مدیر امور طرح و برنامه بانک مسکن تشریح کرد

۸ اقدام برای توانمند سازی متقاضیان مسکن

مدیر امور طرح و برنامه بانک مسکن اقدامات ۸ گانه این بانک در مسیر توانمند سازی متقاضیان مصرفی خرید مسکن را شرح داد.
پایگاه خبری بانک مسکن

محمد حسن مرادی در گفت و گو با خبرنگار پایگاه خبری بانک مسکن با اشاره به دست کم 8 اقدام سال های اخیر بانک مسکن در افزایش قدرت خرید متقاضیان مصرفی مسکن، افزایش سقف تسهیلات خرید مسکن،کاهش نرخ سود تسهیلات خرید مسکن، راه اندازی، تاسیس و احیای برخی نهادها و ابزارهای پولی و مالی در جهت کمک به تامین مالی بخش مسکن، ورود به بازار سرمایه جهت تامین مالی مسکن و ... را مهمترین سر فصل های این اقدامات هشت گانه عنوان کرد.

وی با اشاره به سابقه و هدف از تاسیس بانک مسکن،گفت: بانک مسکن در تاریخ 25 دی ماه 1317 ابتدا با نام بانک رهنی ایران تاسیس شد؛ بانک رهنی با هدف پرداخت تسهیلات ساختمان و خرید خانه و تأمین منابع مالی مورد نیاز این رشته عمرانی تأسیس شد.

مرادی ادامه داد: اگر چه به لحاظ ساختاری، این بانک که بعداً به بانک مسکن تغییرنام داد بانک دولتی بود و به موجب اصل 44 نیز دولتی باقی ماند، اما به دلیل محدودیت منابع مالی دولت و نیاز روز افزون این بخش، همواره و از بدو تأسیس یکی از عمده روش‌های تجهیز منابع بانک، جلب پس‌ اندازهای خصوصی و سرمایه‌های خرد بوده است.

وی تصریح کرد: آیین‌ نامه صندوق پس‌ انداز مسکن (1337)، قانون تشویق پس‌ انداز مسکن (1346)، تهیه طرح اساسنامه شرکت‌های تعاونی مسکن (تیرماه 1347)، شرکت‌های پس‌ انداز و تسهیلات مسکن (آذر1347) ابزارها و نهادهای قانونی بودند که با همت بانک رهنی تصویب و یا تأسیس گردیدند. پس از انقلاب اسلامی شرکت‌های پس‌ انداز و تسهیلات مسکن با بانک رهنی ادغام و تشکیل بانک مسکن را دادند که عمده اقدامات بانک مسکن در این زمینه تا همین سنوات اخیر عمدتاً مبتنی بر افزایش محدود سقف تسهیلات صندوق پس‌ انداز مسکن و معرفی حساب ممتاز (مبتنی بر پس‌ انداز با تعهدات کنترل شده‌ تر و قابلیت انتقال به غیر) متمرکز بود .

مدیر امور طرح و برنامه بانک مسکن با بیان اینکه در دولت یازدهم با هدف احیای صندوق پس‌ انداز مسکن و استفاده از ابزارها و نهادهای جدید اقدامات مهمی در بانک عامل بخش مسکن برنامه ریزی و عملیاتی شد، افزود: افزایش تا 8 برابری سقف تسهیلات صندوق پس‌ انداز مسکن، افزایش تا 2 برابری سقف تسهیلات حساب ممتاز،کاهش نرخ سود صندوق پس‌ انداز مسکن و تک رقمی شدن آن، راه‌اندازی صندوق‌های زمین و ساختمان، فراهم نمودن امکان مجدد تأسیس شرکت‌های تسهیلات و پس‌انداز منطقه‌ای، راه‌اندازی نخستین شرکت تأمین سرمایه تخصصی مسکن، انتشار اوراق رهنی به عنوان ابزاری پر قدرت جهت تأمین مالی مسکن برای اولین بار در ایران، ایجاد تنوع بیشتر در روش‌های بازپرداخت و ... مهمترین این اقدامات محسوب می شود.

وی افزود: مجموع این اقدامات باعث شده تا علاوه بر هموار شدن مسیر تأمین مالی از طریق ابزارهای جدید مانند اوراق رهنی و صندوق زمین و ساختمان، ابزارهای قبلی بانک که از حیز انتفاع ساقط شده بودند، احیاء شده و همچنان کارآمد و مناسب برای گروه‌های هدف ظاهر شوند. به عنوان نمونه،در قالب صندوق پس‌ انداز مسکن یکم که تا کنون نظر بالغ بر 200 هزار نفر را جلب نموده، این امکان فراهم شده است که سالانه بالغ بر 100 هزار نفر صاحب خانه شوند که توفیق بزرگی محسوب می‌شود و اگر چه طبیعتاً این تعداد به دلیل تفاوت و کسری در سپرده تعیین شده برای دریافت تسهیلات بعد از اتمام یک دوره یکساله سپرده گذاری، تماماً هنوز موفق به کسب امتیاز لازم برای بهره‌مندی از تسهیلات نشده‌اند اما هر کدام از آنها با سپری شدن میانگین زمانی 18 ماه مشمول دریافت تسهیلات خواهند بود.

مرادی گفت: با توجه به روند و ثبات فعلی حاکم بر قیمت‌ مسکن، دارندگان حساب مذکور و همچنین سایر متقاضیان مصرفی با استفاده از ابزار مالی فوق و سایر ابزارهای مالی معرفی شده و توسعه یافته می‌توانند نسبت به برنامه‌ریزی مالی برای تهیه مسکن مناسب اقدام کنند بدین‌ ترتیب بخشی از تقاضای بازار نیز سامان‌ دهی می شود.



ارسال نظر

تعداد کاراکتر 0 از 4000