رسانی و ...، صدور و شخصی‌ سازی انواع کارت‌ های بانکی برای سازمان‌ها و اشخاص است. از اهداف بانکداری خرد ایجاد نوآوری در انواع محصولات و خدمات بانکی و ایجاد تمایز در نحوه ارائه آنها همزمان با افزایش سرعت، دقت و کیفیت به مشتریان است.

در توسعه بانکداری خرد، همواره بانک ها در حال اضافه کردن محصولات و پیشنهادهای خود به مشتریان هستند. علاوه بر حساب های بانکی خرد و سرویس به مشتریان از طریق شعب محلی، بانک ها با بهره گیری از مشاوران مالی، پیشنهادات گسترده ای از جمله خدمات سرمایه گذاری مانند مدیریت ثروت، حساب های کارگزاری، بانکداری تخصصی و برنامه ریزی برای اعطای تسهیلات های خرد و دانشجویی را مطرح می کند. همچنین در این بانکداری تمهیدات لازم برای افزایش راحتی به اتصال حساب ها برای مشتریان ایجاد می شود و در نتیجه مشتریان می توانند به راحتی به وجوه خود دسترسی پیدا کنند و معاملات شخصی را سریع تر و آسان تر انجام دهند.

یکی از مهمترین محورهای مد نظر در بانکداری خرد، گسترش بانکداری الکترونیکی است. در بازارهای مالی، صنعت بانکداری به یک محیط رقابتی تبدیل شده است. در این فضای رقابتی، استفاده از فناوری اطلاعات برای ارایه خدمات به مشتریان بسیار مهم است. بانکداری مبتنی بر تکنولوژی در سال های گذشته جایگزین بانکداری سنتی شده است. در این راستا ابزارهای مبتنی بر فناوری اطلاعات به منظور افزایش کارایی و اثر بخش در بخش خدمات به مشتریان ارایه می شود. با توجه به افزایش خدمات مبتنی بر فناوری اطلاعات، الگوی رفتاری مشتریان نیز تغییر پیدا کرده است، به همین دلیل باید ترویج فرهنگ استفاده از خدمات را افزایش داد. با توجه به بحران مالی اخیر و رکود اقتصادی جهان، مدیران موسسات مالی، علاوه بر نگرانی راجع به رضایت مشتریان، دغدغه های فراوانی برای پایین نگه داشتن هزینه ها و بقا در عرضه رقابتی دارند. از این رو باید در معیارهای ارایه خود به مشتریان نسبت به رقبا برتری کسب کنند و از این طریق رضایت و وفاداری مشتریان را به دست آورند. برای داشتن مزیت رقابتی نسبت به رقبا می توان از خدمات مبتنی بر فناوری اطلاعات استفاده کرد. توسعه سریع فن آوری های مبتنی بر تکنولوژی در صنعت بانکداری باعث شده است که مسائل مربوط به کیفیت خدمات مبتنی بر فناوری اطلاعات، تاثیر بالقوه های بر جذب، حفظ، سود آوری و کسب حداکثر مزیت رقابتی نسبت به دیگر رقبا را در پی داشته باشد. نکته قابل توجه این است که بانکداری الکترونیکی در کشورهای در حال توسعه در مراحل اول شکل گیری است، بیشترین قسمت بانکداری در کشورهای در حال توسعه هنوز هم با روش های سنتی انجام می شود، با این حال، رشد روز افزون بانکداری آنلاین، نشان می دهد که آینده امیدوار کننده برای بانکداری آنلاین در این کشور وجود دارد.



ارسال نظر

تعداد کاراکتر 0 از 4000