آماده مشارکت در توسعه حمل‌ و نقل درون‌ شهری هستیم

مدیرعامل شرکت تامین سرمایه بانک مسکن بر ضرورت استفاده از شیوه‌های نوین تامین مالی برای تسریع در توسعه شبکه حمل‌ و نقل درون‌ شهری تاکید و در این زمینه اعلام آمادگی کرد.
پایگاه خبری بانک مسکن

سید محسن فاضلیان در گفت‌ و گو با پایگاه خبری بانک مسکن، با اشاره به اینکه تفکیک ماموریت‌های بانک مسکن یکی از اهدافی است که در سند چشم‌ انداز 1400 این بانک که به رویت وزیر راه و شهرسازی نیز رسیده، مورد تاکید قرار گرفته است، گفت: شرکت تامین سرمایه بانک مسکن به عنوان یکی از اجزای وابسته به بانک مسکن باید در پازلی که به منظور تحقق اهداف بانک طراحی می‌شود، به نحوی ایفای نقش کند تا بتواند پاسخگوی نیازهای وزارت راه و شهرسازی متناسب با ماموریت‌های اجزای این وزارتخانه باشد و در این بین توسعه حمل‌ و نقل شهری نیز با توجه به پیوند ناگسستنی حمل‌ و نقل و شهرسازی در مدل‌های جدید توسعه شهری، یکی از بخش‌هایی است که این شرکت می‌تواند به آن ورود کند.

وی با اشاره به مزایای توسعه حمل‌ و نقل ریلی درون‌ شهری در زمینه کاهش هزینه‌های مستقیم و غیرمستقیم ناشی از تردد خودروها در شهر اعم از تشدید ترافیک و آلودگی هوا و نیز افزایش هزینه‌هایی که بابت تهدید سلامتی شهروندان ایجاد می‌شود، بر ضرورت تسریع در اجرای پروژه‌های حمل‌ و نقل ریلی تاکید و اظهار کرد: در این بین استفاده از ابزارهای گوناگون تامین مالی امری ضروری است که شهرداری‌ها باید به سراغ آن بروند.

به گفته فاضلیان، با توجه به بودجه محدودیت منابع و در عین حال نامحدود بودن نیازها و مصارف در تمام حوزه‌ها از جمله حوزه شهری، بهره‌گیری از ظرفیت تامین مالی در شهرداری‌ها یک ضرورت است.

مدیرعامل شرکت تامین سرمایه بانک مسکن در ادامه با اشاره به اینکه فرآیند تامین مالی یک زنجیره است که باید تمام حلقه‌های آن درست عمل کند، اظهار کرد: باید میان حلقه‌های تامین مالی و تولید اتصال برقرار شود تا ثمره آن را در اجرای پروژه‌ها ببینیم.

وی ادامه داد: برای پی بردن به اهمیت تامین مالی، خوب است به ارقام بودجه عمرانی دولت نگاهی بیاندازیم. این ارقام نسبت به سیل نیازهای سرمایه‌گذاری در بخش‌های مختلف به ویژه در حوزه زیر ساخت‌هایی که وزارت راه و شهرسازی متولی آن است، ناچیز محسوب می‌شود و در نتیجه تامین مالی در شرایط کنونی یک ضرورت است.

فاضلیان با بیان اینکه یکی از فرصت‌های سرمایه‌گذاری وسوسه‌ کننده در سبد فرصت‌های سرمایه‌گذاری، حمل‌ و نقل درون‌ و برون‌ شهری است، اعلام آمادگی کرد در زمینه تامین مالی پروژه‌های این بخش با بخش خصوصی همکاری کند.

وی در عین حال از وجود یک مانع بر سر تامین مالی خبر داد و گفت: نرخ بالای 23 درصد تامین مالی در شرایط کنونی کشور، می‌تواند به حوزه تامین مالی از طریق بازار سرمایه ضربه کاری وارد کند.

مدیرعامل شرکت تامین سرمایه بانک مسکن تاکید کرد: مادامی که نرخ سود بانکی در کشور تا این حد بالا باشد و سرمایه‌گذار بتواند به جای تحمل ریسک خرید اوراق تامین مالی و مشارکت در پروژه‌های گوناگون، سرمایه خود را در یک حساب بانکی سپرده‌گذاری کند و بیش از 23 درصد سود دریافت کند، نمی‌توان روی توسعه تامین مالی حساب کرد.

فاضلیان معتقد است در مورد پروژه‌های ملی دولت و در مورد پروژه‌های شهری، شهرداری‌ها می‌توانند ما به‌ التفاوت نرخ تامین مالی متعارف را که حول و حوش 18 درصد است، را در قالب یارانه پرداخت کنند.

وی در خاتمه با تاکید بر اینکه قطعا یکی از کانون‌های توجه شرکت‌های تامین سرمایه، حوزه حمل‌ و نقل ریلی است، در عین حال گفت: اگر اقتصادی بودن پروژه‌های حمل‌ و نقلی محرز نشود، نمی‌توان انتظار داشت بازار پول و سرمایه به کمک بیاید.



ارسال نظر

تعداد کاراکتر 0 از 4000