آمارهای بانک مرکزی در ۴ ماه نخست نشان می دهد

رشد ۸.۶ درصدی پرداخت تسهیلات در بخش مسکن

دسته بندی : اقتصاد کلان
۱۳۹۶/۰۵/۳۰
آمارهای بانک مرکزی نشان می دهد که میزان پرداخت تسهیلات به بخش مسکن و ساختمان در ۴ ماه نخست سال جاری معادل ۱۱.۴ هزار میلیارد تومان بوده است، این رقم نسبت به مدت مشابه سال قبل ۸.۶ درصد رشد کرده است.
پایگاه خبری بانک مسکن

به گزارش پایگاه خبری بانک مسکن، بانک مرکزی گزارش تسهیلات پرداختی بانک ها طی 4 ماه نخست سال 1396، به بخش های اقتصادی را به روز کرد. این گزارش نشان می دهد در چهار ماه نخست 153.3 هزار میلیارد تومان تسهیلات ارائه شده که در مقایسه با دوره مشابه سال قبل این میزان به اندازه 23.8 هزار میلیارد تومان (18 درصد) افزایش یافته است.

بانک مرکزی در یک جدول هدف دریافت تسهیلات پرداختی در بخش های اقتصادی طی 4 ماه نخست مشخص کرده است. بر اساس آمارهای بانک مرکزی در 4 ماه نخست 11.4 هزار میلیارد تومان تسهیلات در بخش مسکن و ساختمان پرداخت شده است. این رقم در مدت مشابه سال قبل معادل با 10.5 هزار میلیارد تومان بوده است. بنابراین رشد تسهیلات دهی در این بخش نسبت به مدت مشابه سال قبل 8.6 درصد بوده است.

سهم تسهیلات پرداختی در قالب سرمایه در گردش در تمام بخش های اقتصادی معادل با 95.6 هزار میلیارد تومان بوده است که این رقم 65 درصد کل تسهیلات را تشکیل می دهد. تسهیلات به سرمایه در گردش نسبت به مدت مشابه سال قبل، به میزان 11.8 هزار میلیارد تومان (13.4درصد) افزایش یافته است. سهم تسهیلات پرداختی تامین سرمایه در گردش در بخش صنعت و معدن در مدت چهار ماه نخست معادل با 40 هزار میلیارد تومان است که نشان می دهد حدود 40 درصد منابع سرمایه در گردش تمام بخش های اقتصادی است. همچنین آمارها نشان می دهد که از حدود 45.8 هزار میلیارد تومان پرداختی در بخش صنعت و معدن حدود 86.7 درصد در تامین سرمایه در گردش پرداخت شده است. بر اساس گزارش بانک مرکزی این موضوع نشان دهنده توجه و اولویت دهی به تامین منابع برای این بخش توسط بانک ها در سال جاری است.

سرمایه در گردش به منابعی گفته می‌شود که باعث بهره‌ برداری از سرمایه‌های ثابت، شده و در یک دوره کوتاه‌ مدت به واحد تولیدی باز می‌شود. در واقع سرمایه در گردش برای تامین بدهی‌های جاری است و برای برآورد آن بدهی، خارجی یک شرکت از دارایی‌های جاری آن کسر می‌شود و کسری نقدینگی به دست می‌آید که نیازمند همان سرمایه در گردش است. در کشورهای پیشرفته صنعتی بخش اعظم سرمایه در گردش مورد نیاز بنگاه‌های تولیدی توسط سیستم بانکی تامین می‌شود و کار اصلی بانک‌های تجاری تامین سرمایه در گردش واحدهای اقتصادی است. تقریبا بازار سرمایه هیچ نقشی در تامین سرمایه در گردش بنگاه‌ها ندارد و وقتی صحبت از جایگاه بازار سرمایه در تامین مالی بنگاه‌های اقتصادی می‌شود منظور،‌ تامین مالی نیازهای سرمایه‌ای شامل ساختمان‌ها، ‌تاسیسات، ‌ماشین‌ آلات و تجهیزات بنگاه است.

بانک‌ها تسهیلاتی را برای این کسری نقدینگی در نظر می‌گیرند که بازپرداخت آن طبق اعلام بانک مرکزی کمتر از یک‌ سال تعیین شده است. هزینه‌های یک فرآیند تولید تا فروش و برگشت سرمایه در اکثر واحد‌های تولیدی کمتر از یک‌ سال است. سرمایه در گردش در یک دوره کوتاه‌ مدت مالی محاسبه می‌شود و این واحدها تسهیلات دریافتی از بانک‌ها به منظور تامین سرمایه در گردش را باید در این دوره کوتاه‌ مدت که معمولا کمتر از یک‌ سال می‌باشد پرداخت کنند. بنابراین گزارش، تامین سرمایه در گردش، ماهیتا جزو تسهیلات اعطای کوتاه مدت است و امکان افزایش دوره باز پرداخت تسهیلات سرمایه در گردش واحد‌های تولیدی به صلاح نیست. بر اساس ماده 6 دستور العمل اجرایی فروش اقساطی مصوب مورخ 19 فروردین 1363 شورای پول و اعتبار، حداکثر زمان بازپرداخت تسهیلات سرمایه در گردش یک‌ سال تعیین شده است. بر اساس گزارش بانک مرکزی، بانک‌ها به منظور ایجاد تسهیلات لازم برای گسترش فعالیت و تامین سرمایه در گردش واحد‌های تولیدی و خدماتی خوش‌ حساب مبادرت به ایجاد سقف اعتباری گردان قابل تجدید می‌کنند که این امر حسب مورد و بنا به تشخیص و صلاحدید بانک‌های عامل انجام می‌شود.



ارسال نظر

تعداد کاراکتر 0 از 4000