درخواست نعمت‌ زاده از مجلس و دولت برای افزایش سرمایه بانک‌ ها

دسته بندی : اقتصاد کلان
۱۳۹۶/۰۴/۱۸
وزیر صنعت، معدن و تجارت از دولت و مجلس خواست به بانک‌ ها کمک کنند تا بتوانند سرمایه‌ های خود را افزایش دهند.
پایگاه خبری بانک مسکن

محمدرضا نعمت زاده شب گذشته در برنامه گفتگوی ویژه خبری با اشاره به نقش صنعت و معدن در اشتغال، ارزش افزوده، تولید ملی و صادرات افزود: هنگامی که اقتصاد ما دولتی است بیشتر سرمایه‌گذاری‌ها از منابع عمومی و بخشی هم از منابع داخلی شرکت‌ها و بنگاه‌های دولتی تامین می شود. امّا زمانی که به سمت اقتصاد مردمی و مردم محور حرکت می‌کنیم، بودجه دولت وجود ندارد همان گونه که در چند سال گذشته هیچ بودجه عمومی برای توسعه صنعت و معدن نداشتیم و بخش خصوصی با منابع خود و بخشی هم از طریق منابع بانکی، کار را انجام می دهند.

وی ادامه داد: سرمایه گذاری دولت باید متناسب با تورم انجام می‌شد امّا در ۱۲ سال گذشته این اقدام صورت نگرفت اما پارسال با مجوز مجلس شورای اسلامی بخشی از منابعی که از تفاوت نرخ ارزها حاصل شده بود در قالب اصلاحیه بودجه سال ۹۵ به افزایش سرمایه تبدیل شد از جمله اینکه بانک صنعت و معدن حدود دو هزار میلیارد و بانک مسکن ۱۰ هزار میلیارد تومان از این محل افزایش سرمایه دادند و این موضوع موجب افزایش تسهیلات دهی بانک ها شد.

نعمت زاده اضافه کرد: بانک ها در حال تلاش برای حمایت از صنعت و معدن و بخش خصوصی هستند امّا منابع آنها بسیار محدود است.

وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: در سال های قبل از تحریم می توانستیم از منابع بانک های خارجی از طریق بانک های داخلی استفاده کنیم اما متاسفانه در چند سال دوران تحریم، این ارتباط قطع شد..

نعمت زاده با اشاره به اینکه در این چند سال روند کارها رو به جلو و مثبت است، افزود: رونق اقتصادی هم حاصل شد اما بانک های ما کوچک باقی مانده است و میان تقاضا و عرضه فاصله وجود دارد.

وی اضافه کرد: به رغم برنامه دولت در جهت کاهش نرخ سود تسهیلات، به علت تقاضای زیاد بازار، این نرخ افزایش یافت.

وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: خلاف اظهار نظر برخی از کارشناسان اقتصادی که معتقد به زیاد بودن نقدینگی در جامعه هستند به نظر من نقدینگی برای تولید نا خالص ملی در کشور کافی نیست.

به گفته نعمت زاده برخی از کشورهای صنعتی چندین برابر تولید ناخالص داخلی خودشان نقدینگی دارند.

وی اضافه کرد: با توجه به فضای بین المللی و فضای کسب و کاری که حاصل شده است تقاضا برای سرمایه گذاری، توسعه و افزایش تولید وجود دارد اما منابع بانک ها محدود است.

نعمت زاده از دولت و مجلس خواست به بانک ها کمک کنند تا بتوانند سرمایه های خود را افزایش دهند.

وی با اشاره به اینکه حجم سرمایه بیشتر بانک های خصوصی هم محدود است و توان کافی ندارند، افزود: امیدوارم از طریق سرمایه گذارهای مشترک با بانک های خارجی و یا آورده سهامداران آن ها و رغبت مردم به سرمایه گذاری و سپرده گذاری، بانک ها بتوانند توان خود را افزایش دهند.


کلید واژه ها


ارسال نظر

تعداد کاراکتر 0 از 4000