تغییر نگاه انبوه سازان به تسهیلات ساخت

دسته بندی : اخبار مسکن
۱۳۹۶/۰۵/۱۵
نگاه انبوه سازان به تسهیلات ساخت در حالی پس از یک و نیم سال از تصویب پرداخت تسهیلات بدون سپرده به سازندگان تغییر کرده است، که عرضه آپارتمان برای پیشبرد پروژه های جدید یک درخواست کلیدی از بانک عامل بخش مسکن را مطرح می کند.
پایگاه خبری بانک مسکن

به گزارش پایگاه خبری بانک مسکن، اگر چه طی یک سال اول پروسه پرداخت تسهیلات بدون سپرده ساخت مسکن به انبوه سازان برخی از آنان بالا بودن میزان سود تسهیلات را یکی از مهمترین عوامل عدم استقبال از این تسهیلات عنوان می کردند و همواره تاکید داشتند لازم است مقامات بانکی نرخ سود این تسهیلات را کاهش دهند، اما هم اکنون با نگاه متفاوت تری در خصوص این تسهیلات اظهار نظر میکنند.

انبوه سازان مسکن در حالی در مقطع زمانی فعلی نرخ سود 18 درصدی تسهیلات را که پیش از این نرخ سودی بالا و غیر اقتصادی برای سازندگان توصیف می کردند، نرخی مناسب می دانند که در عین حال از مسئولان نظام بانکی درخواست دارند شرایط را به گونه ای مهیا کنند که مسیر بهره مندی انبوه سازان از تسهیلات بدون سپرده ساخت مسکن تسهیل شود.

هم اکنون علاوه بر این تسهیلات، انبوه سازان برای ساخت مسکن به تسهیلات مسکن از محل اوراق حق تقدم تسهیلات دسترسی دارند که بر اساس ضوابط و مقررات این نوع تسهیلات در شهر تهران تا سقف 60 میلیون تومان، در مراکز استان ها و شهرهای با جمعیت بیش از 200 هزار نفر تا سقف 50 میلیون تومان و در سایر شهرها (شهرهای کوچک) تا سقف 40 میلیون تومان پرداخت می شود.

با این حال، انبوه سازان می گویند: تسهیلات بدون سپرده از آنجا که سمت عرضه برای بهره مندی و برخورداری از آن نیازمند سپرده گذاری به معنای پرداخت هزینه زمانی برای دریافت تسهیلات و یا خرید اوراق به معنای پرداخت هزینه مالی برای بهره مندی از تسهیلات بانکی نیستند مناسب ترین تسهیلات برای سازندگان محسوب می شود.

سعید آسویار، عضو هیأت مدیره انجمن صنفی انبوه سازان تهران در این باره به خبرنگار پایگاه خبری بانک مسکن اعلام کرد: اگر چه برخی انبوه سازان در ابتدا به نرخ سود 18 درصدی تسهیلات بدون سپرده ساخت مسکن اعتراض داشتند اما این تسهیلات از دیدگاه کارشناسی از آنجا که بدون سپرده گذاری و در یک پروسه زمانی کوتاه به سازنده پرداخت می شود مدل مناسبی از تامین مالی بخش مسکن محسوب می شود.

وی افزود: این تسهیلات به خصوص در مقطع زمانی فعلی که بازار ساخت و ساز در حال خروج از رکود و ورود به فاز پیش رونق است می تواند ساخت و سازهای مصرفی مسکن را تسریع کند.

آسویار خاطر نشان کرد: در عین حال لازم است تمهیداتی اندیشیده شود تا با شرایط و ضوابط خاص و اعمال کنترل های مورد نیاز، سازندگان واحدهای مسکونی بتوانند از همین سقف تسهیلات فعلی برای تامین هزینه زمین نیز استفاده کنند چرا که در حال حاضر تسهیلات تنها هزینه ساخت بنا را پوشش می دهد اما مهمترین هزینه ساخت و ساز که همان تامین زمین است را در بر نمی گیرد.

وی همچنین سقف تسهیلات بدون سپرده مسکن که در شهر تهران برای ساخت و سازهای با فناوری نوین تا 150 میلیون تومان تعیین شده را رقم مناسبی می داند و معتقد است: در حال حاضر با افزایش هزینه تامین زمین، مصالح و نیروی انسانی در ساخت و سازها، امکانات مالی سازندگان قبل از رسیدن به مرحله ساخت بنا با کمبود مواجه می شود به خصوص آن که هم اکنون هزینه دریافت انشعابات و همچنین عوارض ساخت و ساز نیز افزایش یافته است.

آسویار افزود: هم اکنون هزینه ساخت زیربنای کل هر مترمربع بنای مسکونی در شهر تهران به طور متوسط بین 1 تا میلیون تا 2 میلیون تومان است که با احتساب هزینه هایی همچون عوارض، انشعابات و ... مترمربعی 400 تا یک میلیون و 800 هزار تومان نیز بسته به اینکه ساخت و ساز در چه منطقه ای و با چه کیفیتی انجام شده است به این رقم افزوده می شود.

وی از مقامات بانکی درخواست کرد تمهیداتی اندیشیده شود که انبوه سازان بتوانند از تسهیلات بدون سپرده به منظور تامین هزینه زمین نیز استفاده کنند تا در آستانه ورود به فاز پیش رونق، ساخت و سازها با مشکل تامین مالی و کمبود منابع مواجه نشوند.



ارسال نظر

تعداد کاراکتر 0 از 4000