دو اولویت تامین مالی مسکن در سند ۱۴۰۰

مدیر امور طرح و برنامه بانک مسکن گفت: در متن سند چشم انداز ۱۴۰۰ بانک مسکن در کنار تمام ضرورت ها دو اولویت مهم برای تامین مالی مسکن مورد تاکید قرار گرفته است.
پایگاه خبری بانک مسکن

محمد حسن مرادی در گفت و گو با خبرنگار پایگاه خبری بانک مسکن،گفت: یکی از اولویت های برنامه های بانک مسکن در قالب سند چشم انداز 1400،کمک به تامین مسکن مصرفی برای اقشار و طبقات میانی جامعه است و اولویت بعدی تامین مالی ویژه برای متقاضیان خرید و ساخت مسکن در بافت های فرسوده شهری است.

وی با بیان اینکه در خصوص برنامه‌های بانک مسکن تا افق 1400، ذکر چند مسأله ضرورت دارد، خاطر نشان کرد: اگر چه شباهت‌های مفهومی بسیاری در چارچوب نظری فرآیند برنامه استراتژیک در بین صاحب‎ نظران این حوزه وجود دارد اما در جزئیات فرآیند و ترتیب مراحل اجرای برنامه ها، بعضاً تفاوت‌های قابل توجهی مشاهده می شود.

وی ادامه داد: از جمله آنها اولویت و جایگاه دو رکن مأموریت و چشم‌ انداز در سند 1400 بانک مسکن است. در سازمان‌های غیر انتفاعی نظیر مؤسسات و بانک‌های دولتی این مأموریت است که در شروع فرآیند برنامه‌ریزی مورد استفاده قرار می‌گیرد. بر این اساس که بر نظر برایسون (از صاحب‌نظران حوزه برنامه‌ریزی) استوار است، بانک مسکن هم با تمرکز بر مأموریت و هدف ایجادی خود با بررسی تکالیف، دستورها، فلسفه وجودی و ارزش‌ها و مطالعه اسناد بالادستی نظیر اساسنامه، برنامه پنج ساله ششم، قانون تشویق پس‌ انداز، قانون حمایت از تولید و عرضه مسکن، قانون رفع موانع تولید رقابت‌ پذیر، مصوبه هیأت محترم وزیران در خصوص بازسازی بافت‌های فرسوده و ... بیانیه مأموریت خود را در راستای تأمین مالی گروه‌های میان درآمدی و تهیه مسکن مناسب و ارزان قیمت برای گروه هدف خود قرار داده و عمده فعالیت خود را بر احیای بافت‌های فرسوده که مورد تأکید دولت بوده و از توجیهات کافی برخوردار است متمرکز کرده است.

مرادی ادامه داد: تأکید مجدد بر تأمین مالی مبتنی بر رژیم پس‌ اندازی در کنار سایر روش‌های ممکن، استفاده از ابزارها و نهادهای بازار سرمایه، افزایش فعالیت‌های توسعه‌ای و کمک به اهداف توسعه‌ای دولت در بخش با هدف توسعه شهرها، احیای بافت‌های فرسوده و بازآفرینی شهری، تمرکز بر انجام مأموریت مورد انتظار از بانک و مبتنی بر وظایف مندرج در اساسنامه، موضوعاتی هستند که در نظام برنامه‌ ریزی بانک مورد توجه قرار گرفته و در ذیل برنامه پنج‌ ساله منتهی به 1400، پس از انقضای برنامه پنج‌ ساله قبلی بانک و بلافاصله پس از تصویب و ابلاغ برنامه پنج‌ ساله کشور بوده و ارتباطی با شروع یا خاتمه دولت ندارد.

وی با تاکید بر اینکه مهم ترین ماموریت بانک مسکن در شرایط فعلی و مطابق با چشم انداز سند دست کم تا سال 1400 کمک به تامین مسکن برای جوانان خانه اولی، بافت های فرسوده، متقاضیان مسکن مصرفی و اقشار کم درآمد و به ویژه میان درآمدهاست،گفت: بانک مسکن طی سال های اخیر تمام تلاش و تمرکز خود را معطوف به طراحی برنامه ها، فرمول ها و راهکارهای کمک به تامین مالی مسکن این طبقات کرده است.

مرادی با بیان اینکه بانک مسکن کماکان تمام برنامه های خود را بر مینای کمک به تامین مالی واحدهای مسکونی مصرفی برای متقاضیان میان درآمد و به خصوص بافت های فرسوده قرار داده است، افزود: هم اکنون بانک مسکن در تلاش است با تمرکز بر تامین مالی مسکن گروه های میانی جامعه، از هر گونه اقدامی که منجر به انحراف از این ماموریت از این ماموریت شود جلوگیری کند.

مدیر امور طرح و برنامه مسکن ادامه سیاست پس انداز برای تامین مالی مسکن خانوارها را از مهمترین ماموریت ها در عرصه سیاست گذاری حوزه مسکن عنوان و خاطر نشان کرد: تمام تلاش ها بر این قرار گرفته که با کمک بانک مسکن خانوارهای متعلق به دهک های میان درآمدی بتوانند با اتکا به پس اندازهای خود وارد بازار مسکن شوند.

وی تاکید کرد: این در حالی است که در متن سند 1400 بانک مسکن نیز به این موضوع در کنار سایر ضرورت ها توجه ویژه ای شده است.


کلید واژه ها


ارسال نظر

تعداد کاراکتر 0 از 4000