نسخه جدید «فروش املاک مازاد» در بانک مسکن

رییس اداره کل ساختمان بانک مسکن از تدوین سیاست‌های جدید برای تسریع در عملیات فروش املاک مازاد و تملیکی بانک مسکن خبر داد.
پایگاه خبری بانک مسکن

اسحاق خاکی، رییس اداره کل ساختمان بانک مسکن با اشاره به تدوین بسته جدید سیاست‌گذاری برای فروش هر چه سریعتر املاک مازاد و تملیکی بانک مسکن به خبرنگار پایگاه خبری بانک مسکن اعلام کرد: با توجه به برنامه‌های تدوین شده و همچنین تاکید رییس و پیگیری اعضای هیأت مدیره بانک مسکن، قرار است عملیات فروش املاک مازاد و تملیکی در اختیار بانک عامل بخش مسکن با استفاده از روش های جدید دنبال شود؛ به این منظور و مطابق با تصمیم های کارشناسی صورت گرفته در اداره کل ساختمان، قرار است املاک مازاد و تملیکی بانک مسکن علاوه بر یک مسیر گذشته، از سه مسیر جدید عرضه شود .

وی با تاکید بر اینکه عملیات فروش املاک مازاد و تملیکی بانک مسکن، در شرایط فعلی فعالیتی دشوار و نیازمند اعمال راهبردهای جدید است، توضیح داد: تا کنون فروش املاک مازاد و تملیکی بانک مسکن تنها از یک مسیر یعنی «دبیرخانه کمیسیون معاملات و مناقصات بانک مسکن» دنبال می‌شد این در حالی است که با توجه به شرایط موجود، در حال طراحی و تدوین نحوه فروش املاک مازاد و تملیکی از سه مسیر مکمل دیگر هستیم.

خاکی استفاده از ظرفیت شرکت فام (شرکت فروش املاک مازاد بانک‌ها)، شرکت‌های تابعه بخش مسکن و همچنین بنگاه‌های بخش خصوصی را سه مسیر مکملی عنوان کرد که در کنار فعالیت دبیرخانه کمیسیون معاملات و مناقصات بانک مسکن می‌توان بخشی از فروش املاک مازاد و تملیکی بانک مسکن را به آن‌ها واگذار کرد.

وی با بیان اینکه هم‌ اکنون برای استفاده از ظرفیت بنگاه‌های خصوصی برای فروش املاک مازاد و تملیکی بانک مسکن برخی محدودیت‌ها وجود دارد و ممکن است در استفاده از مسیر ملاحظاتی در نظر گرفته شود،گفت: استفاده از دو مسیر اول یعنی ظرفیت شرکت فام و شرکت‌های تابعه بخش مسکن برای فروش املاک مازاد و تملیکی بانک مسکن در اولویت قرار دارد.

رییس اداره کل ساختمان بانک مسکن همچنین با بیان اینکه هم‌ اکنون فروش 50 واحد ساختمانی در دستور کار اداره کل ساختمان قرار دارد، خاطر نشان کرد: این واحدها، واحدهایی هستند که هم‌ اکنون برای فروش آماده سازی شده اند این در حالی است که 150 واحد دیگر نیز در دستور کار فروش قرار دارد که در مرحله تهیه مقدمات اسنادی است.

وی با بیان اینکه شواهد حاکی از افزایش تعداد واحدهای مازاد و تملیکی بانک مسکن است،گفت: پیش‌ بینی می شود تعداد املاک مازاد و تملیکی بانک مسکن طی ماه های پیش رو به بیش از 400 واحد برسد. به همین دلیل هم‌ اکنون در حال تدوین سیاست‌های بهینه برای تعیین نحوه استفاده از مسیرهای مکمل برای فروش واحدهای مازاد و نحوه توزیع واحدها بین هر کدام از این شرکت‌ها برای فروش هستیم.

خاکی افزود: با فروش این واحدها هم نسبت منابع و مصارف بانک مسکن تا حد زیادی متعادل خواهد شد و هم درآمدهای حاصل از فروش این واحدها منتج به احداث واحدهای ملکی به منظور تامین ساختمان های مورد نیاز برای احداث شعب جدید و همچنین استقرار شعب موجود در این واحدها می شود که هم اکنون در ساختمان های استیجاری مشغول فعالیت هستند.

وی با بیان اینکه طی سال های اخیر تعداد قابل توجهی از شعب بانک مسکن در ساختمان های استیجاری مستقر شده و مشغول فعالیت هستند اتخاذ سیاست های بهینه به منظور تسریع فروش املاک مازاد و تملیکی بانک مسکن را موضوعی با اهمیت بسیار زیاد توصیف کرد و گفت: فروش املاک مازاد و تملکی در کنار اقدام به موقع در راستای افزایش سرمایه بانک مسکن می تواند تا حد زیادی توان بانک را برای تامین املاک مورد نیاز به خصوص ساختمان های ملکی محل استقرار شعب افزایش دهد.

خاکی افزایش حجم املاک مازاد و تملیکی و عدم فروش آن‌ها با سرعت مطلوب و در زمان مناسب را یکی از دلایل ایجاد مانع در مسیر استقرار شعب جدید در ساختمان های ملکی و افزایش تعداد شعب فعال در ساختمان های استیجاری عنوان و اظهار امیدواری کرد: انتظار می رود با طراحی بسته جدید سیاست گذاری برای فروش املاک مازاد و تملیکی بانک مسکن، مشکلات مربوط به استقرار شعب در ساختمان‌های استیجاری بر طرف شود.


کلید واژه ها


ارسال نظر

تعداد کاراکتر 0 از 4000