عباس آخوندی در مجلس شورای اسلامی اعلام کرد

مسکن، دستکاری شده‌ ترین بخش اقتصاد ملی

دسته بندی : اخبار مسکن
۱۳۹۶/۰۵/۲۹
بخش مسکن دستکاری شده‌ ترین بخش در حوزه اقتصاد ملی ایران است.
پایگاه خبری بانک مسکن

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری بانک مسکن به نقل از وزارت راه و شهرسازی، عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی در جلسه بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی کابینه دولت دوازدهم در مجلس شورای اسلامی بیان کرد: هم‌ اکنون دارای بیش از ۲۴ میلیون خانوار و حدود ۲۵/۵ میلیون خانه هستیم.

آخوندی با تأکید بر اینکه بخش مسکن دستکاری شده‌ ترین بخش در حوزه اقتصاد ملی ایران است گفت: در ایران ۲۴ میلیون و ۱۹۰ هزار خانوار و ۲۵ میلیون و ۴۰۰ هزار خانه وجود دارد، با توجه به این آمار بیشتر از خانوار خانه داریم یعنی باید اوضاع خوبی در کشور برقرار باشد ولی آیا به واقع این طور بوده و وضع مسکن به این خوبی است؟ بله قطعا شرایط خوبی نیست.

به گفته وی آمار سال ۹۵ نشان می دهد ۲ میلیون و ۵۸۷ هزار خانه خالی در کشور داریم که این تعداد در سال ۹۰ برابر با ۶۳۰ هزار واحد بوده است یعنی ظرف ۵ سال حدود ۲ میلیون خانه خالی به ایران اضافه شده است.

عضو کابینه دولت تدبیر و امید ادامه داد: ۲ میلیون و ۱۰۰ هزار خانه دوم در کشور وجود دارد که جمع این دو عدد حدودا برابر با ۴ میلیون و ۷۰۰ هزار خواهد بود، به واقع مفهوم آن چه خواهد بود؟

آخوندی اضافه کرد: اگر هر خانه را ۱۰۰ هزار دلار در نظر بگیرید بدان معناست که ۴۷۰ میلیارد دلار ثروت این مملکت بدون استفاده در خانه‌های خالی و دوم انباشته شده است.

وی این رقم را بیش از ۴ برابر ارزش بازار بورس ایران قلمداد کرد و افزود: در حقیقت این وضعیت بازار دستکاری شده مسکن در ایران است.

وزیر راه و شهرسازی در خصوص مبحث قیمت در کشور نیز بیان کرد: آخر دولت قبل در سال ۹۲ نسبت به سال ۸۴ قیمت زمین حدود ۹ برابر و قیمت آپارتمان حدود ۶ برابر افزایش پیدا کرد در حالی که شعار دولت گذشته حذف قیمت زمین از قیمت ساختمان بود.

این مقام مسئول در ادامه سخنان خود با اشاره به این نکته که در حال حاضر بیش از ۱۹ میلیون نفر در بد مسکنی مطلق زندگی می‌کنند، گفت: اکثر خانه‌های موجود در اطراف اتوبان همت یا خالی است و یا در حال افزوده شدن به آمار خانه‌‌های خالی است.

آخوندی با اشاره به این نکته که تنها در منطقه یک تهران حدود ۳۱ هزار خانه خالی وجود دارد گفت: این به معنای اتلاف منابع مالی کشور است.

عباس آخوندی، گفت: وضع قطبی‌ شدن شهرهای کشور یکی از مشکلات امروزی است. در حال حاضر، قیمت مسکن در شمال شهر نسبت به جنوب شهر، بیش از ۱۲ برابر است که این وضعیت نشان دهنده عدالت اجتماعی نیست. آخوندی ادامه داد: فقط بانک‌ مرکزی تا این تاریخ برای یارانه‌های مسکن بیش از ۲۲ هزار میلیارد تومان ادعای مطالبه از دولت کرده است، آیا فکر می‌کنید این روند که مطالبات بانک‌ها مرتب از دولت فزآینده باشد، قابل ادامه و تداوم است؟

وزیر راه و شهرسازی دولت یازدهم گفت: این قبیل اتفاقات، نتیجه سوداگری و نتیجه فساد در بازار ساختمان در ایران است.

