شرایط جدید «ضمانت» برای اخذ تسهیلات ازدواج

دسته بندی : اقتصاد کلان
۱۳۹۶/۰۵/۳۰
بانک مسکن به دنبال بخشنامه جدید بانک مرکزی با موضوع ایجاد سهولت در پرداخت تسهیلات ازدواج در قالب «طرح ضربتی دو ماهه اعطای تسهیلات ازدواج» شرایط استفاده از این نوع تسهیلات را اعلام کرد.
پایگاه خبری بانک مسکن

به گزارش پایگاه خبری بانک مسکن، اداره اعتبارات بانک مرکزی اواخر تیرماه سال جاری مصوبه­ ای را مبنی بر تعیین تکلیف و تسریع پرداخت تسهیلات ازدواج به حدود 620 هزار متقاضی در صف را به تصویب رساند. مطابق با این مصوبه، چندین بانک عامل در قالب طرح ضربتی پرداخت تسهیلات ازدواج از ابتدای مرداد ماه تا پایان شهریورماه سال جاری مکلف به پرداخت این تسهیلات شدند. در این میان بانک مرکزی برای سهولت در پرداخت این تسهیلات شرایط جدیدی همچون در نظر گرفتن یک ضامن به جای دو ضامن بدون نیاز به نامه کسر از حقوق را نیز در نظر گرفت.

به دنبال تعیین این شرایط ویژه، مجددا بانک مرکزی در قالب نامه ­ای به مدیران عامل بانک ­ها تاکید کرد به منظور سهولت در اجرای طرح مذکور و بهره ­مندی آن دسته از متقاضیانی که در استان های محروم و روستایی بوده و امکان تامین ضامن مورد نظر شعب از نظر ارائه گواهی تعهد کسر اقساط ندارد، آن بانک می تواند حسب مفاد شرایط و دستور العمل مندرج در سامانه قرض الحسنه ازدواج بانک مرکزی در خصوص شرایط ضامنین، نسبت به جایگزینی هشت گزینه جهت اخذ ضمانت پرداخت تسهیلات این طرح اقدام کند.

مطابق با دستور بانک مرکزی، چنانچه زوجین در سامانه ازدواج هر دو یک بانک را انتخاب کرده باشند، ارائه یک ضامن معتبر، منوط به کفایت میزان حقوق دریافتی آن ضامن برای اقساط هر دو قرارداد زوجین مکفی است.

همچنین چنانچه متقاضی در صف همان بانک دریافت کننده یارانه خود باشد، ارائه تسهیلات به پشتوانه یارانه واریزی قابل اجرا است.

سومین شرایطی که اخذ ضمانت تسهیلات ازدواج را تسهیل می ­کند به این صورت است که چنانچه متقاضی دریافت تسهیلات ازدواج، کارمند رسمی پیمانی دولت، نیروی انتظامی و نظامی، نهادها و موسسات عمومی(همچون شهرداری و بنیاد، کمیته امداد و هلال احمر) باشد، ارائه گواهی تعهد کسر اقساط از سازمان مربوطه همراه با ارائه فیش حقوق و حکم کارگزینی و در صورتی که مانده حقوق فرد کفایت کند، نیازی به اخذ ضامن نیست.

علاوه بر این مطابق با دستور العمل بانک مرکزی، ضمانت یک نفر کارمند رسمی، پیمانی، بازنشسته دولت، نیروی نظامی و انتظامی، نهادها و موسسات عمومی، کارگر یا کارمند شرکت ­های تولیدی صنعتی بزرگ و فعال، با ارائه آخرین فیش حقوقی امکان ­پذیر است.

در عین حال در دستور العمل بانک مرکزی که با توجه به مراجعات متعدد به منظور سهولت در اجرای طرح ضربتی پرداخت تسهیلات ازدواج تدوین شده آمده است که ضمانت یک نفر کاسب دارای پروانه کسب که در زمان اعطای تسهیلات دارای فعالیت اقتصادی است و همچنین ضمانت یک نفر دارنده حساب جاری فعال و خوش حساب که به تائید و تشخیص شعبه پرداخت کننده رسیده باشد نیز باید مورد قبول شعب بانک های پرداخت کننده تسهیلات ازدواج باشد.

ضمن آن که بانک مرکزی در بخشنامه جدید خود تاکید کرده که در مورد متقاضیان تسهیلات ازدواج در محدوده مناطق روستایی، ضمانت یک نفر ساکن روستا که اهلیت و صلاحیت وی توسط شورای روستا تائید شود مورد قبول است و نهایتا بانک مرکزی عنوان کرده که سایر وثایق قابل قبول به تشخیص بانک عامل که بیشترین میزان سهولت و سرعت در پرداخت تسهیلات را فراهم سازد شامل دریافت سفته، چک معتبر و سپرده ­های متقاضیان و بستگان آن ها نیز مورد تائید است.

به گزارش پایگاه خبری بانک مسکن، پیش از این نیز نادر قاسمی عضو هیأت مدیره بانک مرکزی عنوان کرده بود پرداخت تسهیلات ازدواج در قالب طرح ضربتی تنها با یک ضامن امکان پذیر است؛ همچنین تا پیش از این برای ضامن ­ها نیاز به تهیه نامه کسر از حقوق بود اما هم­ اکنون نیازی به این ضمانت وجود ندارد حتی کسانی که یارانه به آنها تعلق می­ گیرد یا هر منبع دیگری که نشانه دارا بودن درآمد بودن باشد کافی است. وی در عین حال به متقاضیان اخذ تسهیلات ازدواج هشدار داد اگر متقاضی ظرف 30 روز به دریافت تسهیلات خود مراجعه نکند از لیست انتظار خارج می ­شود.


زنجیره خبر


ارسال نظر

تعداد کاراکتر 0 از 4000