مدیرکل دفتر اقتصاد مسکن وزارت راه و شهرسازی اعلام کرد

اثر بخشی مثبت تسهیلات صندوق پس انداز یکم

مدیر کل دفتر برنامه ریزی و اقتصاد مسکن وزارت راه و شهرسازی با اشاره به اثر بخشی مثبت تسهیلات صندوق پس انداز یکم در بازار مسکن، از استقبال بی نظیر خانه اولی ها از ثبت نام در این صندوق خبر داد.
پایگاه خبری بانک مسکن

وی گفت: برآوردهای اولیه از میزان ثبت نام در این صندوق، ماهانه حداکثر 10 هزار نفر بود اما بر اساس آخرین اطلاعات منتشر شده از سوی بانک مسکن، متوسط افتتاح حساب در هر ماه در حال حاضر پس از کاهش نرخ سود این تسهیلات در سال گذشته به حدود 13 هزار نفر رسیده است.

علی چگینی مدیر کل دفتر برنامه ریزی و اقتصاد مسکن وزارت راه و شهرسازی در گفت و گو با پایگاه خبری بانک مسکن با بیان اینکه یکی از راهکارهای اولیه در دولت یازدهم برای رونق ­بخشی به بازار مسکن، راه ­اندازی صندوق پس انداز یکم بوده است، به پایگاه خبری بانک مسکن گفت: اخذ تسهیلات از این صندوق مستلزم سپرده گذاری است تا از این طریق خانوارهای متقاضی خرید مسکن به پس انداز تشویق و ترغیب شوند.

به گفته وی اعطای تسهیلات ساخت و خرید مسکن به چهار دلیل دارای اهمیتی بالایی در نظام تامین مالی کشور است. بانک محوری و اتکای بخش مسکن به بازار کوتاه مدت پول، نقش آفرینی ضعیف بازار سرمایه در تامین منابع مالی مسکن، وجود مساله تامین مالی به عنوان مهم ترین قید محدوده کننده خانوارها در دسترسی به مسکن مناسب و اقبال بیشتر مردم به تامین مالی از طریق بازار پول به دلیل ریسک پائین آن در مقایسه با بازار سرمایه چهار دلیل اهمیت این نوع تسهیلات هستند.

مدیر کل دفتر برنامه ­ریزی و اقتصاد مسکن وزارت راه به عملکرد صندوق یکم بانک مسکن تا 18 تیرماه سال جاری اشاره کرد و افزود: طبق آخرین اطلاعات منتشر شده تعداد حساب­ های افتتاحی تا تاریخ 18 تیرماه سال 96 بیش از 190 هزار فقره بوده و تا پایان خرداد ماه سال جاری بیش از 10 هزار فقره تسهیلات خرید از محل این صندوق به ثبت ­نام کنندگان پرداخت شده است.

وی ادامه داد: همان طور که با پرداخت اولین تسهیلات صندوق پس انداز یکم در خرداد ماه سال گذشته، تحرکاتی نسبی در بازار معاملات مسکن شکل گرفت پیش ­بینی می­ شود در سال جاری نیز با افزایش قدرت خرید خانوارها از طریق ارائه این تسهیلات، علاوه بر آنکه تحرکات جدیدی در بخش تقاضای مصرفی شکل می گیرد ، سرمایه گذاری در بخش ساخت و ساز نیز روند به رشدی را تجربه کند.

چگینی همچنین پیشنهاد داد: با توجه به نتایج سر شماری سال 95 که کمبود واحدهای مسکونی در سطح کشور مجموعا یک میلیون و 371 هزار واحد است، از این رو اختصاص سالانه 100 هزار فقره تسهیلات صندوق پس انداز یکم که تا کنون عملکرد مناسبی را در این زمینه از سوی بانک مسکن شاهد بوده این، می تواند راهکار مناسبی برای خانه دار شدن اقشار کم­ درآمد و میان درآمد باشد.

وی عنوان کرد: سقف تسهیلات این صندوق در تهران، شهرهای بزرگ و دیگر نقاط شهری به ترتیب 60،80 و 40 میلیون تومان و برای زوجین 160، 120 و 80 میلیون تومان است. نکته قابل توجه آنکه نرخ سود این تسهیلات تک رقمی (در بافت های فرسوده 8 درصد و در سایر نقاط شهری معادل 9/5 درصد ) است و انتظار می­ رود با بهره گیری از این راهکار زمینه خانه دار شدن اقشار متوسط فراهم شود.



ارسال نظر

تعداد کاراکتر 0 از 4000