آخوندی در پاسخ به یکی از نمایندگان مخالف خود در مورد اینکه درباره برج‌ سازی‌ها چه کاری در دولت یازدهم انجام شد؟، گفت: اگر می‌خواهید ببینید ما چه کاری انجام داده‌ایم، باید بدانید که ما جلوی شهر فروشی‌ها، مجوز‌ فروشی‌ها و تراکم‌ فروشی‌ها را در ایران گرفتیم.

وی افزود: اگر می‌بینید تورم مسکن حتی از تورم میانگین عمومی کشور، در همین شرایطی که بزرگترین افتخار آقای رئیس‌ جمهور در کشور، کاهش تورم است، نیز پایین‌ تر است نتیجه سیاست‌هایی است که ما در وزارت راه و شهرسازی در دولت یازدهم اعمال کردیم.

آخوندی ادامه داد: اگر قیمت زمین در ایران رشد نداشته است به دلیل این مطلب است که ما جلوی فساد را گرفتیم. وزارت راه و شهرسازی به تنهایی جلوی تمام شهر فروشی‌ها ایستاد.

آخوندی گفت: در بخش مسکن در ایران، چهار گروه مساله دارند؛ اول، خانه اولی‌ها و جوانانی هستند که می‌خواهند خانواده تشکیل دهند و خانواده داشته باشند. دوم، حاشیه‌ نشین‌ها که در حال حاضر، بیش از ۱۱ میلیون نفر که در وضعیت بد مسکنی زندگی می‌کنند. سوم، بافت فرسوده که حدود هشت میلیون نفر در آن ها زندگی میکنند و چهارم، گروه های کم درآمد.

وزیر راه و شهرسازی دولت یازدهم ادامه داد: این چهار گروه اصلی‌ترین مخاطبان بخش مسکن هستند که باید برای آنها مجموعه اقداماتی انجام می شد و باید ادامه یابد.

آخوندی گفت: تمامی تلاشم این بود که آنچه تعهدم در دولت یازدهم در مورد مسکن مهر بوده است به صورت کامل و با ارایه خدمات روبنایی و زیربنایی به مردم انجام دهم.

وی ادامه داد: می‌خواهم شهر فروشی را متوقف کنم و مسکن برای اقشار کم درآمد فراهم کنم و بافت حاشیه‌ای را اصلاح کنم. تمام این بافت‌ها را شناسایی کرده‌ایم و ۲۷۰۰ محله بد مسکن در کشور داریم که برنامه ۱۰ ساله را تدوین کردیم که هر سال ۲۷۰ محله را احیا کنیم. هر محله با محله دیگر فرق دارد.

وی افزود: خوشحالم که آقای رئیس جمهور هم دنبال بهسازی بافت فرسوده است که نقطه قوت دولت بعد محسوب می‌‌شود که دنبال احیای بافت فرسوده باشد. ما دنبال تامین مسکن خانه‌ اولی‌ها از طریق پس‌ انداز رفتیم. تا امروز ۲۱۱ هزار نفر در صندوق پس‌ انداز یکم ثبت‌ نام کرده‌اند که این افراد ۴۵۰۰ میلیارد تومان پس‌ انداز کرده‌اند بدون اتکا به بانک مرکزی.

وزیر راه و شهرسازی در خصوص بحث مسکن اجتماعی نیز بیان کرد: افراد مورد نظر در این طرح زیر نظر بهزیستی، کمیته امداد، بنیاد مسکن و یا سازمان تأمین اجتماعی هستند، ما در این برنامه بنیاد مسکن و حساب ۱۰۰ حضرت امام را محور قرار داده و از آن‌ها خواستیم تا هماهنگ‌کننده بین چهار دستگاه مذکور در این طرح بوده و سالانه ۱۰۰ هزار مسکن اجتماعی را با حمایت دولت در ارائه زمین و تسهیلات احداث کنند.

وی ادامه داد: خوشبختانه این موضوع در هیأت وزیران و برنامه ششم به تصویب رسید و قرار است از سال جاری این ۱۰۰ هزار واحد تامین شوند، با وجود هزاران میلیارد تعهدی که در طرح مسکن مهر بود امکان آنکه همزمان با مسکن مهر بتوان این دو پروژه را شروع کرد به هیچ وجه نبود.


کلید واژه ها


ارسال نظر

تعداد کاراکتر 0 از 4000